شائبه عمدی بودن حریق هورالعظیم، کرمان دومین استان گرفتار کم آبی

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، عیسی کلانتری ظهر یکشنبه در جلسه شورای اداری استان کرمان با اشاره به اینکه مسئله محیط زیست مسئله کشوری و منطقه ای نیست، گفت: کره زمین تحمل این مقدار مصرف و فشار را ندارد تغیر اقلیم، پسماند زباله، مصرف انرژی و ... تحمل زمین را کم نموده است.

شائبه عمدی بودن حریق هورالعظیم، کرمان دومین استان گرفتار کم آبی

وی اضافه کرد: سرانه فراوری زباله در کشور 800 میلیون تن است که از این نظر بعد از قطب شمال و جنوب تاثیرگذارترین کشور در اقلیم هستیم.

کلانتری بیان نمود: در حوزه محیط زیست در کشور سرمایه گذاری حدود 10 درصد هم صورت نگرفته است و این یکی از مشکلات ما در محیط زیست است.

رئیس سازمان حفاطت از محیط زیست کشور توضیح داد: مردم در آینده در زمینه محیط زیست باید مشکلات زیادی را تحمل نمایند.

وی ابراز داشت: امروز در دنیا معادل 320 میلیون بشکه نفت انرژی مصرف می گردد و کره زمین از پس این آلودگی بر نمی آید و قدرت پالایش خود را از دست می دهد.

مجوز تاسیس کارخانه فولاد اسفنجی و پتروشیمی در کرمان را نمی دهیم

کلانتری گفت: دیگر به استان کرمان و مناطق داخلی مجوز تاسیس کارخانه فولاد اسفنجی و پتروشیمی را نخواهیم داد این کارخانه باید در کنار دریا تاسیس گردد زیرا احتیاج به آب فراوانی دارد و میزان تبخیر آب آن زیاد است.

معاون رئیس جمهور عنوان نمود: مسائل محیط زیست پیچیده، خطرناک و در سلامتی مردم مهم است. امروز شمال کشور توسط پسماندها در حال غرق شدن است و در 40 الی 50 کیلومتر سواحل شمال هیچ موجود زنده ای زندگی نمی نماید.

رئیس سازمان حفاطت از محیط زیست کشور بیان داشت: ما اولویت را خوب تشخیص نداده ایم و اکنون باید منابع را بر اساس اولویت ها تطبیق دهیم.

کلانتری با اشاره به اینکه مسائل محیط زیست پیچیده است، ابراز داشت: در محیط زیست شاهد نگاه یک بعدی به مسائل هستیم به گونه ای که تنها توسعه پایدار یک بخش را در نظر می گیریم و بقیه را رها می کنیم.

وی اضافه کرد: چیزی که در کشور در زمینه محیط زیست در حال قربانی شدن است حقوق نسل های آینده است.

توسعه و پیشرفت نباید لطمه جدی به محیط زیست وارد کند

کلانتری با اشاره به اینکه استراتژی محیط زیست توسعه پایدار است، گفت: اگر پروژه های اجرایی درست اجرایی شوند و همه به تعهدات خود پایبند باشند، حداقل ضرر به محیط زیست وارد می گردد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور عنوان نمود: توسعه و پیشرفت نباید لطمه جدی به محیط زیست وارد کند مشکلی که در کشور در زمینه اجرایی طرح های صنعتی داریم این است که ابتدا طرح را اجرا می کنیم و در سرانجام یادمان می آید که باید محیط زیست این طرح را تایید کند.

وی بیان نمود: محیط زیست از نظر علمی دانش جدیدی است و به اجبار به وجود آمده است.

کلانتری توضیح داد: قانون برنامه ششم توسعه کشور محیط زیست را مکلف نموده تا دو ماه جواب استعلام طرح ها را بدهد و در این غیر صورت شما می توانید بدون جواب محیط زیست طرح خود را اجرا کنید.

وی بیان داشت: ما در سازمان حفاظت از محیط زیست زمان جواب استعلام و معین تکلیف طرح ها را به 45 روز تقلیل داده ایم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با اشاره به اینکه یکی از چالش های محیط زیست مصرف انرژی است، گفت: برای 180 میلیارد دلار فراوری داخلی 10 میلیارد دلار انرژی مصرف می کنیم.

کرمان دومین استان گرفتار کم آبی در کشور است

کلانتری عنوان نمود: کرمان دومین استان بعد از خراسان رضوی گرفتار کم آبی شدید است و هر کار دلمان خواست نمی توانیم با آب انجام دهیم. آب سرمایه ملی محسوب می گردد و در کشور ما دیگر منبع تجدید پذیر کامل وجود ندارد و تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر قرار گرفته است.

60 درصد جمعیت کشور با کمتر از 600 مترمکعب آب زندگی می نمایند

کلانتری با اشاره به اینکه سرانه آب مصرفی بیش از 60 درصد جمعیت کشور کمتر از 600 میلیمتر است، گفت: تمام استانداردهای مصرف آب چه فنی و زیست محیطی باید رعایت گردد. متوسط فراوری یک متر مکعب مصرف آب در کشور 50 سنت است و هیچ تصمیمی نباید برای منافع ملی و مصرف انرژی و آب داشته باشیم.

وی با اشاره به مصرف 133 درصد آب های تجدید پذیر در مشهد و 123 درصدی در کرمان گفت: براساس نُرم جهانی هر کشوری که بیش از 40 درصد آب تجدید پذیرخود را مصرف نمایند دچار مشکل خواهد شد.

کلانتری ادامه داد: سازمان محیط زیست شش هزار و 800 نفر کارمند دارد که سه هزار نفر آنها محیط بان هستند و ما بدون همکاری مردم نمی تواینم محیط زیست را حفظ کنیم.

معاون رئیس جمهور گفت: اگر خیلی از پروژه های بزرگ ما مطالعه زیست محیطی داشت دیگر مشکلات زیست محیطی نداشتیم.

کسری 22 میلیارد مکعبی آب در سال

وی با اشاره به اینکه آب یک کالای مصرفی است، عنوان نمود: آبهای سطحی و زیرزمینی مصرف گردیده و در حال دسترسی به آبهای ژرف بالای دو هزار متر هستیم.

وی عنوان نمود: سیاست های نادرست در حفر چاه باعث گردیده با کسری 22 میلیارد مکعبی آب در سال روبرو باشیم.

کلانتری تاکید نمود: نمی گذاریم جلوی کارها کشور به بهانه محیط زیست گرفته گردد و مگر اینکه به خلاف مصالح کشور باشد. ما رفتار افراطی را انجام نمی دهیم و می توانیم جلوتر طرح را مطالعه و بعد اجرا کنیم.

وی گفت: باید فرهنگ عمومی محیط زیست را در کشور بالاببریم و محیط زیست مربوط به فرزندان ما و نسل های آینده هم است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور بیان نمود: باید در زمینه محیط زیست مردم با ما همکاری نمایند و تشکل های محیط زیست باید فعال گردد؛ بدون این تشکل ها نمی توانیم محیط زیست کشور را نگهداری کنیم.

وی در زمینه آتش سوزی در تالاب هورالعظیم گفت: آتش سوزی در یک باریکه محدود ادامه دارد و همین مسئله شائبه عمدی بودن آتش سوزی را تقویت می نماید.

کلانتری عنوان نمود: در بخش های هورالعظیم به دلیل پاکسازی نشدن از مین نمی توان به صورت زمینی آتش را خاموش کرد و با مذاکره ای که با وزیر محیط زیست عراق داشتم متوجه شدم با توجه به آتش سوزی تالاب هورالعظیم در منطقه عراق این موضوع برای آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار نیست.

رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: مردم شهرهای جنوبی یک ماه است که دود استنشاق می نمایند و بعضی از افراد به دنبال شر در کشور هستند.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 870

به "شائبه عمدی بودن حریق هورالعظیم، کرمان دومین استان گرفتار کم آبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شائبه عمدی بودن حریق هورالعظیم، کرمان دومین استان گرفتار کم آبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید