معرفی خودرو، دنا پلاس را بشناسید

به گزارش مجله سرگرمی، دنا پلاس ایران خودرو مدل فیس لیفت شده ماشین سمند با قالبی لوکس تر و مدرن تر به بازار عرضه شده است.

معرفی خودرو، دنا پلاس را بشناسید

به گزارش خبرنگار ، ماشین دنا پلاس مدل فیس لیفت شده ماشین سمند است که در قالبی لوکس تر و مدرن تر به بازار عرضه شده است و اکنون ماشین دنا پلاس به گفته مسئولین ایران خودرو نوعی احترام به مشتری است. نسخه اولیه ماشین دنا با استقبال خوبی روبرو شد و طی مراسمی که به طور همزمان دو ماشین دنا پلاس و پژو 207 صندوقدار رونمایی شد در ماشین دنا شاهد تغییراتی بودیم که این تغییرات موسوم به قرار گیری پسوند پلاس در کنار اسم ماشین دنا گشت.

ماشین دنا پلاس در نسخه اولیه دارای چهره ای تهاجمی و خشن بود که البته نسبت به دیگر ماشین های داخلی از نظر ظاهری برتری داشت وای در طراحی ماشین ایراد هایی دیده میشد و اکنون در ماشین دنا پلاس فیس لیفت جزئی اجرا شده است که از نظر ظاهری به شدت به دنا پلاس یاری کرده اند و ماشین لوکس تری جلوه میکند. چراغ های جلو و عقب ماشین دنا پلاس از نظر طراحی داخلی تغییر کرده اند که علاوه بر بهبود چهره ماشین از نظر نور پردازی هم عملکرد بهتری را دارا میباشند. هم چنین بر روی این چراغ ها دی لایت هم به صورت استاندارد بر روی ماشین دنا پلاس تعبیه شده اند. در چهره جلو ماشین شاهد هستیم که دنا پلاس در جلو پنجره تغییراتی داشته است و به مراتب چهره جلو ماشین مدرن تر گشته است. در قسمت جانبی ماشین دنا شاهد هستیم که دنا پلاس از خطوط بهتر و زیباتری نسبت به ماشین دنا دارد و طرح در ها و گلگیر های عقب به طور کامل تغییر یافته است.

ماشین دنا در نسخه های اولیه خود از نظر کیفیت ساخت و مونتاژ از دیگر ماشین های داخلی یک سر و گردن بالاتر است، ولی در نسخه های اولیه دنا شاهد بودیم که در بعضی موارد مالکان از کیفیت پایین ساخت ماشین شکایت داشتند، ولی گویا در دنا پلاس مسئولین ایران خودرو این مشکل ماشین را برطرف کرده اند و همه دنا پلاس ها کیفیت یکسانی را دارا است.

از نظر طراحی داخلی دنا و دنا پلاس یکسان میباشند و متریال مورد استفاده هم در هر دو ماشین کیفیت خوب و قابل قبولی را دارا است و نسبت به دیگر ماشین های داخلی یک سطح بالاتر است. در خودرو دنا فرم جایگاه ها اسپرت طراحی شده است، اما راحت هستند و به خوبی بدن را در بر میگیرند. عایق بندی صدا هم در خودرو دنا خوب است و این مقدار ایزوله بودن با توجه به آنالیز ها در ماشین دنا پلاس هم رعایت شده است و کابین ماشین آرامش خوبی دارد.

در میان ماشین های ایرانی خودروی دنا از تجهیزات رفاهی نسبتا کاملی بهره میبرد که قابل تحسین است و اکنون در ماشین دنا پلاس هم شاهد تغییرات در امکانات رفاهی هستیم و هم اینکه امکانات ایمنی جدید هم به ماشین اضافه شده است. سانروف، سیستم مالتی مدیا جدید، دوربین دید عقب و آنتن کوسه ای اصلی ترین تغییرات دنا پلاس در بخش تجهیزات رفاهی ماشین هستند و در بخش ایمنی هم برای سر نشینان جلو 4 عدد ایربگ در نظر گرفته شده است که دو عدد از روبرو باز میشوند و دو عدد دیگر به صورت جانبی از جایگاه های جلو ماشین میشوند و از جان سرنشینان محافظت می نماید.

موتوری که ایران خودرو بر روی ماشین های دنا و دنا پلاس به کار برده است پیشرانه معروف EF7 یا همان موتور ملی است. این پیشرانه 4 سیلندر است و 1646 سی سی حجم دارد و با آرایش خطی درون کاپوت دنا و دنا پلاس قرار گرفته است. ماشین های دنا و دنا پلاس با تکیه بر این پیشرانه 115 اسب بخار قدرت در دور موتور 6300 دور در دقیقه و 157 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 5000 دور در دقیقه فراوری می نماید. دنا و دنا پلاس به علت مشابهت های فنی از نظر مصرف سوخت یکسان است و مصرف سوخت مناسبی دارند. در مدل اولیه ماشین دنا شتاب اولیه در حد متوسط ارزیابی می گشت، ولی گویا در ماشین دنا پلاس با برطرف برخی از ایراد ها و افزایش کیفیت با وجود یکسان بودن بخش فنی شتابگیری بهتری را شاهد هستیم. در برخی از نمونه های فراوریی ماشین دنا سیستم برق این خودرو به شدت دارای مشکل است که با یاری خدمات پس از فروش ایران خودرو این مسائل برقی ماشین را برطرف می کرد، اما در دنا پلاس از آنجایی که قول افزایش کیفیت را مسئولین ایران خودرو داده اند امیدواریم که دیگر این مسائل فنی و برقی در ماشین دنا پلاس دیده نشود.

گیربکس کوپل شده با پیشرانه خودرو دنا و دنا پلاس مشترک است و از نوع گیربکس BE3 است که ایران خودرو بر روی بسیاری از ماشین های فراوریی خود تا به حال استفاده کرده است. ماشین دنا همانند بسیار دیگر از ماشین های فراوریی ایران خودرو از ضعف سیستم انتقال قدرت در بخش دیسک و صفحه کلاچ بهره می برد و امیدواریم که این مشکل هم در دنا پلاس برطرف شده باشد. گیربکس BE3 برای پیشرانه EF7 مناسب است، ولی در دنده 5 این ماشین کمی نا هماهنگی با پیشرانه دیده می شود و به اصلاح صدای گژکاری در کابین ماشین شنیده می شود.

هندلینگ ماشین دنا نسبت به سمند تا حد زیادی بهتر شده است و خوب ارزیابی می شود و برای دنا پلاس هم همینطور است. سواری دنا و دنا پلاس هم مشابه هم هستند و با کمی چاشنی اسپرت به راننده ماشین سواری خوبی می دهند. سواری دنا از نظر نرمی کمی به علت اسپرت بودن فرم سواری خشک احساس می شود که البته در حرکت نرمی خاصی هم احساس می شود که تجربه سواری با دنا و دنا پلاس را نسبت به دیگر ماشین های فراوری داخل متفاوت می نماید. فرمان ماشین دنا و دنا پلاس نرمی خوبی دارد و دقتش قابل قبول است و از سطح مسیر هم حس خوب و اطلاعات دقیقی به دستان راننده منتقل می نماید و تقسیم وزن ماشین هم با توجه به بالا بودن وزن ماشین مناسب است. قدرت ترمزگیری در ماشین دنا خوب است و حس اعتماد به نفس در ذهن راننده به وجود می آورد.

در کل فراوری ماشین دنا برای خودروسازی کشورمان یک پیشرفت بزرگ به حساب می آید و ماشین خوبی است و اکنون با انجام تغییرات بر روی این ماشین و فراوری دنا پلاس یک قدم رو به جلو دیگر را از خودروسازی کشورمان شاهد بودیم. در ماشین دنا بسیاری از مسائل به علت فقدان کیفیت کافی بود و امیدواریم در فراوری ماشین دنا پلاس با افزایش کیفیت فراوری شاهد برطرف تمام ایرادات این ماشین باشیم و دنا پلاس یک خودرو تماما با کیفیت و عالی محسوب شود.

با تمامی این اوصاف امروز با حضور در کنار دنا پلاس می توانیم از بیش تر جوانب این اسب وطنی را مورد آنالیز قرار دهیم. با نگاه کلی به بدنه و با کمی تعمق باز هم پلت فرم بردار بزرگترش (سمند) در ذهن بیننده پدیدار می شود، اما جای نگرانی نیست چراکه ایران خودرو با باز طراحی نمای کناری دنا پلاس سعی عجولانه ایی در پاک کردن ذهن مخاطب از واژه سمند دارد.

به نظر نگارنده ایران خودرو چاره ایی جز استفاده از خط شانه کناری دنا پلاس برای جسور و متفاوت نشان دادن این محصول نداشته است. برای همانگی بیشتر یک تو رفتگی مثلثی گون نیز تکمیل کننده نمای جانبی شده که در هماهنگی هرچه بیشتر با لچکی جدید ستون عقب است. امروزه طراحان بزرگ شرکت های خودرو سازی به سمت و سوی طراحی مینیمال و بی آلایش روی آورده اند که نمونه اش را در محصولات وزین فولکس واگن شاهد هستیم. نمای جلوی دنا پلاس با طراحی جدید چیدمان گرافیک چراغ ها و دی لایت جذاب و استفاده از رنگ مشکی در هماهنگ نمودن جلو پنجره با سایر قسمت ها اتفاق در خور توجهی است، اما برعکس قسمت جلو در قسمت عقب بخصوص امتداد خط درب صندوق عقب با سپر بیرون زده که در یک راستا با ستون عقب است که کوتاهی در این قسمت یک ایراد بزرگ طراحی محسوب می شود ضمنا طراحی چراغ های عقب نیز کمی شلوغ به نظر می آید، اما حداقل شایسته نمره قبولی است.

با ورود درون کابین راحتی جایگاه ها توجه ما را جلب کرد و می توان گفت کیفیت و جنس پلاستیک بکار رفته در ادوات داخلی قابل قبول بوده و در سرعت های پایین نسبت به نمونه قبلی دنا داخل کابین از نظر نفوذ صدا ایزوله تر شده است. استفاده از روکش مخمل جدید حس خوبی را به سرنشین بخصوص در فصول سرد منتقل می نماید. دوربین عقب هم سورپرایز دیگر دنا پلاس است که با توجه به ابعاد دنا پلاس این آپشن کاملا کاربردی است.

اضافه کردن ایربگ های جانبی که اقدام تحسین برانگیزی از سوی ایران خودرو است و از همه این ها جذاب تر مزین شدن دنا پلاس به سانروف ؛ که بیشتر خریداران سانروف دوست ایرانی را سر ذوق آورده است.

ترمز های چهار چرخ همچنان دیسکی و مجهز به ABS و EBD (سیستم مدیریت توزیع نیروی ترمز) است. گیبرکس و پیشرانه همچنان نمونه 5 سرعته دستی و پیشرانه EF7 با حجم دقیق 1646 سی سی (1700 اعلامی) با حداکثر توان خروجی 114 اسب بخار و گشتاور 157 نیوتن متر در دور موتور 4500 دور در دقیقه در دسترس است. به گفته سازنده این پیشرانه از استاندارد آلایندگی یورو 4 تبعیت می نماید و دارای مصرف ترکیبی 7.8 لیتر در هر صد کیلومتر پیمایش است.

هنگام رانندگی با دنا پلاس کشش خودرو قابل قبول بوده و ترمز های ضد قفل دیسکی نیزعملکرد قابل اطمینانی داشتند که باعث ایجاد اعتماد به نفسی مضاعف در هنگام رانندگی در روز های بارانی و برفی می شوند. گیربکس دنا پلاس به نرمی گیربکس های دنده ایی رقبای چینی نیست، اما از پس وظایفش برمی آید. نکته آزار دهنده ایی که هنگام رانندگی متوجه آن شدیم میل به انحراف و بیش فرمانی دنا پلاس در ورود و خروج از پیچ ها بوده که دماغه کشیده و عدم توازن مناسب نقطه ثقل خودرو میتواند یکی از علت ها باشد. البته مالک چند روز پس از تست درایو لاستیک های اصلی را با نمونه کره ایی تعویض کرده و پس از چند روز رانندگی در جاده و شهر متوجه چسبندگی و فرمان پذیری بهتر دنا پلاس نسبت به قبل شده بود.

دنا پلاس توربوشارژ نسبت به دنا پلاس معمولی تغییراتی قابل توجهی داشته نظیر تغییراتی در ظاهر خودرو که به زیبایی آن یاری کرده، ایمنی و تجهیزات بالا، همچنین برخورداری از موتور پرقدرت مجهز به توربوشارژ که باعث شده دنا پلاس توربوشارژ به عنوان محصولی متفاوت، مورد توجه مشتریان قرار بگیرد.

در خصوص مزایای موتور های توربوشارژ باید گفت که این موتور ها از مزایایی، چون افزایش قدرت و شتاب خودرو بدون بالا بردن حجم موتور، افزایش راندمان و بهره وری سوخت، احتراق کامل تر سوخت و آلایندگی و مصرف کمتر نسب به موتور معمولی برخوردار است. موتور به کار رفته در دنا پلاس توربو می تواند 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور فراوری کند که در مقایسه با مدل معمولی افزایش قابل توجهی است. به این ترتیب دنا پلاس توربو قادر است در مدت زمان 10 ثانیه پس از حرکت از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 9064

به "معرفی خودرو، دنا پلاس را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی خودرو، دنا پلاس را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید