زباله دانی تاریخی جزیره هرمز!

به گزارش مجله سرگرمی، انگار هنوز مسئولان جزیره سرخ هرمز نمی دانند فقط خاکِ چند رنگ جزیره نیست که باید حفظ گردد، بلکه مهم تر، بناهای تاریخی باقی مانده از گذشتگان و حتی استعمارگران دوره های پیشین در این جزیره هم از اهمیت خاصی برخوردارند؛ نه این که به راحتی به مکان دفن زباله، آواربرداری و نخاله های ساختمانی و هر اتفاق دیگری تبدیل شوند، جز حفاظت!

زباله دانی تاریخی جزیره هرمز!

به گزارش خبرنگاران، هر چند هنوز مسئولان شورای شهر و میراث فرهنگی جزیره هرمز از پسِ شوهای رنگین کمانی اجتماعی جزیره برنیامده اند، اما به این هم فکر نمی نمایند که روزی با این همه اسراف در ریخت و پاشِ خاک رنگینِ جزیره، بالاخره برای بخشِ درآمدزای خاکی که به مرور از بین می رود، چه چیز را باید جایگزین نمایند؟

خانه و بازار زعفرانی ها، قصر بی بی، آب انبار دو خواهر، گنبد حضرت خضر، خانه جری پولاک، پاسگاه قدیم و اصلا بدتر از همه قلعه پرتغالی ها که خیلی ها جزیره را اصلا به خاطر این قلعه شناختند! قلعه ای که آن را یکی از ارزشمندترین بناهای جزیره می نامند و حتی از گردشگرانی که قصد بازدید از آن را دارند هم هزینه دریافت می نمایند، اما براساس حقوق اولیه گردشگران برای توجه به بناهای تاریخی و مناسب بودن فضا برای بازدید آن ها، به نظر نمی رسد حتی این قلعه چنین مواردی را رعایت نموده باشد.

امید ابراهیمی فعال میراث فرهنگی که برای ورود به قلعه هرمز هم نخست با مشکلاتی روبرو شده بود، به خبرنگار خبرنگاران می گوید: به نظر نمی رسد قلعه پرتغالی های جزیره دست کم در چند سال گذشته مورد مرمت قرار گرفته باشد، به نظر می رسید فقط حدود 70 درصد قلعه در وضعیت سالم و مناسبی قرار داشتند.

او با اشاره به ساخت وسازهای مختلف و ایجاد مشاغل مختلف در اطراف قلعه پرتغالی ها اظهار می نماید: به نظر می رسد حریم در محدوده قلعه اصلا معنایی ندارد، اگر هم مشخص حریم برای این محوطه تاریخی اجرا شده باشد، شاید اصلا مسئولان قلعه و میراث فرهنگی جزیره از آن اطلاعی ندارند. دور تا دور قلعه یکسری ساخت وساز اجرا شده است، دیواری روی جداره اصلی قلعه پرتغالی ها ساخته اند و از سوی دیگر برخورد چندان مناسبی با گردشگران ندارند.

وی ادامه می دهد: دور دیوارهای قلعه و حتی در بخش هایی از قلعه که زیاد در چشم نیستند، تقریبا به زباله دانی تبدیل شده است.

در طول دست کم یک سال گذشته، دوستداران میراث فرهنگی و برخی هنرمندان در تماس با خبرگزاری خبرنگاران از وضعیت نامناسب قلعه پرتغالی ها و برخی بناهای تاریخی این جزیره ابراز نگرانی نموده و نسبت به تخریب قریب الوقوع آن ها مانند خانه جری پولاک هشدار داده اند، اما تاکنون هیچ توجهی نسبت به این ابراز نگرانی ها وجود نداشته است.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 6627

به "زباله دانی تاریخی جزیره هرمز!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زباله دانی تاریخی جزیره هرمز!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید