فتوت در کسب و پیشه

به گزارش مجله سرگرمی، سروش جنابی- دبیر: وقتی در دالان ها و سراهای تو در توی بازار قدم می زنی، هرچند قدم، بالای سر حجره های تنگ و ترش تابلوهای رنگ و رورفته ای با مضمون صندوق قرض الحسنه یا دفتر خیریه جلب توجه می نماید.

فتوت در کسب و پیشه

اگر از سر کنجکاوی به این دفاتر سرک بکشی، معمولاً حلقه ای از بازاریان موسپید را می بینی که هسته اولیه این سازمان های مردم نهاد را تشکیل داده اند و سال هاست با نیت خیر برای حل مشکل خلق خدا در تکاپویند. چنانچه حوصله کنی و پای صحبت این موسپیدان بنشینی، ریشه این فعالیت های تقریباً مدرن را در سنت های کسب و کار براساس جوانمردی و آزادگی پیدا می کنی که تا همین چند وقت پیش بر اصناف و دنیای کسب و کار حاکم بوده است.

در گذشته اصناف به تأسی از فرهنگ جوانمردان یا فتیان به مجموعه ای از اصول و ارزش هایی در کسب و کار پایبند بودند که تخطی از آن را جایز نمی شمردند. این دستورالعمل ها فتوت نامه خوانده می شد. معمولاً هر صنفی از جمله بنایان، سلمانیان و غیره فتوت نامه خاص خود را داشته که این رساله ها یا دستورالعمل ها سیر و سلوک اخلاقی پیشه وران هر صنف را تشریح می کرد. هر گروه استاد یا شیخی داشته اند که اعمال عیاری را به تازه واردها می آموختند و سپس مجوز ورود به صنف مورد نظر اعطا می کردند. بنابراین، سیستم مالی سنتی ما جدای از حکومت، یک نهاد نظارتی پنهان را مدیریت می نموده که تعامل تجار و صاحبان صنایع را در دنیای کسب و کار سامان می داده و در همین حال، تعامل با سایر شهروندان را تسهیل می نموده و در مدار عدالت و انسان دوستی قرار می داده است. با همین عیار، دستگیری از نیازمندان و زمین خوردگان وظیفه فتیان و جوانمردان پیشه ور به حساب می آمده است.

این سیستم خودنظارتی آثار و برکات زیادی داشت که کمترین آن ایجاد امنیت اجتماعی و روانی در جامعه بود. موسپیدان بازار از روزگار نه چندان دور یاد می نمایند که همه معاملات در غیبت چک و سفته با حرف انجام می شد و مصطلح بود که حرف بازاری سند است. این اصطلاحات و سنت های جوانمردانه که ریشه در فرهنگ ایرانی ـ اسلامی دارد، امروزه رنگ باخته است و ردپای آن را فقط می توان در حلقه بازاریان قدیمی در قامت خیریه ها و صندوق های قرض الحسنه و هیئت های ریشه دار یا حلقه های سازمان های مردم نهاد پیدا کرد. اگرچه امروز جای فتوت نامه ها را مرام نامه های نیم بند صنفی گرفته است، اما بیشتر در مواقع بحرانی به اصطلاح کشداری به نام اخلاق حرفه ای مستمسک می شویم که دردی از مسائل غامض جامعه امروزی حل نمی کند؛ جامعه ای که اعضای آن در تعرض به حقوق شهروندان وگاه جان و مال و آبروی آدم ها دریغ نمی نمایند. بد نیست گاه در راستا، لحظه ای درنگ کنیم، ببینیم از کجا آمده ایم، کجا ایستاده ایم و مهم تر از همه به کجا می خواهیم برویم.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 26631

به "فتوت در کسب و پیشه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فتوت در کسب و پیشه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید