لمس تولیدات استعدادهای ایرانی در زندگی مردم، صاحبان سوپرمارکت ها هم دانش بنیان شوند

به گزارش مجله سرگرمی، استعداد فزونی که با وجود پیشنهادهای خوب شرکت های خارجی در کشور مانده است، می گوید: ما از دانش روز برای برطرف احتیاج مردم استفاده کردیم و پیروز شدیم، هر کسی باید این ایده محوری را در تخصص خودش انجام دهد.

لمس تولیدات استعدادهای ایرانی در زندگی مردم، صاحبان سوپرمارکت ها هم دانش بنیان شوند

گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران-مرضیه حسن پور؛ انسانی که خلیفه خدا در زمین است، انسانی که می تواند تا معراج بالا برود، انسانی که از همه مخلوقات بالاتر آفریده شده است، توان انجام بسیاری از کارها مانند رفع نیازهای روزمره اش به وسیله به روزترین فناوری ها را دارد و چه لذت بخش است وقتی با چنین انسان هایی رو به رو شویم که فکر و ذکرشان رفع نیازهای همنوعان شان است و از پتانسیلی که خداوند به آن ها داده به بهترین شکل بهره می برند تا نیازی از نیازهای مردم را به وسیله علم روز رفع نمایند.

از این دست افراد در کشور ما هم کم نیستند؛ افرادی که با وجود پیشنهادهای بسیار خوب خارجی در وطن مانده اند تا از استعداد خدادادی شان برای رفع نیازهای هموطنان شان بهره بگیرند.

با یکی از این افراد گفت وگو کردیم؛ فرید ستاری فارغ التحصیل مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف که کارشناسی ارشدش را در رشته کارآفرینی دانشگاه تهران گذرانده و حالا 27 ساله است.

آنچه در گفت وگوی ما با ستاری می خوانید:

ناحیه نوآوری شریف می تواند سیلیکون ولی کوچک باشد

تاثیر حضور شرکت های دانش بنیان در کنار دانشگاه در پیشرفت علم و اقتصاد

علل ماندن استعدادهای برتر در کشور با وجود پیشنهادهای خارجی

تاثیرات ملموس رشته فناوری اطلاعات در زندگی مردم

صاحبان سوپرمارکت هم باید از ایده های دانش بنیان در کارشان استفاده کند

فارس: درباره شرکت دانش بنیان خود شرح دهید که در چه حوزه ای فعالیت می کنید؟

ستاری: شرکت دانش بنیان ما در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می نماید، در این شرکت ما درباره زیرشاخه رانش ابری فناوری اطلاعات کار می کنیم، در این بخش خدماتی که ما ارائه می کنیم این است که به شرکت هایی که نرم افزاری هستند و می خواهند بر روی اینترنت به مردم سرویس دهند، خدماتی ارائه می گردد.

فارس: یعنی عامه مردم به طور مستقیم مشتری شما نیستند؟

ستاری: خیر، مشتریان ما شرکت های نرم افزاری هستند، ما با شرکت های حوزه فناوری اطلاعات کار می کنیم، همانطور که می دانید در حال حاضر مردم بسیاری از کارهای شان را به صورت اینترنتی انجام می دهند به طور مثال کارهایی مانند تردد، خرید و غیره بر بستر اینترنت انجام می گردد و بعضی شرکت های فعال در این حوزه، خدمات مربوط به محصولات فناوری اطلاعات شان را به ما می سپارند که این خدمات در حوزه فناوری اطلاعات و به صورت دانش بنیان انجام می گردد.

فارس: این شرکت ها هم در همین ناحیه نوآوری شریف مستقر هستند؟

ستاری: بعضی از این شرکت ها به ما نزدیک هستند.

فارس: درباره ناحیه نوآوری شریف شرح دهید و اینکه آیا استقرار 500 شرکت در کنار یکدیگر می تواند به بهبود فعالیت شرکت ها هم یاری کند؟

ستاری: در ناحیه نوآوری شریف 500 شرکت وجود دارد و به نظرم اگر این شرکت ها با یکدیگر همکاری نمایند اتفاقات خوبی در پیشرفت علم و اقتصاد کشور رخ می دهد.

در کشورهای مختلف دنیا نیز چنین ناحیه هایی وجود دارد، به طور مثال اگر تاریخچه ایجاد سیلیکون ولی(نام رایج و غیررسمی منطقه ای در حدود 70 کیلومتری جنوب شرقی سانفرانسیسکو در حومهٔ سانتا کلارا، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا است که شهرت این منطقه به دلیل قرار داشتن بسیاری از شرکت های مطرح انفورماتیک دنیا در این منطقه است.) را بخوانید از همان زمان جنگ دنیای یک سری شرکت های دانشگاهی دور هم جمع شدند تا مسائل را حل نمایند و پس از مدتی رشد نموده و یک اکوسیستمی ایجاد شده است.

در ناحیه نوآوری شریف هم همین امر انجام شده اما ارتباطات کمتر است، اگر ما با این 500 شرکت مستقر در ناحیه نوآوری شریف در ارتباط باشیم بسیار بهتر می توانیم کسب و کار خودمان را رشد دهیم، می تواند در ایران نیز این فرهنگ ارتباط شرکت ها جا بیفتد زیرا ارتباط شرکت ها با یکدیگر می تواند بستری را برای رشد فراهم کند.

فارس: از شرکت خودتان و همکاران تان بگویید.

ستاری: افراد شرکت ما بیشتر بچه های دانشگاه صنعتی شریف هستند، البته تعدادی هم از دانشگاه های دیگر با ما همکاری می نمایند.

بعضی از همکاران شرکت ما دوره کارآموزی خود را در گوگل گذراندند و مدال دنیای و افتخارات بسیاری دارند. ما افرادی را که رتبه یک کنکور سراسری هستند در شرکت داریم، خودم مدال دنیای فیزیک دارم، رتبه های دو رقمی کنکور سراسری هم در شرکت ما کار می نمایند.

تاثیر حضور شرکت های دانش بنیان کنار دانشگاه ها در پیشرفت علم و اقتصاد

فارس: تمام اعضا از شهروندان تهران هستند؟

ستاری: خیر، من از شهر تبریز هستم و خانواده ام در حال حاضر تبریز زندگی می نمایند؛ افراد دیگری هم در شرکت ما فعالیت می نمایند که تهرانی نیستند.

به طور کلی می خواهم بگویم اینکه شرکت ها در کنار دانشگاه مستقر باشد بسیار خوب است زیرا افرادی که وارد شرکت می شوند هم پرانرژی هستند و هم می خواهند نکات جدیدی یاد بگیرند و ماهیت کار ما این است که نکات جدید یاد بگیریم و اصلا به دنبال افرادی نیستیم که نکات ثابتی را بلد باشند زیرا تکنولوژی های کار ما در حال تغییر است و نکته مثبت دیگری که شرکت های کنار دانشگاه دارند این است که افراد از داخل دانشگاه می آیند و به همین دلیل فضای دانشجویی دارند و انتظارات مادی آنچنانی ندارند.

فارس: گفتید این ها افرادی هستند که مدال های دنیای دارند و در کارشان خبره هستند، چطور برای کارشان انتظار مادی آنچنانی ندارند؟

ستاری: بچه های ما جزء استعدادهای برتر کشور هستند و حتی می توانستند به خارج از کشور بروند و آنجا حقوق بسیار خوبی دریافت نمایند اما انگیزه های دیگری دارند که می مانند.

بحث این نیست که ما در قیمت رقابت کنیم بحث این است که در رضایت کار کنیم، تاثیرگذاری در کار برای ما مهم است.

اگر ما در کشورهای خارجی کار کنیم وارد سیستمی می شویم که جزء کوچکی از آن سیستم هستیم.

چرا استعدادهای برتر با وجود پیشنهادهای خارجی در کشور می مانند؟

فارس: برای اینکه مهاجرت کم گردد چه کسانی مسؤول هستند؟

ستاری: در این زمینه همه مسئول هستند اینگونه نیست که همه کارها بر عهده دولت باشد هر کسی باید در حد توانایی خودش کار کند.

ماندن یا نماندن مربوط به فکر افراد است، واقعا اگر کسی بماند می تواند تاثیرگذارتر باشد و روی فرایندها تاثیر بگذارد آنهایی که می روند دلیلش این است که از تاثیرگذاری ناامید می شوند، که البته ناامیدی جزء بدترین مسائل بازدارنده از پیشرفت است، البته بعضی می روند تا برگردند اما در سیستم هضم می شوند.

ممکن است بعضی به علت اعتقادات باوری بمانند و راه دیگر آینده فرد است، ما استادی داشتیم که در خصوص این مساله صحبت می کرد و فراوری در ایران را حساب نموده بود که بر این اساس درمورد بحث اقتصادی نیز وقتی سطح رفاه مادی در کوتاه مدت در نظر گرفته گردد ممکن است افراد ندای رفتن سر دهند اما بکر بودن کار در ایران بسیار مهم است و وقتی کسی به فکر رقابت نباشد کار به مشکل می خورد اما باید رقابت وجود داشته باشد، اگر از نظر اخلاقی هم نگاه کنیم هم کار جذاب است و انسان بر روی کار خودش کنترل دارد هم در بحث کلان تر می توانیم برای خودمان کار کنیم و این بحث در دین نیز آمده است که حتی با حقوق کمتر، کار برای خودتان را به کار برای دیگران ترجیح دهید.

من هم رفتم و برگشتم، سه ماه دوره کارشناسی را در هنگ کنگ تحصیل کردم و حتی پس از آن به این نتیجه رسیدم که دکتری علمی نخوانم و تحصیلاتم را به صورت آکادمیک ادامه ندهم.

فارس: در حال حاضر این مساله در دانشگاه شریف جا افتاده که همه نباید تحصیلات آکادمیک داشته باشند و می توانند به وسیله یک شرکت دانش بنیان به رشد علمی برسند؟

ستاری: به آن شکل جا نیفتاده اما شیب مثبتی دارد، به همین دلیل هم هست که می گوییم نگاهمان به کشور نگاهی با حرکت مثبت است، وقتی به اطرافم می نگرم رشد را به صورت واقعی و ملموس می بینم اما هنوز به ایده آل نرسیدیم و باید به آن برسیم؛ البته می دانیم که یک شبه نمی توان به آرمان ها رسید اما باید به سمت آن حرکت کنیم به این شکل که یکسری افراد باید پیشرو شوند و حرکت نمایند.

از این دست افراد در ناحیه نوآوری شریف داریم که این افراد برای بسیاری از بچه ها نقش الگو و پیشرو را دارند به طوریکه بچه ها می گویند فلانی در کشور مانده و در ناحیه نوآوری کار می نماید من هم بمانم حتما می توانم کار کنم.

شرکت هایی در حال حاضر وجود دارند که بچه های دانشگاه شریف این شرکت ها را راه انداخته اند، دانشگاه شریفی ها در ایجاد تاکسی های اینترنتی هم نقش داشته اند.

تاثیرات رشته فناوری اطلاعات در زندگی مردم ملموس است

فارس: با این وجود رشته شما به صورتی است که مردم می توانند پیشرفت علمی در این رشته را در زندگی روزمره خودشان لمس نمایند.

ستاری: بله،فناوری اطلاعات از طرق مختلف به طور مثال به وسیله تاکسی های اینترنتی در زندگی مردم کاملا لمس می گردد و حتی از این طریق اشتغال زایی بسیاری هم انجام شده است.

می توانم بگویم در زمینه کاربردی شدن طرح های علمی نطفه ای شکل گرفته ولی هنوز رشد آنچنانی نداشته است، بخش عمده ای از اقتصاد آمریکا به وسیله شرکت های دانش بنیان حاضر در سیلیکون ولی تأمین می گردد، شرکت های دانش بنیان ما هم باید بتوانند بخش عمده ای از اقتصاد کشور را به خود اختصاص دهند؛ البته هنوز صنعت ما به معنای جامع صنعت دانش بنیان نشده است؛ ما صادرات بسیاری داریم که میزان کمی از آن دانش بنیان است، بنابراین باید بتوانیم این کار را انجام دهیم.

فارس: برای اینکه بتوانیم در این جهت حرکت کنیم، چه کارهایی ضروری است؟

ستاری: ما در حال حاضر در آموزش عالی مشکل داریم، یعنی سیستم آموزش عالی ما مستقل از صنعت ما پیش می رود؛ عمده تحقیقاتی که صورت می گیرد در راستای این است روی لبه دانش خارجی باشد در نتیجه این مقاله به درد صنعت ما نمی خورد، صنعت باید وقتی فراوری می گردد قابل رقابت دنیای باشد و ما کمتر اینگونه هستیم، البته این حرکت شکل گرفته و در حال قوی شدن است؛ افراد زحمتکشی در مراکز رشد حضور دارند و یکسری افراد پیشرو شدند که می توانند این کار را انجام دهند و اگر بگوییم فضا نیست فرد ناامیدی است.

فارس: شما چه کردید که پیروز هستید؟

ستاری: ما کار خاصی نکردیم فقط در جهت قرار گرفتیم، یک تیم 15 نفره هستیم که کوشش می کنیم که خودمان را رشد دهیم و شیب رشدی خیلی خوبی هم داریم، در حال حاضر هر قسمتی که افراد بخواهند کار نمایند کار هست یعنی نیازها بسیار است اما باید به شکل به روز بر روی نیازمندی های مردم کار کنیم.

کاری که ما انجام دادیم یک کار دانش بنیان است و هر فردی می تواند از دانش در کار خودش بهره بگیرد، به طور مثال فردی که سوپرمارکت دارد می تواند ایده های جدید ارائه کند، ارائه ایده های جدید همان کار دانش بنیان است؛ هر کسی در کار خودش می تواند یک کتاب بیشتر درباره کار خودش بخواند

دنیا به سمت مردم نهاد شدن می رود و در کشور ما نیز این موضوع وجود دارد و ما باید به این موضوع فکر کنیم همانطور که تاکسی های اینترنتی ما این مساله را انجام دادند.

انتهای پیغام/

armeniaro.ir: تور ارمنستان ارزان قیمت، تور لحظه آخری ایروان

anasi.ir: آناسی | مجله خانه و خانواده، راهنمای سبک زندگی و آشپزی

azatweb.ir: مجله آزات وب | مجله آموزشی توسعه اسکریپت های تحت وب

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 22 آذر 1400 بروزرسانی: 22 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 25117

به "لمس تولیدات استعدادهای ایرانی در زندگی مردم، صاحبان سوپرمارکت ها هم دانش بنیان شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لمس تولیدات استعدادهای ایرانی در زندگی مردم، صاحبان سوپرمارکت ها هم دانش بنیان شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید