هزینه هایی که پرداخت شان به ظاهر اختیاری است...

به گزارش مجله سرگرمی، پسربچه با نگاه های کنجکاو در گوشه ای از اتاق ایستاده و متوجه بحث های مدیر با پدر و مادرش است، بلاخره پدر خانواده بدون توجه به غرور مردانه اش، اعتراف می نماید که توان کافی برای پرداخت شهریه مدرسه ندارد...

هزینه هایی که پرداخت شان به ظاهر اختیاری است...

مادر بعد از کلی بحث که گویی نتوانسته مسئول ثبت نام را به مبلغ پیشنهادی قانع کند، برآشفته و با عصبانیت می گوید: شوهرم کارگر ساده است درآمد زیادی ندارد، در چنین شرایطی شما چگونه ما را به پرداخت چنین مبلغی مجبور می کنید؟ مگر اینجا مدرسه دولتی نیست؟ حتی 50 هزار تومانی را که برای پرداخت در توان داریم را نیز قبول نمی کنید.

و یا اعظمی که فرزند خود را از اول ابتدایی به طور مداوم در مدرسه دولتی ثبت نام می نماید، در مورد مسائل ثبت نام فرزندش به خبرنگاران گفته، برای ثبت نام پسرش در پایه پنج ابتدایی به مدرسه مراجعه نموده و طبق معمول هر سال مبلغ متفاوتی به عنوان یاری به مدرسه به ظاهر اختیاری برای ثبت نام فرزندم در مدرسه پرداخت نموده است.

وی با بیان این که ظاهر جریان پرداخت شهریه با باطن آن در مدارس دولتی بسیار متفاوت است، ادامه می دهد: طبق گفته مسئولان ارشد استان، دریافت هر گونه وجه از دانش آموزان در مدارس دولتی ممنوع است ولی آیا گوش شنوایی برای این حرف ها وجود دارد؟

او ادامه می دهد: سال گذشته بهانه جویی کردند که برای ثبت نام دیر مراجعه کردید و ظرفیتی برای پذیرش شاگرد جدید نداریم، با پیشنهاد همسرم علاوه بر پرداخت شهریه، وجهی به عنوان یاری به مدرسه نیز پرداخت کردیم تا این که راضی به ثبت نام شدند.

اوهمچنین اضافه نموده، به گفته مدیر مدرسه مبالغ دریافتی به عنوان یاری به مدرسه، برای انجام تعمیرات مکان های مختلف مدرسه از جمله تعمیر سرویس بهداشتی، موتورخانه، پرداخت قبوض گاز، برق و آب مدرسه دریافت می گردد.

وی ادامه می دهد: مدیر مدرسه اول مهرماه سال گذشته بیان کرد؛ حدود 80میلیون تومان از محل یاری های دانش آموزان به مدرسه جمع آوری شده و این مبلغ جهت تامین رفاه فرزندانمان برای خرید جایگاه، رنگ آمیزی کلاس های درس، نصب دوربین مدار بسته در سرویس بهداشتی و تعمیر دیوارهای فرسوده کلاس های درس مدرسه هزینه می گردد، نمی دانم در این میان نقش سازمان نوسازی، توسعه وتجهیز مدارس چیست؟

اعظمی با بیان این که سال جاری حین ثبت نام در اقدامی عجیب بعد از پرداخت یاری مدرسه، تعهد نامه ای تنظیم شده از سوی مدیر مدرسه، جهت امضا در مقابل والدین نهاده شد و در ادامه گفت، پس از پرداخت 200 هزار تومان به وسیله کارت خوان، کاغذی را به عنوان تعهدنامه در مقابل والدین دانش آموزان قرار دادند، در متن تعهد نامه نوشته شده بود:اینجانب ولی دانش آموز...، با رضایت کامل خود، مبلغ ... را به مدرسه پرداخت می کنم.

وی ادامه می دهد: در قسمت پایانی تعهدنامه نیز شغل پدر و میزان تحصیلات ولی دانش آموز درج شده بود، معتقدم با امضای تعهدنامه ادعای اخذ اجباری مبلغ یاری مدرسه از والدین نقض می گردد.

رسولی یکی دیگر از اولیای دانش آموزان است که برای ثبت نام پسرش در مقطع هدایت به یک مدرسه دولتی در تبریز مراجعه نموده است.

او در مورد سوالم که شهریه ای برای ثبت نام پرداخت نموده یا نه، می گوید: پرداخت شهریه در مدارس دولتی دیگر برای ما والدین، امری طبیعی شده است، شاید ظاهر ماجرا به گونه ای باشد که اصلا اجباری در کار نیست و ما مجبور به پرداخت شهریه نیستیم ولی باطن قضیه جور دیگری است، دوسالی می گردد خلاقیت به خرج می دهند و هزینه را ابتدای ثبت نام دریافت نمی نمایند، حتی حق بیمه!

وی ادامه می دهد: سال گذشته همگی از عدم پرداخت هزینه و یاری مدرسه در ابتدای ثبت نام شاد بودیم ولی زمانی که مهرماه فرا رسید در نیمه دوم این ماه به بهانه یاری به مدرسه، از همه 400 هزار تومان دریافت کردند.

وی با بیان این که در کنار پرداخت شهریه از ما حتی 30 هزار تومان برای تامین کاغذ امتحانات دانش آموزان دریافت کردند، اضافه می نماید: مدیر مدرسه ادعا می نماید دولت هیچ گونه بودجه ای برای پرداخت قبوض برق، گاز و آب مدرسه اختصاص نمی دهد، والدین مجبورند هزینه چنین مواردی را پرداخت نمایند در غیر اینصورت اگر دوست ندارند، مختارند برای ثبت نام به مدرسه دیگری مراجعه نمایند و به هیچ عنوان کسی خود را در قبال محرومیت دانش آموزی از تحصیل مسئول نمی داند.

خانمی هم که دخترش را در مقطع ابتدایی در مدرسه ای ثبت نام نموده است، می گوید: برای ثبت نام فرزندم در مدرسه ای که کمی با محل زندگیمان فاصله داشت مدیر مخالفت کرد، و من هم برای جلب رضایت او پرداخت یاری هزینه خوب را پیشنهاد دادم و با این اقدام با ثبت نام دخترم موافقت کردند و 500 هزار تومن یاری هزینه را با رضایت خودم پرداخت کردم.

او ادامه می دهد: همان موقع که من برای ثبت نام مراجعه کردم پیرمردی برای ثبت نام نوه هایش در حال التماس بود، چرا که توان اقتصادی برای پرداخت حداقل هزینه که شامل هزینه بیمه و کتاب دو نوه اش که تحت سرپرستی وی بودند را نداشت.

به گزارش خبرنگاران ، طبق اصل 30 قانون اساسی کسب علم و سوادآموزی برای دانش آموزان رایگان بوده و دولت موظف به تامین امکانات تحصیل دانش آموزان به طور رایگان است.

در آذربایجان شرقی هم مثل سایر استانها همین قانون برقرار است و محمدرضا پورمحمدی، استاندارشان نیز در جلسه شورای آموزش و پرورش بر همین موضوع تاکید نموده که هیچکس مجاز نیست از دانش آموزان برای ثبت نام پولی دریافت کند و خانواده ها را در معذوریت قرار دهند و باید به سمت و سوی جلب یاری های خیران و اعانه داوطلبانه حرکت کرد.

و جعفر پاشایی، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز در جلسه شورای آموزش و پرورش استان با صراحت گفته، بر طبق قانون اساسی و بر اساس ماده 8، تحصیل در مدارس تا مقطع دیپلم رایگان است.

اما در این میان اما و اگری هم گذاشته و آن هم این است که از آنجا که بعضی از پرداختی های آموزش و پرورش مانند سرانه آموزش به مدارس کم بوده و آموزش و پرورش به تنهایی قادر به حل مسائل مدارس نیست به همین دلیل یاری های مردمی به صورت اختیاری براساس قانون شورای آموزش و پرورش دریافت می گردد.

او تصریح نموده، شاید در بعضی موارد بدسلیقگی از سوی مدیران مدارس انجام گردد ولی به محض اطلاع، حوزه های نظارتی مستقر در ستاد ثبت نام اداره کل آموزش و پرورش استان به صورت کامل در نواحی پنج گانه تبریز و شهرستان ها مستقر شده و نارسایی ها را پیگیری و حل می نمایند.

با وجود تاکید اکید این دو مقام مسئول اما آنالیز میدانی خبرنگار خبرنگاران از شرایط ثبت نام چند مدرسه در سطح شهر تبریز خلاف آن را نشان می دهد و اخذ اجباری هر گونه شهریه از اولیا دانش آموزان به عنوان پیش شرط ثبت نام و یا منوط کردن تحویل کارنامه به پرداخت نقدی در قالب عناوینی همچون یاری به مدرسه، تخلف محسوب نمی گردد.

نتیجه آنکه حرف زیاد و درد همگی والدین مشترک است و آن هم این است که هر چند دریافت یاری هزینه ثبت نام در مدارس اجباری و براساس تعرفه خاص نیست ولی شرایط به گونه ای شده است که والدینی که توانایی اقتصادی دارند از ترس اینکه مبادا با پرداخت یاری هزینه کمتر در طول سال تحصیلی فرزندش مورد توجه مسئولان مدرسه قرار نگیرد و یا اینکه فرزندش تحقیر گردد، اقدام به پرداخت هزینه، با وجود میل باطنی خود می نمایند.

والدینی نیز که توان اقتصادی ندارند در مقابل چشمان فرزندان خود خوار و خفیف شده و مجبور می شوند غرور خود را زیر پا گذاشته از مدیر خواهش نمایند که بدون دریافت یاری هزینه ثبت نام کند.

در مصوبه شورای آموزش و پرورش به صورت قانونی در ماده 8، این گونه آمده است که پرداخت اختیاری پول برای خدمات آموزشی و پرورشی مدارس بلامانع است و خلاصه آنکه سالهاست در این کشور همزمان با شروع فصل ثبت نام دانش آموزان تمامی مسئولان مربوطه، تاکید می نمایند که دریافت شهریه اجباری در مدارس غیرقانونی است و اما از آن سو والدین معتقدند مسئولان مدارس، اولیا را در شرایطی قرار می دهند که مجبور به پرداخت شهریه شوند.

داستانی که هر سال تکرار می گردد...

گزارش از: لیلا جلیلی، خبرنگار خبرنگاران در آذربایجان شرقی

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 33916

به "هزینه هایی که پرداخت شان به ظاهر اختیاری است..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه هایی که پرداخت شان به ظاهر اختیاری است..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید