منطقه پرواز ممنوع، منطقه ای برای نوجوانان

به گزارش مجله سرگرمی، نوجوانان قشر بسیار حساس و مهمی هستند، زیرا در سنی قرار دارند که شخصیت مستقل خبرنگارانن درحال شکل گیری است.

منطقه پرواز ممنوع، منطقه ای برای نوجوانان

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری خبرنگاران، نوجوان در ایران به یک واژه غریب تبدیل شده است. نوجوانان قشر بسیار حساس و مهمی هستند، زیرا در سنی قرار دارند که شخصیت مستقل خبرنگارانن درحال شکل گیری است. حال باید دید تا کنون برای این قشر چه فعالیت فرهنگی صورت گرفته است؟!

سینمای نوجوان، غفلتی که باید به آن توجه شود

فیلم گردی به عنوان یک سامانه تماشای آنلاین فیلم و سریال خانواده محور این بار به سراغ پرونده فیلم های حوزه نوجوانان رفته است. حوزه کودک و نوجوان به عنوان یکی از بخش های مهم و قابل توجه سینمای ایران که در معرض رقابت با انواع خارجی خود قرار گرفته است، توانست در سال قبل از فروش نسبتاً خوبی با دو فیلم بنیامین و منطقه پرواز ممنوع روبرو شود. دو فیلمی که هر کدام نزدیک به 8 میلیارد فروش داشتند. و باید توجه داشت که سینمای نوجوان به عنوان یکی از زمینه های اساسی و پایه در باب بازنمایی یکی از مهم ترین برهه های زندگی، برای سالیانی متمادی در زیر سنگینی سایه سینمای کودک، به حاشیه رانده شده است.

حال با پیروزیت فیلم منطقه پرواز ممنوع در حوزه نوجوانان به سراغ این فیلم رفته ایم تا کمی موشکافانه تر به موضوع نوجوانان نگاه کنیم.

با پخش آنلاین و بدون امکان دانلود فیلم منطقه پرواز ممنوع در فیلم گردی و استقبال خوبی که از این فیلم شده است می توان به این موضوع پی برد که خانواده ایرانی به دنبال فیلم خوب دی این حوزه می شود و نوجوانان تشنه این رده از فیلم ها هستند. ما در خارج از ایران شاهد این هستیم فعالیت های بسیار گسترده و متنوعی برای قشر نوجوان و اصطلاحاً ساخت فیلم های تینیجری صورت می گیرد.

سابقه سینمای حوزه نوجوان

در ایران پیش از انقلاب این مهم را کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان بر عهده داشت که به عنوان نهادی تخصصی به همکاری با بعضی از چهره های شاخص سینمایی (کارگردانانی چون ناصر تقوایی، عباس کیارستمی، نورالدین زرین کلک، بهرام بیضایی، امیر نادری، فرشید مثقالی و علی اکبر صادقی) در مقام فیلم ساز برای فراوری آثار برای بچه ها و نوجوانان مشغول بود. پس از انقلاب با تأسیس بنیاد سینمایی فارابی در سال 1362، نخستین گام جدی در زمینهٔ یافتن مخاطبان تازه برای سینما برداشته می شود؛ و فیلم شهر موش ها ساختهٔ مشترک مرضیه برومند و محمدعلی طالبی مورد توجه قرار می گیرد و در نمایش عمومی پیروزیت چشمگیری به دست می آورد. سینمای کودک در دهه 60 و 70 به دلایل متنی و فرا متنی دارای پیروزیت های چشمگیری در حوزه اکران و جذب مخاطب بوده است. امروز نیز سینمای کودک با ورود بخش خصوصی و حمایت های دولتی در چند سال اخیر شاهد رشد نسبی از نظر کمی و کیفی بوده است. البته هنوز نقدهایی در مسائل مربوط به محتوا و همینطورفروش در گیشه وجود دارد. یکی از نقدهای مهم و جدی این حوزه به عنوان مثال نبود فیلم مرتبط با نوجوان است. مخاطب نوجوان کشور نه می تواند به سراغ سینمای کودک برود و نه به سمت سینمای عظیمسالان.

منطقه پرواز ممنوع یک منطقه آزاد برای نوجوانان

با پیروزیت فیلم نوجوانان منطقه پرواز ممنوع و پخش پیروز آن از فیلم گردی به سراغ صحبت های داساگر کارگردان این فیلم می رویم تا نظر ایشان در مورد حوزه نوجوانان بیشتر بدانیم.

داسارگر در ابتدا درباره ارزیابی کلی خود از این گونه در سالی که رو به اتمام است گفت:نکته ابتدایی مهم این است که سینمای کودک و نوجوان را نمی توانیم از کل سینمای کشور تفکیک کنیم. این بخش هم یک گوشه ای از فرایند و برایند کلی سینمای ما است که دچار مسئله مهم کمبود مخاطب است. این طور که می گویند 4 درصد سینمای ما مخاطب دارد که دلیل اصلی اش فاصله سینما از مردم و مسائل خبرنگارانن است و شبیه بودن خبرنگارانن به هم و اینکه 90 درصد فیلم ها بسیار شبیه به هم است و نتوانسته است سلایق متنوع را در کنار هم قرار دهد که در نتیجه گروه محدودی سالی چند بار به سینما بیاید. این مدل سینما هم اقتضائات خودش را دارد و فصل پرفروش خودش را خواهد داشت.

خصوصاً در پاییز و زمستان باید دقیق تر عمل کند زیرا این ایام مخصوص بچه های مدرسه است و سبد اکران این دوره باید برای فیلم های کودک جای ویژه داشته باشد. شاید در تابستان چندان احتیاج نباشد اما در این بازه باید به فکر سینمای کودک بود. فیلم ها هم باید خوب و جذاب باشند بسیاری از این فیلم هایی که ما می سازیم مشتری پران است. وی در مورد حوزه انیمیشن نیز گفت: فکر می کنم که انیمیشن کار راحت تری در جذب مخاطب دارد. اگر بتوانند المان های جذب را رعایت نمایند نشان داده است که مردم دوست دارند ببیند و کار خبرنگارانن برای کشیدن مردم به سینما راحت تر است تا فیلم. در میان انیمیشن های سال جاری بنیامین نمونه خوبی در جذب مخاطب است که توانست مخاطب خود را به خوبی جذب کند. مردم ما فیلم ایرانی را دوست دارند و البته انیمیشن و سینمای نوجوان ما با نمونه های خارجی و جهانی رقابت می نماید.

استقبال از پخش آنلاین فیلم های نوجوانان

وقتی امکان دانلود فیلم های ایرانی از سایت های دانلودی فراوان در سطح اینترنت فراهم شده است، این سؤال مطرح می شود که آیا صرفاً پخش آنلاین و بدون امکان دانلود فیلم سینمایی منطقه پرواز ممنوع در سایت فیلم گردی، باز با استقبال روبرو می شود؟ باید بگوییم بله!

مردم ایران به دنبال دیدن فیلم های خوب و ارزش دار هستند و اولویت آن ها دیدن و تماشای قانونی و حلال فیلم هاست که فیلم گردی این امکان را فراهم نموده است.

پیشنهاد می کنیم نقد فیلم منطقه پرواز ممنوع را در مجله نقد بخوانید.

محمدرضا شهبازی کُنش گر رسانه ای و فرهنگی در صفحه اجتماعی خود دست نوشته کوتاهی درباره فیلم منطقه پرواز ممنوع منتشر نموده است که در ادامه بخشی از این متن را می خوانید:

بیست و چهار ساعت در پشت صحنه فیلم منطقه پرواز ممنوع بودم. یادم نمی رود که حامد با مروت نژاد هنگامی پگاه از خواب بلند شد، نخستین کاری که کرد این بود که رفت کنار پنجره و آسمان را نگاه کرد. خاتمه شهریور بود و باران، مه، ابر، شبنم و... یکی از رویدادهایی بود که می توانست همه گروه فراوری را زمین گیر کند. لوکیشن فیلم هم آن طرف تر از تبریز بود و یعنی اینکه نمی شد به امید هوای خوب روزهای آینده ماند. هوا یکی از چالش ها گروه فراوری فیلم بود. دشواری ای که حامد و امیر و... آگاهانه به سراغش رفتند.

می توانستند یک فیلم آپارتمانی بسازند. می توانستند به جای سه تا نوجوان نا بازیگر سراغ فیلمی بروند که داستانش را چند بازیگر عظیم سال روایت می نمایند. می توانستند بی خیال حضور یک پرنده شکاری در فیلمشان بشوند. می توانستند همین گوشه کنارهای تهران فیلم بسازند نه هفت صدهشت صد کیلومتر آن طرف تر که تنها رفت و آمدش کلی داستان دارد. می توانستند از خیر حضور یوزپلنگ که کار جلوه های ویژه اش معلوم بود پدردرآر است بگذرند! و از همه مهم تر، می توانستند فیلم ساختن برای نوجوان ها را دست کم به بعد از کار اولشان موکول نمایند. اما حامد و امیر و بقیه دیوانه های دست اندرکار فیلم، نوجوان و جنگل و فضای باز و نا بازیگر و یوزپلنگ گرافیکی و باز شکاری و لوکیشنِ دور و... را انتخاب کردند. انتخاب هایی که هرکدامشان به تنهایی یک دیوانگی تمام عیار در حال و روز سینمای امروز است.

تماشای موزیک ویدئوی جذاب از فیلم منطقه پرواز ممنوع

در خاتمه فیلم گردی پیشنهاد می نماید با دیدن این فیلم و توصیه آن به تمام کسانی که در خانواده نوجوانی دارند باعث بیشتر رونق دریافت فیلم های این حوزه شویم.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 86877

به "منطقه پرواز ممنوع، منطقه ای برای نوجوانان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منطقه پرواز ممنوع، منطقه ای برای نوجوانان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید