گزارش، ترکیه و نگاه به سیاست آمریکا درباره مدیترانه

به گزارش مجله سرگرمی، اردوغان حتی در دفتر یادبود مقبره آتاتورک ، به موضوع شرق مدیترانه اشاره نموده و همین موضوع به خوبی می تواند نشان دهد که تحرکات جدید دولت ترکیه در مدیترانه تا چه اندازه اهمیت پیدا نموده و به اولویت سیاسی درجه یک تبدیل شده است.

گزارش، ترکیه و نگاه به سیاست آمریکا درباره مدیترانه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ترکیه در شرایطی سالروز روز 30 آگوست و سالگرد عملیات آزادسازی عظیم سال 1922 میلادی را جشن گرفت که این کشور برای رسیدن به اهداف جدید، در چندین جبهه با دردسرها و مسائلی روبرو شده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه امروز پس از نثار تاج گل بر مقبره آتاتورک، در دفتر یادبود او مطالبی نوشته که در سطور آن ، به موضوع شرق مدیترانه اشاره نموده است.

همین موضوع به خوبی می تواند نشان دهد که تحرکات جدید دولت ترکیه در مدیترانه تا چه اندازه برای تیم رئیس جمهور اهمیت پیدا نموده و به اولویت سیاسی درجه یک تبدیل شده است.

متن اردوغان برای آتاتورک

اردوغان در دفتر یادبود مقبره موسس نظام جمهوری ترکیه چنین نوشت: آتاتورک عزیز! در نود و هشتمین سالگرد پیروزی ما و مبارزه ملی استقلال، از ذات عالی شما و شهدای عزیزمان یاد می کنیم. شما جمهوری ترکیه را همچون یک امانت به ما سپرده اید. ما برای ارتقا، کوشش، تقویت همه جانبه، رساندن ترکیه به تمدن های معاصر و فراتر از آنها، کوشش می کنیم. ما مصمم هستیم که در سال 2023 میلادی و در شرایطی وارد یکصدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه شویم که کشورمان از لحاظ اقتصادی، نظامی، سیاسی و دیپلماتیک قدرتمندتر باشد و همچنین تبدیل به کشوری مستقل تر و مرفه تر گردد. از سوریه تا لیبی، از دریای سیاه تا دریای سفید، از حوزه استحصال انرژی تا حوزه مبارزه با ترور در چندین حوزه پیروزی هایی به دست آورده ایم که نشان دهنده اراده راستین ما برای حفظ حقوق و منافع کشور است. ترکیه، به ویژه در شرق مدیترانه، در برابر تهدید، سر فرود نخواهد آورد و بر اساس حقوق بین الملل و توافقات دوجانبه منابع و منافع خود را حفظ خواهیم کرد روحت شاد.

تحلیل اجاقتصادی متن کوتاهی که اردوغان در دفتر یادبود مقبره مصطفی کمال نوشته، نشان می دهد که او علاوه بر طرح مسئله خواسته های دولت خود در شرق مدیترانه، به دنبال این نیز هست که تحرکات ترکیه را همچون یک اتفاق ملی و حماسه مهمی نشان دهد که احتیاج به حمایت همه جانبه تمام اقشار جامعه دارد و با این اقدام عملاً سیگنال هایی برای کاقتصادیست ها و جریانات ملی گرای دور از ائتلاف جمهور نیز فرستاده است تا شاید بتواند با استفاده از این تدبیر، در مسئله شرق مدیترانه آنان را کنار خود نگه دارد.

نگرانی از اروپا، ابهام در خصوص آمریکا

طی چند روز اخیر، بسیاری از سران اتحادیه اروپا از جمله آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و همچنین ژوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنرانی و پیغام های کوتاه خود نشان داده اند که به طور جدی قصد دارند در برابر ترکیه ایستادگی نمایند و نشان دهند که در معادله ای که یک سوی آن کشور اسلامی ترکیه و سوی دیگر کشور اروپایی یونان و قبرس جنوبی واقع شده است، اتحادیه حاضر به حمایت از سیاست آنکارا نخواهد بود.

البته در حال حاضر مسئله و معضل تیم اردوغان، فقط همراهی یا عدم همراهی اتحادیه اروپا نیست. بلکه مسئله اینجاست که مسئولان اتحادیه اروپا دم از تحریم زده اند و اگر تحریم را به شکل عملی پیاده نموده و اقتصاد بی ثبات ترکیه را تحت فشار بیشتری قرار دهند، دولت اردوغان برای تنظیم بازار و پاسخ دادن به مخالفین، با مسائل بیشتری روبرو خواهد شد.

چرا که همین حالا هم ترکیه با مسائل اقتصادی مشکل جدی روبرو است که بعضی از آنها عبارتند از: افزایش آمار بیکاری، پرداخت هزینه های سنگین ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا، ورشکستگی بسیاری از شرکت های عظیم بخش خصوصی، تعطیلی حوزه های تجارت و توریسم، کسری بودجه و ناتوانی در پرداخت هزینه های جاری اداره کشور.

در چنین شرایط سختی اگر اتحادیه اروپا هم ترکیه را تحریم کند و به عنوان مثال در هر دو حوزه حساس تجارت و توریسم، ترکیه را با مسائل جدی روبرو کند و هزینه های گمرکی بیشتری بر بخش واردات و صادرات ترکیه اعمال گردد، در آینده ای نزدیک، دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه برای توجیه سیاست خارجی و پاسخ دادن به مخالفین و منتقدین، مسائل بیشتری خواهد داشت.

ترس و نگرانی از رویکرد جانبدارانه اتحادیه اروپا، ترجیح دادن منافع یونان و قبرس جنوبی بر اهداف ترکیه و احتمال اتخاذ تصمیماتی مبتنی بر تحریم اقتصادی، ترکیه را نسبت به اروپا نگران نموده است.

اما واقعیت این است که تیم اردوغان، مطلقاً به این اندازه نگران روینمودها و تصمیمات آمریکا نیست چرا که رفته رفته نخستین دوره مسئولیت دونالد ترامپ به انتها می رسد و حالا در واشنگتن، هر دو آوردگاه جمهوری خواه و دموکرات، وقت و مجال آن را ندارند که حتی در اولویت سوم و چهارم نیز، به این بپردازند که تحرکات ترکیه برای بهره برداری بیشتر از منابع انرژی شرق مدیترانه، تا چه اندازه به نفع یا به ضرر آمریکاست.

در نتیجه، تیم اردوغان، فعلاً در حوزه های حساسی همچون عراق، سوریه و لیبی که شاید برای واشنگتن، اهمیت بیشتری داشته باشند، تا حد زیادی سکوت اختیار نموده است.

در این فضای مه آلود، آنکارا هنوز تصور دقیقی از نتایج رویکرد مدیترانه ای کاخ سفید در فردای انتخابات آمریکا ندارد و نگرانی از واکنش های احتاقتصادی تند اتحادیه اروپا، فعلاً بر سیاست های تیم اردوغان تاثیر خود را دارد.

اما اگر تیم جو بایدن پیروزی را به دست آورد و رویکرد تعاملی بهتر و مطلوب تری در قبال اتحادیه اروپا در پیش رو بگیرد و قصد آن را داشته باشد که در محیط حساس شرق مدیترانه دست و پای ترکیه را ببندد، دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه، دچار مسائل بیشتری خواهد شد.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

iraniro.ir: تور داخلی ایران: گردشگری ایران، سفر به مشهد، اصفهان، تهران، کیش، قشم، یزد، تبریز، اخبار ایران

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 107569

به "گزارش، ترکیه و نگاه به سیاست آمریکا درباره مدیترانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، ترکیه و نگاه به سیاست آمریکا درباره مدیترانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید