چیزی که شاعر معاصر را قوی تر می نماید

به گزارش مجله سرگرمی، محمود عابدی می گوید: آن چه می تواند زبان و اندیشه شاعران معاصر را قوی تر کند، ادبیات کهن ما است.

چیزی که شاعر معاصر را قوی تر می نماید

این عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی در گفت وگو با خبرنگاران، درباره تاثیر و نمود ادبیات کهن در آثار ادبی معاصر اظهار کرد: ملت ایران از حدود 1200 سال پیش از این و تا حدودی پیش از اسلام ادبیات و تاریخ ادبیاتی دارد که این ادبیات گذشته ما به بخش های متفاوتی تقسیم می گردد. اما آن چه بیشتر برای ادبیات معاصر مفید است، ادبیات قبل از مغول از نظر متون نثر است و ادبیات عرفانی است که تا مرز مولوی و بعد در قرن هفت و هشت با سعدی و حافظ ادامه پیدا می نماید.

او اضافه کرد: این بخش ها است که بیشتر در ادبیات معاصر تاثیر دارد و بسیار هم نقش مهمی دارد که به نوعی بازآفرینی فکر و اندیشه ایرانی خردورز یا عرفان گرای گذشته است که تاثیر می گذارد و در ادبیات امروز ما هم نمونه اش هست. مثلا احمد شاملو که از برجستگان شعر امروز است به تاریخ بیهقی بسیار توجه داشته است یا آقای دکتر شفیعی کدکنی که استاد برجسته ادبیات فارسی هستند احاطه همه جانبه ای به ادبیات کهن خصوصا دوره ای که گفتم دارند و این در شعر و آثارشان تاثیر آشکاری دارد. از این جا که بگذریم، ادبیات بعد از دوره صفویه یعنی قرن نهم، در اشعار بعضی از شاعران معاصر تاثیر داشته است اما به طور کلی تاثیرش در ادبیات معاصر چندان نیست.

عابدی سپس در پاسخ به این که آیا این تاثیر نداشتن ادبیات کهن بر آثار معاصر ادبی ناشی از مطالعه نداشتن نویسندگان در زمینه آثار گذشته است، گفت: به طور کلی هر ماده اولیه برای اطلاعات نویسنده یا شاعر معاصر، بی تردید در اثرش تاثیر دارد. آن بخش از اطلاعاتی که آموخته، ماده اولیه فکر و ذهن نویسنده و شاعر را تشکیل می دهد، آن چیزی که امروز در دانشگاه ها و کتاب های مهم گفته شده و می گردد و ادبیات ایران است همان است که گفتم یعنی شعر دوره صفویه و ادبیات قرن نهم به بعد. هرچند که بسیار کم مورد مطالعه قرار می گیرد و برای همین آثار از نظر اندیشه و زبان چندان مایه ور نیست. درحالی که آن چه می تواند زبان و اندیشه شاعران معاصر را قوی تر کند، ادبیات کهن ما است، مثل تاریخ بیهقی، کشف الاسرار، شعر عطار و ... . که نمونه این آثار را در حدود 400 سال اخیر کمتر می توان پیدا کرد و در دانشگاه ها هم چندان مورد توجه نیست.

این عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی با بیان این که طبیعی است آن چه فرهنگ بومی و قومی ما را می سازد، مبتنی بر آثار گذشتگان ما است، ادامه داد: اندیشه قوم ایرانی در آثاری چون چهار مقاله و شعر شاعرانی چون فردوسی است و وقتی شاعر یا نویسنده امروزی از این ها اطلاعات دقیق و چندانی نداشته باشد و به ارزش آن ها باور نداشته باشد و در ضمن زبان عربی را هم که کلید گشایش این آثار است و وسیله ای است که می توان این آثار را کشف کرد و فهمید نیاموخته باشد طبیعی است که نمی تواند رابطه چندانی با ادبیات گذشته برقرار کند. متاسفانه ادبیات دوره قاجار و صفویه از این نظر خیلی مورد بی توجهی قرار گرفته و مقدمه دریافتن آن ها هم دانستن زبان عربی و ادبیات کهن است.

محمود عابدی در سرانجام گفت: امروزه متاسفانه بسیاری از جوانان ما این آثار گذشتگان را نخوانده اند و اعتقادی هم به ارزش های آن ها ندارند، که این ها طبعا ذهن شان را به سمت ادبیات غیربومی راهنمایی می نماید.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 24156

به "چیزی که شاعر معاصر را قوی تر می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چیزی که شاعر معاصر را قوی تر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید