شیر در ایران زمین ؛ از میترائیسم تا فاجعه پلاسکو ، شیر سنگی ؛ نمادی جاودانه برای دلاوران یک سرزمین

به گزارش مجله سرگرمی، شیر در فرهنگ ایرانی نماد بسیار کهنی است که به شکل های مختلفی نمایان شده است ؛ یکی از مهم ترین تجلی این نماد در فرهنگ ما شیرهای سنگی بختیاری است که بر مزار بزرگان این قوم قرار می گیرد.

شیر در ایران زمین ؛ از میترائیسم تا فاجعه پلاسکو ، شیر سنگی ؛ نمادی جاودانه برای دلاوران یک سرزمین

خبرنگاران: شیر و سرو به اعتقاد بسیاری از پژوهشگران و هنرمندان همانند پرویز تناولی دو نماد جاودانه در فرهنگ ایران هستند. شیر نماد بسیار کهنی در فرهنگ ایران است که قدمت آن را به دوره میترائیسم نسبت می دهند.

شیر که اغلب نماد دلاوری در فرهنگ ما بوده در انواع آثار ادبی و هنری مانند ادبیات، هنرهای تجسمی، معماری و … از گذشته تاکنون به جز در دوره های کوتاهی تجلی پیدا نموده است.

شیر سنگی بختیاری در میان آثار مختلف نشان دهنده نماد شیر، بدون شک یکی از مهمترین نمادهای فرهنگی این سرزمین هستند، شیرهایی که خاستگاه اصلی آن ها محل زندگی بختیاری ها یعنی بیشتر در استان های کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری و خورستان است.

شیرهای سنگی بختیاری را در گورستان ها می توان دید؛ بر روی آرامگاه مردان و زنان بختیاری که نشانه ای از دلاوری کسانی است که در آن خاک خفته اند. این دلاوری تنها به معنای جنگ آوری این افراد نیست و تنها بر مزار سرداران پر افتخار بختیاری قرار نگرفته بلکه بر مزار افراد برجسته و مهم قوم بختیاری هم واقع شده است و نشانی از افتخار برای آن هاست.

به این شیرهای سنگی در زبان محلی بَرد شیر می گویند و شکلی شبیه شیر ایرانی دارند که روی آنها نقوشی از سلاح ، اغلب شمشیر، حجاری شده است.

قدیمی ترین شیرهای سنگی به جای مانده در ایران تا کنون شیرهایی شناخته شده از دوره صفوی هستند. این دوره یکی از دوره های رونق دریافت نماد شیر در میان ادوار تاریخی پس از اسلام است.

شیر سنگی تهران برای شهدای آتش نشان

بختیاری ها در سال 96 پس از وقوع حادثه تلخ پلاسکو به نشانه شجاعت شهدای آتش نشان یک شیر سنگی به آتش نشانی تهران اهدا کردند که این شیر سنگی در میدان حسن آباد در جلوی ایستگاه آتش نشانی در پایین مجسمه آتش نشانان نصب شده است.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

منبع: چمدان
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 40506

به "شیر در ایران زمین ؛ از میترائیسم تا فاجعه پلاسکو ، شیر سنگی ؛ نمادی جاودانه برای دلاوران یک سرزمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیر در ایران زمین ؛ از میترائیسم تا فاجعه پلاسکو ، شیر سنگی ؛ نمادی جاودانه برای دلاوران یک سرزمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید