فواید و مضرات دوغ چیست؟

به گزارش مجله سرگرمی، مصرف دوغ مانند هر غذایی دیگر دارای فواید و مضراتی است. از فواید و مضرات دوغ می توان به ترتیب به بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تقویت سیستم ایمنی بدن و برطرف عطش به عنوان فواید و افزایش فشار خون، اختلال در فرایند هضم و... به عنوان مضرات این ماده غذایی اشاره نمود.

فواید و مضرات دوغ چیست؟

خبرنگاران | سرویس سلامت - یکی از نوشیدنی های پرطرفدار ایرانی که در بیشتر سفره ها پیدا می گردد، دوغ است. این نوشیدنی محبوب که به طور سنتی در فرآیند فراوری کره از ماست به دست می آید، در ترشح سروتونین نقش موثری داشته و مصرف آن باعث برطرف افسردگی و خواب راحت تر در شب می گردد. در این مقاله بعضی از مهمترین فواید و مضرات دوغ گردآوری شده است.

فواید دوغ (طبیعت و فواید درمانی)

طبع دوغ سرد و مرطوب است. بعضی از مهمترین فواید دوغ و خواص درمانی آن عبارت اند از:

1. یاری به سلامت دندان ها، استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان

تامین کلسیم مورد احتیاج بدن یکی از مهمترین فواید دوغ است. دوغ نیز همانند آنچه در خصوص خواص ماست و خواص خوردن شیر گفته شد، به استحکام استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان که از بیماری های شایع جوامع امروز است، یاری می نماید. در مجموع مواد معدنی موجود در دوغ با قابلیت جذب بالا به سلامت استخوان ها و دندان ها و پیشگیری از پوکی استخوان یاری شایانی می نماید.

2. سلامت دستگاه گوارش

دوغ سرشار از میکروب های پروبیوتیک است که به هضم غذا یاری می نماید. این میکروب های سالم از رشد میکروب های بد که باعث ایجاد عفونت های معده و اسهال می شوند، جلوگیری می نمایند. همچنین اثر ضد میکروبی دوغ باعث می گردد بیماری هایی نظیر اسهال، التهاب مخاط روده و زخم روده سریع بهبود یابد. دوغ همچنین می تواند از سوء هاضمه و فراوری گاز بیش از حد در بدن جلوگیری کند، حتی می تواند با نفخ معده، اسیدیته و کاهش التهاب لایه پوشاننده معده (به علت رفلکس) مبارزه کند.

3. کاهش کلسترول خون

مصرف دوغ در کاهش کلسترول خون موثر است و از همین رو در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی مفید است.

4. درمان گرمازدگی و عطش

طبع دوغ سرد است و به همین دلیل مصرف آن به درمان گرمازدگی و برطرف عطش و خستگی یاری می نماید. همچنین مصرف دوغ در بهبود بعضی از سردرد ها که ناشی از گرمی هوا است، مفید است.

5. تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از سرطان

بسیاری از متخصصین تغذیه معتقدند دوغ همانند شیر می تواند دارای خاصیت ضد سرطانی باشد و به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری کند.

6. برطرف بوی بد دهان

مصرف دوغ به برطرف بوی بد دهان یاری می نماید، همچنین متخصصان طب سنتی مصرف آن را برای افرادی که دچار خشکی و تلخی دهان هستند، مفید می دانند.

7. پاکسازی و شفافیت پوست

دوغ به عنوان یک پاک نماینده بسیار عالی برای پوست است و باعث از بین رفتن گرد و غبار، خاک و سایر ناخالصی ها را از روی پوست می گردد. همچنین باعث تغذیه پوست و به دنبال آن زیبایی و سلامت پوست خواهد شد. مصرف دوغ به دلیل پروتئین شیر و اسید لاکتیک موجود در آن، به پاکسازی پوست از سلول های مرده یاری می نماید، همچنین اسید لاکتیک موجود در آن، درخشش طبیعی از دست رفته پوست را باز می گرداند و باعث می گردد پوستی روشن و صاف داشته باشید.

8. یاری به خواب آرام و راحت

از دیگر فواید دوغ در طب سنتی، یاری به خواب آرام و راحت است. علت خواب آور بودن دوغ به دلیل داشتن بعضی پپتید های موجود در کازئین و پروتئین های سرم شیر مثل تریپتوفان است.

ارزش غذایی دوغ

دوغ غنی از پروتئین، کلسیم، گوگرد، فسفر و ویتامین های گروه ب. است. جالب است بدانید، ارزش غذایی 2 لیوان دوغ، معادل یک لیوان شیر است و پروتئین های دوغ حاوی اسید های آمینه ضروری بدن است که در تأمین پروتئین مورد احتیاج بدن بسیار مؤثر هستند، همچنین پروتئین های دوغ، در دستگاه گوارش بهتر از پروتئین های شیر هضم می شوند و به دلیل میزان لاکتوز کمتر نسبت به شیر، نفخ کمتری در افراد با معده های حساس ایجاد می نماید.

مضرات دوغ (موارد احتیاطی و منع مصرف)

1- یکی از مهمترین مضرات دوغ، مصرف آن بلافاصله یا همراه با غذا است که باعث رقیق شدن شیره معده و اختلال در فرایند هضم و جذب مواد غذایی می گردد. متخصصان تغذیه توصیه می نمایند، مصرف دوغ نیز مانند دیگر مایعات بهتر است با فاصله یک ساعت بعد از مصرف غذا باشد.

2- از دیگر مضرات دوغ افزایش فشار خون است. بنابراین توصیه می گردد دوغ خانگی و کم نمک جایگزین دوغ های صنعتی و شور گردد. مصرف دوغ نیز مانند دیگر مایعات بهتر است با فاصله یک ساعت بعد از مصرف غذا باشد، زیرا مصرف زیاد آن، علاوه بر ایجاد تشنگی، زمینه ساز افزایش فشار خون و پوکی استخوان است.

3- گاز طبیعی موجود در دوغ که در نتیجه تخمیر باکتری های موجود در آن به وجود می آید، طبیعی است و مسئله ای برای فرد عادی ایجاد نمی نماید. اما گازی که به شکل صنعتی به دوغ اضافه می گردد، می تواند باعث مسائل گوارشی گردد. ضمن اینکه دوغ های گازدار، می تواند اشتهای افراد را بالا برده و در نتیجه باعث پرخوری و اضافه وزن گردد.

4- مصرف بیش از حد دوغ می تواند باعث از بین رفتن تعادل بدن نسبت به حالت عادی گردد و به دلیل طبع سردی که دارد زیاده رو در مصرف آن برای افراد با مزاج سردتوصیه نمی گردد.

5- زیاده روی در مصرف دوغ به افراد دارای ناراحتی های معده، مسائل گوارشی، افراد مبتلا به ورم معده یا زخم اثنی عشر توصیه نمی گردد.

در خاتمه توصیه می گردد که دوغ را در بسته بندی های بهداشتی تهیه و به تاریخ مصرف و مجوز بهداشت آن توجه نموده و از خرید دوغ های بی نام و نشان خودداری کنید.

canadaro.ir: تور کانادا: مجله گردشگری و مسافرتی تور کانادا، ویزای کانادا

indiaro.ir: تور هند ارزان قیمت indiaro | تور بمبئی، گوا، آگرا، جیپور، تور مثلث طلایی، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان

منبع: setare.com
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 131582

به "فواید و مضرات دوغ چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید و مضرات دوغ چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید