گره کور پسماندهای بیمارستانی تهران چگونه باز می گردد؟

به گزارش مجله سرگرمی، رییس اداره محیط زیست شهر تهران با اشاره به اینکه سلول دفن آراد کوه فقط تا سال آینده جوابگوی پسماندهای پزشکی تهران است، گفت: مدیریت پسماندهای بیمارستانی تحت تأثیر مناقشه بر سر هزینه های مدیریتی پسماند قرار گرفته و ضروری است که وزارت بهداشت و شهرداری تهران برای مدیریت پسماندهای بیمارستانی با یکدیگر توافق نمایند.

گره کور پسماندهای بیمارستانی تهران چگونه باز می گردد؟

به گزارش خبرنگاران، محمد حسین بازگیر درباره مدیریت پسماندهای بیمارستانی تهران اظهار کرد: روزانه حدود 100 تن پسماند پزشکی از نوع زباله های عفونی و زباله های تیز و برنده از مراکز درمانی سطح شهر تهران به سازمان مدیریت پسماند شهرداری تحویل داده می گردد که برای بیمارستان ها و درمانگاه ها است و تکلیف پسماندهای پزشکی سایر مراکز خرد درمانی از از جمله هزاران مطب فعال معلوم نیست. این پسماندها به سلول بهداشتی حدوداً 5 هکتاری در مرکز پردازش و دفع پسماندهای آراد کوه واقع در کهریزک منتقل و دفن گردد.

تکلیف پسماندهای پزشکی مراکز خرد درمانی معلوم نیست

وی با اشاره به اینکه دیوارها و کف سلول دفن پسماندهای پزشکی آراد کوه ایزوله شده است و روی پسماندها آهک و خاک ریخته و مدفون می شوند، توضیح داد: بیش از 7000 واحد درمانی در تهران است که شامل 160 بیمارستان می گردد و بقیه آن ها درمانگاه، آزمایشگاه و مطب هستند.

بخش زیادی از پسماندهای پزشکی به درستی تفکیک و بی خطر نمی شوند

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه مراکز درمانی چهار نوع پسماند فراوری می نمایند که از میان آن ها پسماندهای عفونی، تیزها و برنده ها به مرکز دفن آراد کوه منتقل می شوند، تاکید نمود: کلیه پسماندهایی که به مرکز دفن می رسند باید توسط دستگاه های امحای موجود در مراکز درمانی کاملاً بی خطر و عاری از میکروب شده باشند اما متأسفانه بخش عمده ای از این پسماندها به درستی تفکیک و بی خطر نمی شوند.

تخلف پیمانکاران شهرداری به دلیل دریافت پسماندهای بی خطر نشده

بازگیر با اشاره به اینکه لیبل گذاری (برچسب گذاری) کیسه پسماندهای پزشکی نیز ناقص است، گفت: تمام این ها به معنی آن است که فراوری نماینده پسماند تکلیف قانونی خود را درست انجام نداده و پیمانکار سازمان مدیریت پسماند شهرداری نیز به درستی عمل ننموده چرا که پسماندهای پزشکی را قبل از بی خطرسازی تحویل گرفته است.

مدیریت پسماندهای بیمارستانی تحت تأثیر مناقشه بر سر هزینه های مدیریتی پسماند

وی با تاکید بر اینکه ناظران اولیه یعنی دانشگاه های علوم پزشکی باید بر تفکیک و بی خطرسازی پسماندهای مراکز تحت پوشش خود نظارت داشته باشند، توضیح داد: شهرداری نیز باید در این راستا وظایف خود را به درستی انجام دهد ولی متأسفانه این موضوع تحت تأثیر مناقشه بر سر هزینه های مدیریتی پسماند قرار گرفته است.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران در این باره شرح داد: مراکز درمانی و دانشگاه های علوم پزشکی اصرار دارند که پسماندهایشان توسط دستگاه های بی خطرساز عاری از میکروب و تبدیل به پسماند عادی می شوند و ادامه مدیریت آن ها مانند سایر پسماندهای شهری برعهده شهرداری است و شهرداری نباید هزینه ای بیشتر از پسماندهای عادی از مراکز درمانی مطالبه کند، در حالی که شهرداری بدون توجه به بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی، تعرفه پسماندهای پزشکی را دریافت می نماید.

پسماندهای بی خطر شده، پسماند عادی نیستند

بازگیر ادامه داد: دفتر حفاظت آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست اعلام نموده است که پسماندهای پزشکی بی خطر شده فقط عاری از میکروب هستند و ماهیت آنها تغیری ننموده است بنابراین پسماند عادی نیستند.

اختلاط پسماندهای دارویی شیمیایی با پسماندهای عفونی

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران با اشاره به اینکه در بسیاری از مراکز بیمارستانی کار بی خطرسازی پسماندها اصولی انجام نمی گردد، گفت: حتی در برخی مراکز و بیمارستان ها بین ظرفیت دستگاه امحا و میزان پسماندهای فراوریی تناسبی وجود ندارد. برخی از متصدیان دستگاه های امحا نیز آموزش ندیده اند و یا دستگاه ها کالیبره نیستند. در آنالیز های ما نیز تخلفاتی مانند اختلاط پسماندهای دارویی شیمیایی با پسماندهای عفونی ها دیده می گردد.

سلول دفن آراد کوه فقط تا سال آینده جوابگوی پسماندهای پزشکی تهران است

بازگیر اضافه نمود: سلول دفن آراد کوه فقط تا سال آینده جوابگوی پسماندهای پزشکی تهران است و به زودی پر می گردد. روش مدفون سازی پسماندها در ایران سنتی ترین و قدیمی ترین روش دفع پسماندهای پزشکی است.

ضرورت توافق وزارت بهداشت و شهرداری برای مدیریت پسماندهای بیمارستانی

وی با اشاره به محدودیت های زمین در کلان شهر تهران و اهمیت حفظ خاک و منابع آب زیر زمینی توضیح داد: از همین حالا باید به فکر روش های جایگزین از جمله احداث زباله سوز پزشکی مرکزی یا روش های غیرمتمرکز با فناوری های جدید باشیم تا در سال های آینده دچار مشکل نشویم. وزارت بهداشت و شهرداری تهران باید توافق نمایند تا هر چه سریع تر کار احداث زباله سوز یا سایت امحا را آغاز نمایند.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران در انتها گفت: از آنالیز و مطالعه روش های جدید و تجربه پیروز سایر کشورها نیز نباید غافل شویم. آموزش کلیه پرسنل فعال در بخش مدیریت پسماندهای پزشکی و افرادی که در ناوگان جمع آوری نماینده و لندفیل نهایی فعالیت می نمایند، امر واجبی است چرا که آن ها بیش از همه در معرض خطر آلودگی پسماندهای پزشکی هستند.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 12043

به "گره کور پسماندهای بیمارستانی تهران چگونه باز می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گره کور پسماندهای بیمارستانی تهران چگونه باز می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید