میرزایی: جشنواره فارابی ردیف بودجه معین دریافت کرد، برخورداری برگزیدگان فارابی از امتیاز نخبگان

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس دبیرخانه جشنواره فارابی از اختصاص ردیف بودجه به این جشنواره اطلاع داد و گفت: از این پس 65 درصد بودجه این جشنواره از ردیف تعیین تأمین می گردد.

میرزایی: جشنواره فارابی ردیف بودجه معین دریافت کرد، برخورداری برگزیدگان فارابی از امتیاز نخبگان

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، حسین میرزایی رئیس دبیرخانه جشنواره فارابی در نشست خبری یازدهمین دوره برگزاری این جشنواره، گفت: نیمی از آموزش عالی در کشور معطوف به حوزه علوم انسانی است و از این رو توجه به علوم انسانی از ضرورت های روز جامعه است.

وی با اشاره به چهار وجه جشنواره فارابی شرح داد: طرح پژوهشی، کتاب پژوهشی، رساله ای دکترای تخصصی و انتها نامه های کارشناسی ارشد از محورهای این جشنواره هستند که تمامی آثار به صورت دیجیتالی دریافت می شوند و فقط در حوزه کتاب به دلیل محدودیت های ناشران، اثر به صورت فیزیکی دریافت می گردد که با این حال سال جاری 15 درصد آثار بخش کتاب به صورت الکترونیکی دریافت شده است.

رئیس دبیرخانه جشنواره فارابی با اشاره به آمار آثار جشنواره سال جاری گفت: در مجموع 5 هزار و 769 اثر در جشنواره یازدهم ثبت شده که 45 درصد کتاب پژوهشی، 9 درصد طرح پژوهشی، 21 درصد رساله دکترای تخصصی و 25 درصد انتها نامه کارشناسی ارشد بوده اند و در مجموع، میزان آثار دریافتی در جشنواره سال جاری 11 درصد رشد داشته است.

به گفته ضیائی، گروه های پرتعداد در بین آثار دریافتی به ترتیب؛ علوم تربیتی، روانشناسی و ورزشی با 11.6 درصد، اقتصاد و مدیریت با 10.5 درصد و زبان، ادبیات و زبان شناسی با 10 درصد بوده اند.

رئیس دبیرخانه جشنواره فارابی اضافه نمود: در جشنواره فارابی که در دو بخش بزرگسالان و جوانان برگزار می گردد، سال جاری 65 درصد بزرگسالان و 35 درصد جوان ها حضور داشته اند که شاهد رشد 34 درصدی حضور جوانان زیر 35 سال در جشنواره سال جاری بوده ایم.

به گفته وی، حدود 70 درصد آثار به صورت حقیقی و باقی به صورت حقوقی توسط مؤسسات و ناشران ثبت شده اند.

میرزایی همچنین از تدوین فصلنامه رخدادهای علمی وزارت علوم اطلاع داد و گفت: معمولاً تا به حال اغلب رویدادهای بزرگ علمی در حوزه وزارت علوم، در ماه های آذر، دی و بهمن اتفاق می افتاد که مقرر شد این رویدادها در چهار فصل توزیع گردد و چهار فصل علمی پیش بینی شد.

وی ادامه داد: به این ترتیب، جشنواره شیخ بهایی در تابستان، رخداد ملی پژوهش در پاییز، جشنواره خوارزمی در زمستان و اختتامیه جشنواره فارابی در بهار 99 برگزار می گردد.

وی در پاسخ به سوال فارس درباره امتیازهای معنوی جشنواره فارابی علاوه بر جوایز نقدی مانند دیگر جشنواره های علمی وزارت علوم از جمله جشنواره خوارزمی است گفت: تمام مزایایی که رویدادهای علمی و نخبگانی وزارت علوم و بنیاد ملی نخبگان دارند درباره جشنواره خوارزمی هم صادق است و برای مثال اساتید و اعضای هیات علمی برگزیده مشمول ترفیع و تشویق می شوند و دیگر برگزیدگان هم از مزایای آیین نامه نخبگان بهره مند می شوند.

وی درباره تعداد برگزیدگان احتمالی جشنواره سال جاری گفت: با توجه به دو بخش بزرگسالان و جوانان و 15 کمیته در جشنواره هدف گذاری روی 30 برگزیده است.

وی ادامه داد: همچنین برگزیدگان بخش های جنبی به عنوان کاندیداهای جایزه علامه طباطبایی معرفی می شوند.

میرزایی اعلام کرد: با وجود اینکه جوایز جشنواره های مشابه در کشورهای همسایه چند صدهزار دلار است اما شرکت نمایندگان خارجی از اعتبار جشنواره ایرانی فارابی استقبال می نمایند.

وی درباره بودجه جوایز جشنواره خوارزمی گفت: در گذشته 100 درصد اعتبار توسط وزارت علوم تامین می شد اما اکنون 65 درصد اعتبار از ردیف بودجه مربوطه توسط وزارت علوم تامین می گردد و 30 درصد مابقی از بودجه متمرکز معاونت های پژوهشی و فرهنگی تامین اعتبار خواهد شد.

تعطیلات رو: تعطیلات رو | مجله گردشگری، سفر و تور اروپا

طفره: طفره | نگاه نقادانه به اخبار و رویدادهای روزانه

مجله سرگرمی و تفریحی: مجله سرگرمی و تفریحی | مجله سفر، گردشگری و مسافرتی

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 56724

به "میرزایی: جشنواره فارابی ردیف بودجه معین دریافت کرد، برخورداری برگزیدگان فارابی از امتیاز نخبگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میرزایی: جشنواره فارابی ردیف بودجه معین دریافت کرد، برخورداری برگزیدگان فارابی از امتیاز نخبگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید