چرا برای تامین بعضی قطعات خودرو وابسته به واردات هستیم؟

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو کرمانشاه با بیان اینکه هم اکنون 60 تا 70 درصد قطعات خودروهای داخلی توسط خودروسازهای کشور تامین می گردد، اظهارکرد: این میزان برای خودروهایی که داخلی سازی نشده اند، کمتر از 20 درصد است.

چرا برای تامین بعضی قطعات خودرو وابسته به واردات هستیم؟

سیروس کوهستانی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، درباره سهم قطعه سازها از تامین قطعات خودرو مورد احتیاج کشور، اظهار کرد: هم اکنون برای بعضی خودروهای فراوری داخل از جمله پراید، تیبا و خانواده پژو بجز پژو 207 حدود 60 تا 70 درصد قطعات توسط خودروسازهای داخل کشور تامین می گردد و وابستگی کمتری به وارد کردن قطعات داریم، اما برای بعضی خودروها مانند خانواده برلیانس، خانواده رنو و... که داخلی سازی نشده اند این میزان کمتر از 20 درصد است و امکان تامین سهم کمتری از قطعات توسط قطعه سازهای داخلی وجود دارد.

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو کرمانشاه اضافه نمود: البته تامین قطعات خودرو در داخل کشور نیز بدون وابستگی کامل صورت نمی گیرد، بلکه همین قطعات مواد اولیه ای احتیاج دارند که باید از خارج از کشور تامین گردد.

به گفته کوهستانی، نمونه این موارد را در تامین کائوچو مورد احتیاج برای ساخت لاستیک و لایه نایلونی مورد احتیاج برای سکوریت کردن شیشه خودروها داریم که بعضی از مواد اولیه مورد احتیاج ساخت آنها فقط توسط چند کشور خاص دردنیا فراوری می گردد و مجبور به وارد کردن آنها هستیم.

وی تامین قطعات خودرو را یک زنجیره دنیای دانست که در بسیاری از بخش ها از جمله تامین مواد اولیه احتیاج به استفاده از ظرفیت کشورهای دیگر وجود دارد.

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو کرمانشاه درباره دلایلی که باعث می گردد در بعضی از انواع قطعات خودرو به واردات وابسته باشیم، مطرح نمود: یکی از این دلایل مقیاس فراوری است. برای مثال بعضی کشورها میزان فراوری برای بعضی قطعات را تا چند صد میلیون قطعه در سال انجام می دهند و این امر فراوری و سرمایه گذاری را برای آنها مقرون به صرفه می نماید، اما در ایران مقیاس مصرفی قطعات خودرو حداکثر به یک میلیون قطعه در سال می رسد که باعث می گردد در بعضی زمینه ها فراوری از نظر مالی به صرفه نباشد.

به گفته کوهستانی، از سوی دیگر در زمینه تکنولوژی صنعت قطعات خودرو نیز طی 40 سال گذشته تحول چندانی در کشور نداشتیم و این امر باعث می گردد تا حدود از تکنولوژی دنیا عقب بمانیم که این موضوع احتمالا در آینده خود را به صورت مسائل جدی تری نشان می دهد.

وی اعلام کرد: از سوی دیگر در زمینه فراوری قطعات خودرو در کشور تخصصی عمل نکرده ایم و این در حالی است که بعضی از کشورها فراوریهای تخصصی قطعات خودرو را دارند مثلا آلمان در زمینه گیربکس و اسپانیا در زمینه جعبه فرمان تخصص دارد.

دبیر انجمن قطعه سازان کرمانشاه معتقد است، مجموع این عوامل باعث شده برای تامین بعضی قطعات خودرو به واردات وابسته باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چرا برای تامین بعضی قطعات خودرو وابسته به واردات هستیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا برای تامین بعضی قطعات خودرو وابسته به واردات هستیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید