کانون های جدید گرد و غبار بخش های خشک شده دریاچه ارومیه شناسایی شد

به گزارش مجله سرگرمی، عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری و پژوهشگران مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه لوند سوئد، پیروز شدند در پژوهشی مشترک، کانون های جدید گرد و غبار ایجاد شده در بخش های خشک شده دریاچه ارومیه را شناسایی نمایند.

کانون های جدید گرد و غبار بخش های خشک شده دریاچه ارومیه شناسایی شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، مهدی بروغنی عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری و پژوهشگران مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه لوند سوئد، پیروز شدند در پژوهشی مشترک، کانون های جدید گرد و غبار ایجاد شده در بخش های خشک شده دریاچه ارومیه را با استفاده از تصاویر ماهواره ای و روش های جدید سنجش از دور شناسایی نمایند.

بروغنی با اشاره به موقعیت مهم و خاص زیست محیطی دریاچه ارومیه گفت: این پژوهش برای نخستین بار انون های جدید گرد و غبار ایجاد شده در بخش های خشک شده دریاچه ارومیه را با استفاده از تصاویر ماهواره ای و روش های جدید سنجش از دور شناسایی و حدس و گمان های مربوط به ایجاد کانون برداشت گرد و غبار در صورت خشک شدن دریاچه ارومیه را تایید نموده است.

عضو هیئت علمی مرکز پژوهشی علوم جغرافیا و مطالعات اجتماعی دانشگاه حکیم سبزواری بیان نمود: همچنین این تحقیق نشان می دهد در صورت ادامه خشک شدن دریاچه و ایجاد منبع اصلی گرد و غبار مردم اطراف دریاچه به شعاع 500 کیلومتر را تحت تاثیر قرار می دهد که خسارات به بار آمده با توجه به تراکم زیاد منطقه تحت تاثیر بسیار شدیدتر از دریاچه خشک شده سیستان یا دریاچه خشک شده آرال خواهد بود.

وی یادآورشد: این پژوهش زنگ خطری جدی برای مدیران کشور است که در صورت عدم احیای دریاچه ارومیه خسارات جبران ناپذیری بر کشور و منطقه دارد.

گفتنی است، نتایج حاصل از این پژوهش بین المللی در مقاله ای با عنوان Desiccating Lake Urmia: A. New Dust Source of Regional Importance در مجله Geoscience and remote sensing letter که جزو مقالات Q. 1 با IF, 3.534 منتشر شده است.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 60572

به "کانون های جدید گرد و غبار بخش های خشک شده دریاچه ارومیه شناسایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کانون های جدید گرد و غبار بخش های خشک شده دریاچه ارومیه شناسایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید