فکر کردن و تأثیر بر عملکرد اعضای بدن؟!

به گزارش مجله سرگرمی، فیلسوفان می گویند ذهن شما چیزی جدا از جسم شماست ودر نتیجه افکارتان قسمتی فیزیکی از مغزتان نیست.

فکر کردن و تأثیر بر عملکرد اعضای بدن؟!

باید هرآنچه راجع به افکار خودمان می دانیم تکه تکه کنیم و بعد مانند یک پازل کنارهم بچینیم تا بتوانیم تصویری از آنچه اتفاق می افتد را خلق کنیم

خبرنگاران| گاهی ممکن است این سؤال برایتان به وجود بیاید که وقتی فکر می کنید دقیقا چه اتفاقی برای بدنتان می افتد؟ و شاید در ذهن خود اینگونه پاسخ دهید که فکر تنها یک کلمه است که از مغز شما راجع به موضوعی عبور می نماید.

اما درحقیقت جواب این سؤال چیزی است که سال ها دانشمندان را درگیر خود نموده است و همچنان راجع به آن تحقیق و پژوهش می گردد. آن ها نمی توانند پاسخ واضحی برای آن پیدا نمایند و یا حتی به روشنی آن را توضیح دهند.

با این حال تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که هرآنچه راجع به افکار خودمان می دانیم تکه تکه کنیم و بعد مانند یک پازل کنارهم بچینیم تا بتوانیم تصویری از آنچه اتفاق می افتد را خلق کنیم.

فکر و اندیشه چیست؟

اولین مسئله ای در توضیح فکر برایمان ایجاد می گردد این نیست که چه اتفاقی برای بدن ما می افتد بلکه این است که شما احتمالا راجع به چیزی که در درونتان با آن صحبت می کنید (حدیث نفس) فکر می کنید. به طور مثال امروز که در رختخوابتان دراز کشیده اید شاید این فکر را داشته باشید: من نمی خواهم از خواب بیدار شوم

یک لحظه درنگ کنید تا بتوانید این فکر را بررسی و کوشش کنید تا بفهمید دقیقا این یعنی چی؟

آیا فکر من نمی خواهم از خواب بیدار شوم به خودی خود در ذهن شما ظاهر شده یا اینکه چیزی باعث به وجود آمدنش شده است؟ آیا این فقط یک فرایند جسمانی در مغز شما و یا ظهور چیزی عمیق تر مثل روح و روان و یا چیز دیگری است؟

جواب های متعددی برای این سؤالات وجود دارد و با توجه به اینکه از چه کسی بپرسید پاسخ های متعدد و متنوعی خواهید شنید.

در حالی که دانشمندان برای این موضوع تئوری بینابینی دارند و معتقدند که افکار، صرفا فیزیکی هستند و می توانند با تغییرات شیمیایی که در مغز اتفاق می افتد توضیح داده شوند، فیلسوفان می گویند ذهن شما چیزی جدا از جسم شماست ودر نتیجه افکارتان قسمتی فیزیکی از مغزتان نیست.

جدای از این تفاسیر اگر بخواهیم راجع به اینکه زمان فکر کردن چه اتفاقی برای بدنمان یا به طور خاص برای ذهنمان می افتد صحبت کنیم باید بگوییم و بدانیم که افکار ما می توانند روی بدنمان تأثیر بگذارند.

همه دانشمندان به دلایل زیر با این نظریه موافقند:

- استرس و یا افکار منفی می توانند بیماری های جسمی را بدتر نمایند.

- ترس می تواند منجر به افزایش مواد شیمیایی خاصی در مغز گردد که فرد را برای کنش و واکنش آماده کند.

- فکر باعث آغاز یک سلسله واکنش هایی می گردد که به ما اجازه میدهد عضلاتمان را منقبض کنیم.

از آنجایی که می دانیم فکر کردن می تواند بر مغز و بدن تأثیر بگذارد، اجازه دهید نگاهی بیندازیم به اینکه دقیقا مغز چه کاری می نماید و چه چیزی در سر شما می گذرد؟

20 فیلتر ذهنی که باعث تخریب شما می شوند

نورون های عصبی

آناتومی فکر و اندیشه

به همان مثال اول بحث برمی گردیم: من نمی خواهم از خواب بیدار شوم. دانشمندان ابتدا استدلال می کردند که فکرشما تصادفی و خود به خودی نیست بلکه نتیجه واکنش به اتفاقاتی است که در اطراف شما روی می دهد.

در این نمونه ممکن است که عامل فکر کردن، زنگ ساعت شما باشد که به تلفن خود نگاه کنید و ببینید ساعت چند است؟ یا شنیدن صدای ماشین حمل زباله که به شما یادآوری می نماید در چه زمانی به سر می برید. اما در موارد دیگر ممکن است یادآوری یک خاطره منشأ فکر شما باشد.

حالا اگر چنین موردی عامل فکر شما باشد دقیقا چه اتفاقی می افتد؟

به برخی از اجزای مهم اعصاب و روان توجه کنید:

پتانسیل عمل: از هم پاشیدگی ناگهانی ولتاژ به دلیل تغییرات شیمیایی (در بحث اینکه نرون ها چگونه به هم سینگنال می دهند کاربرد دارد)

نورون: کانالی در مغز که به وسیله آن سیگنال ها رد و بدل می شوند.

انتقال دهنده های عصبی: پیغام های شیمیایی در مغز که هورمون های بدن (دوپامین، اپینفرین، نوراپی نفرین و...) را تنظیم می نمایند.

قشر پریفرونتال: بخشی از مغز که درگیر برنامه ریزی، تصمیم گیری، رفتار اجتماعی و ساختار شخصیتی فرد است.

هیپوکامپ: قسمتی دیگر از مغز که اطلاعات را از حافظه کوتاه مدت به حاظه بلند مدت و حافظه فصلی منتقل می نماید.

سیناپس: ساختاری است در مغز که به نورون ها اجازه می دهد تا سیگنال های شیمیایی و یا الکتریکی را به سلول مربوطه انتقال دهند.

با توجه به موارد بالا که توضیح داده شد، متوجه شدیم که مغز به شیوه ای پیچیده عمل می نماید و بسیاری از اجزای آن به طور همزمان در حال تبادل اطلاعات با یکدیگر هستند. پس زمانی که شما فکری در سر دارید شاید تمامی قسمت های مغز (قشر پیشانی، هیپوکامپ، نورون ها و ...) در یک زمان واحد باهم و در ارتباط با هم کار می نمایند.

اگر نتیجه فکر شما (صبح از خواب بیدار نشوید) این باشد که با دو دستتان سرتان را بگیرید و یا به جای این حرکت تصمیم بگیرید که بیدار شوید و از رختخواب برخیزید، در هر دو صورت چه اتفاقی افتاده است؟

برای پاسخ به این سؤال باید بگوییم که همه ما می دانیم زمانی که مغز می خواد تصمیم بگیرد تمام رشته های نورونی در قسمت های مختلف با هم رقابت می نمایند تا بالاخره یکی از رشته ها فعال می گردد و رفتار مورد نظر را فراوری می نماید.

افکار و احساسات

راجع به اثر احساسی افکارتان چه می دانید؟

اندیشه شما در سیستم عصبی مغز شما تأثیر می گذارد، مثلا خوشبینی و فکر مثبت با ایمنی بهتر در مقابل بیماری ها ارتباط دارد در حالی که افسردگی و نا امیدی چه بسا حال بیمار را وخیم تر کند؛ بنابراین این نکته را از قلم نیاندازید که اگر منفی فکر کنید و دائما در حال گفتن نمی توانم و سخت است و نمی گردد و ... باشید، تعاملات پیچیده ای در مغز شما اتفاق می افتد و سیگنال های منفی به تمام اجزای بدن شما ارسال می گردد.

در طرف دیگر اگر خوش بین و خوش فکر باشید و هر کاری را با صرف افعال مثبت انجام دهید سیگنال هایی که نورون های شما به اجزای بدنتان ارسال می نمایند به همان میزان خوشایند و خوب خواهد بود.

هنوز پیچیدگی و ارتباط بین فرایند های مغزی به وضوح قابل توضیح نیست فقط در این حد بدانید که افکار شما تأثیر مستقیم بر عملکرد اعضای بدنتان دارند، به این ترتیب اگر شما احساس ضعف می کنید حتما باید نوع نگاه و اندیشه اتان را تغییر دهید.

مثبت اندیشی در زندگی و 8 تأثیر خواشیند آن

شما با اطلاعاتی که برای مغزتان برنامه ریزی نموده اید محصور می شوید تا فکر کردن در راستای را که خودتان می خواهید آغاز کنید

تنظیم افکار

بدون شک می توان گفت: افکار شما با احساسات شما در یک راستا دو طرفه واقع شده است. تا به حال چند بار با یک فکر ترسناک بدنتان آدرنالین بیشتری ترشح نموده است؟ آیا تا به حال به یک مصاحبه شغلی رفته اید؟ هرگاه شما راجع به موضوع و یا موقعیتی فکر می کنید نتیجه آن در در ذهن و بدن شما نمایان می گردد.

اگر شما مانند بسیاری از دانشمندان این حوزه قبول کنید که افکارتان بخش های فیزیکی مغزتان هستندو تغییر در ان ها می تواند روی جسم و بدنتان تأثیر بگذارد پس بدانید که به یک سلاح قدرتمند دست پیدا نموده اید.

اما یک لحظه صبر کنید! اگر افکار ما همواره واکنش به چیز هایی هستند که اطرفمان اتفاق می افتند، چطور می توانیم آن ها را کنترل کنیم و یا تغییر بدهیم؟

البته که افکار شما از یک ناکجاآباد در ذهن شما خطور نمی نمایند، مثلا شما مقاله ای خوانده اید و اطلاعاتی راجع به یک موضوع به دست آورده اید پس به وسیله آن می توانید در افکارتان تغییراتی را نسبت به همان موضوع ایجاد کنید:

- شما آغاز می کنید تا به راه های مختلف فکر کنید.

- مغزتان را با اطلاعات مختلفی که به دست آورده اید تغذیه می کنید.

- شما با اطلاعاتی که برای مغزتان برنامه ریزی نموده اید محصور می شوید تا فکر کردن در راستای را که خودتان می خواهید آغاز کنید.

این به معنی است که وقتی می خواهید تغییر در فکرتان را آغاز کنید باید به دلایل و الگو های فکری خود مطلع باشید. دفعه بعد وقتی در رختخوابتان فکر می کنید که نمی خواهم از خواب بیدار شوم اولین سؤالی که از خودتان می پرسید این است: دلیل این فکر من چیست؟

چگونه فکر و بدن خودتان را تغییر بدهید؟

نسبت به دلایل افکار خود مطلعی دقیق و روشنی داشته باشید تا قدرت تغییر احساسات و تغییر الگو های سلامت جسمتان را پیدا کنید. مثلا برای فردی که نمی خواهد از رختخواب بیرون بیاید شاد دلیل، زنگ ساعت باشد. یعنی یک رابطه ذهنی میان زنگ ساعت و فکر من نمی خواهم از خواب بیدار شوم وجود دارد.

شما یک کانال ذهنی در مغز خودتان دارید و زمانی که راجع به چیزی صحبت می کنید بلافاصله با فکر راجع به آن ارتباط برقرار می کنید، (تداعی معانی، اینجا مد نظراست) پس برای تغییر یا باید فکرتان را تغییر دهید و یا اینکه مانع ارتباط کلامتان با ذهنتان شوید. (تداعی معانی نکنید)

یک راه که با آن می توانید فکرتان را نسبت به چیزی تغییر دهید این است که به مدت 30 روز خود را مجبور کنید به چیزی غیر از آن فکر کنید. مثلا در همان مثال من نمی خواهم از خواب بیدار گردد به مدت 30 روز فکر کنید که من می خواهم از خواب بیدار گردد. ببینید نتیجه چه خواهد شد.

یا اینکه در همین مثال اگر دلیل فکرتان زنگ ساعت است، آن را تغییر دهید. زمانی که این کار ها را انجام می دهید می توانید آن را به تمام بخش های زندگی خود تعمیم دهید.

فکر کنید در ترافیک مانده اید. بسیارعصبانی هستید و دائم به این فکر می کنید که نمی توانید وضع موجود را تحمل کنید. سیگنال هایی که از این فکر به مغزتان می رسد آن را وادار می نماید سرعت تنفستان را زیاد و ماهیچه های بدنتان را منقبض کند. اما اگر با خود بگویید در حال حاضر کاری از من برنمی آید، بهتر است آرام باشم سیگنال آرامش و راحتی به مغزتان مخابره می گردد.

حرف آخر

تحقیق و پژوهش راجع به تأثیر افکارمان روی بدن و مغز ما، نسبتا پیچیده و نیازمند زمانی طولانی است. اما تا به این جای کار دانشمندان متوجه شده اند که نحوه فکر کردن ما در عملکرد اعضای بدنمان نقش بسزایی دارد.

این نظریه در تراپی ها و روان درمانی های شناختی - رفتاری بسیار مفید است. وقتی شما معتقد به تأثیر افکارتان روی بدن و مغزتان باشید به راحتی می توانید با انجام دستور العمل های روانپزشک معالج قدمی مثبت در جهت درمان خود بردارید. این تغییرات و اثرات می توانند پایدار باشند.

درواقع اگر دانشمندان بخواهند، فرایند های مغز را نقشه برداری نمایند احتمال سوپر کامپیوتری به جای مغز برای بشر ترسیم می نمایند.

البته نباید این نکته را فراموش کرد که هنوز برخی از دانشمندان بر سر این عقیده مانده اند که فکر چیزی جدا از بدن و مغز ماست و اینکه جنبه ای فیزیکی برای افکار قائل شویم واقعا پوچ و غیرقابل توجیه است.

منبع: verywellmind

ترجمه: خبرنگاران

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

منبع: فرادید
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 78811

به "فکر کردن و تأثیر بر عملکرد اعضای بدن؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فکر کردن و تأثیر بر عملکرد اعضای بدن؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید