زمین گیری و آینده پرتردید گردشگری اصفهان

به گزارش مجله سرگرمی، کرونا چهارصد میلیارد تومان به گردشگری اصفهان خسارت زد در حالی که گفته می گردد حمایت ها از بخش های مختلف این صنعت کافی نبوده و برای ماندن در عرصه پر تب و تاب گردشگری بحران زده که با تردیدهای زیادی روبرو است باید یاران اصلی گردشگری به میدان بیایند.

زمین گیری و آینده پرتردید گردشگری اصفهان

ایرنا:آن طور که معاونت توریستی اصفهان می گوید افزون بر 395 میلیارد تومان خسارت به توریستی استان اصفهان وارد شد، در شرایطی که پاندمی کرونا توریستی دنیا را تعطیل نموده است، اصفهان به عنوان یکی از قطب های توریستی ایران متحمل خسارت های جبران ناپذیری شد که حمایت های دولتی معلوم نیست بتواند همچنان بخش های توریستی از اقامتگاه ها و دفاتر خدمات سفر گرفته تا راهنمایان توریستی را در این عرصه نگهدارد یا خیر.

یاران توریستی اصفهان کجایند؟

علی صالح درخشان معاونت توریستی اصفهان می گوید تا پیش از بحران کرونا همواره از سوی مسئولان استان صحبت از حمایت و ارتقا بخش های توریستی بود اما حالا در این شرایط است که احتیاج به همدلی و همگرایی در بین مسئولان است تا بتوانیم از این شرایط سخت عبور کنیم، به جرات می توان گفت تا قبل از کرونا هیچ مسئولی از مدیران اجرایی گرفته تا نمایندگان مجلس، شورایی ها و شهرداری ها را پیدا نمی کردید که تریبون دستش بیاید و بحث توریستی اصفهان را مطرح نکند ولی حالا که کرونا توریستی را زمین گیر نموده وقتی است که باید یاران اصلی توریستی در صحنه بمانند.

وی با اشاره به اینکه دولت تمام کوشش اش را نموده تا در کنار توریستی بحران زده تا عبور کامل از کرونا بماند اما اینها را کافی نمی داند و می گوید در آینده پساکرونا چالش هایی وجود دارد که باید همه دستگاه ها و آحاد جامعه برای اینکه فعالان توریستی زمین گیر نشوند همکاری بیشتری داشته باشند تا دوباره تاسیسات توریستی بتوانند دوباره روی پای خودشان بایستند و توان و ظرفیت شان بازیابی و بازآفرینی گردد.

آینده توریستی ایران در پساکرونا در دستان سیاست خارجه

در این شرایط که همه ایرلاین ها با مسائل عدیده روبه رو هستند و اقامتگاه های توریستی از هتل ها و بومگردی ها تا مکان های خدمات پذیرایی، دفاتر خدمات سفر و راهنمایان توریستی روزهای سختی را سپری می نمایند، تصویر روشنی از آینده توریستی پدیدار نیست و این تردیدهای پیش روی فعالان توریستی را برای ماندن در این عرصه بیشتر و بیشتر می نماید.

کرونا شاید حالا گلوی توریستی را بیش از پیش و نه در ایران و اصفهان که در همه جا فشرده اما پیشتر، توریستی ایران بحران زده و در مقابل تبعات تصمیمات داخلی و خارجی به سختی ایستاده بود.

تردیدها برای ماندن یا نماندن در میدان توریستی ایران زیاد بود اما کرونا نشان داد که پیکر ضعیف توریستی ایران یارای تحمل این مصیبت ها را ندارد. نبود زیرساخت های لازم و تصمیمات شتابزده در عرصه های داخلی و خارجی در عمل جانی در پیکر نحیف بخش های توریستی نگذاشته بود که بتواند در بحران کرونا دوام بیاورد.

معاونت توریستی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید شاید اصفهان توانسته باشد تا حدودی در حوزه هایی که مسئله ای در روابط دیپلماتیک نداشته خوب عمل کند اما براین باور است که باید در وزارت خارجه و روابط بین الملل اتفاقات مثبتی بیفتد چرا که به شدت در توریستی تاثیرگذار است و با این واسطه تنها می توان چالش های پیش روی صنعت توریستی ایران را پشت سر گذاشت.

دریغ از ریالی هزینه برای بازاریابی توریستی

این مقام توریستی در اصفهان گریزی به مسائل و چالش های پیش از ایام کرونا می زند؛ اینکه در تمام مدتی که معاونت توریستی استان اصفهان را داشته دریغ از ریالی یا اعتباراتی که در بخش تبلیغات و بازاریابی خرج گردد، قبل از کرونا برغم اینکه فکر می کردیم اصفهان در دنیا شناخته شده است اما بزرگترین چالش ما همین عدم شناخت و نبود بازاریابی درست، اصولی و مناسب بود. همه اینها در حالی ست که بازاریابی اصولی بدون هزینه امکان پذیر نیست.

وی در ادامه اضافه نمود: طبیعی است که کرونا در دنیا یک ابرچالش است و آثارش در همه حوزه ها پدیدار شده اما ما علاوه بر مسائل پیشین از جمله نبود بازاریابی اصولی که ادامه هم دارد، چالش هایی در حوزه روابط بین الملل داریم که تنها اتفاقات مثبت در این حوزه می تواند توریستی را از این بحران ها عبور دهد.

تنفس بیشتر تا احیا دوباره توریستی

صالح درخشان با اشاره به حمایت های دولتی از بخش توریستی در بحران کرونا معتقد است حمایت ها کافی نبوده و باید تا زمانی که توریستی خودش را پیدا کند زمان تنفس بیشتری به پرداختی های بخش های مختلف توریستی داد.

وی با اشاره به تخصیص تسهیلات با نرخ 12 درصد و تنفس شش ماهه یادآور شد: اعتقاد این است که مدت زمان فرصت شش ماهه کافی نیست و هم باید در نرخ تسهیلات و هم دراین فرصت شش ماهه تجدید نظر کرد. اگر فرض کنیم که کرونا را هم مهار نموده باشیم، بلافاصله ماه رمضان پیش روست و صنعت توریستی تا بخواهد دوباره شکل بگیرد شش ماه طول می کشد و این تنفس برای بازپرداخت اقساط تسهیلات کافی نیست و مدت زمان بیشتری را می طلبد.

امهال سه ماهه بیمه کارفرمایان توریستی و پیگیری برای بخگرددگی عوارض مربوط به شهرداری ها از دیگر اقداماتی بوده که وزارتخانه میراث فرهنگی و توریستی برای عبور از بحران کرونا توانسته انجام بدهد. درخشان در این رابطه به ایرنا گفت: برای بحث بیمه کارفرمایان مکاتباتی داشتیم و به دنبال معافیت بودیم اما به نتیجه سه ماه امهال رسید که معتقدیم باید مساعدت بیشتری شکل بگیرد.

صالح درخشان مسائل و مسائل ایرلاین ها را جدی دانست و گفت: برای حل آن یاری های بیشتری از سوی وزارت خارجه را می طلبد، ایرلاین ها مجبور هستند برای باقی ماندن در بازارهای داخلی و خارجی به سختی موقعیت شان را حفظ نمایند؛ بنابراین مسائل شان همچنان پابرجاست و احتیاج به یاری ویژه دارند.

وی اضافه نمود:متاسفانه مشکل ایرلاین ها دوچندان بوده؛ از قبل هم ظرفیت برای آنها کامل نبوده و به امید شب عید و مواقع خاص هزینه های شان را تامین می کردند. در زمان حاضر از طرفی ایرلاین ها نه می توانند به طور کامل پروازها را متوقف نمایند و از طرف دیگر باید با ده یا 15 درصد ظرفیت به کار خودشان ادامه بدهند.

مراقب صاحبان تجربه توریستی باشید

در حالی که تعداد زیادی از کارکنان قسمت های مختلف توریستی از کار بیکار شده اند؛ توریستی چه در اصفهان و چه در سایر نقاط ایران با چالش های زیادی روبه رو خواهد شد. اصلی ترین چالش،میدان خالی کردن توسط تعداد زیادی از فعالان توریستی است که بحران های پیش از کرونا مثل ماجرای بنزین، اتفاقات آبان ماه و تصمیمات سیاست خارجه در ماجرای هواپیمای اکراینی آنها را با تردیدهای جدی روبرو نموده بود و حالا با شرایط مالی نامساعد چاره ای جز اینکه عطای توریست را به لقایش ببخشند ندارند.

حمید ضرغام بروجنی، کارشناس توریستی و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطیایی به ایرنا گفت: توریستی ایران متحمل خسارت و زیان های زیادی شده است و حمایت های دولت برای عبور ازبحران کرونا باید به گونه ای باشد که اجازه ندهد بیکاری گسترده ای در نیروی انسانی ای که حالا صاحب تجربه در بخش توریستی شده است پیش بیاید.

کرونا،شاید فرصتی برای بازنگری زیرساخت های توریستی

به اعتقاد ضرغام بروجنی در زمان حاضر باید زمینه سازی کرد و برای صندلی هر گروه و کسانی که خدمات و مشاغل توریستی را برعهده دارند برنامه ریزی کرد؛ چرا که او بر این باور است به محض اینکه احساس آسایشی، پیدا و فضا برای گشت وگذار مهیا گردد به طور قطع مشتریان توریستی چندین برابر خواهد شد. برای دوران پساکرونا شرایط باید به گونه ای باشد که هم تاسیسات توریستی کارکنان اش را حفظ نموده باشد و هم در عین اینکه آموزش های مان را ارتقا داده باشیم توجه بیشتر به زیرساخت های معمول در بخش توریستی داشته باشم.

این استاد دانشگاه بحران کرونا را فرصتی برای بازنگری زیرساخت های توریستی می داند و دراین باره اضافه نمود: آینده قابل پیش بینی نیست اما مجموعه خلاقیت ها و مجموعه زمینه های مناسب خدمات نوین توریستی را باید برنامه ریزی کرد.

وی در ادامه به ایرنا گفت: همواره می گوییم توریستی یک صنعت مقاومتی ست که در شرایط سخت وپیچیده خودش را حفظ می نماید و به رشدش ادامه می دهد ولی شاید پیش بینی این چنین حالتی که آسایش جامعه بشری به هم بریزد را ننموده بودیم و حالا معتقدم موقعیت ویژه ای است که اهل فن توریستی باید توجه شان را به تحکیم زیرساخت ها معطوف نمایند.

ضرغام بروجنی تاکید نمود: اکنون موقعیتی ست که به خوبی می توان درک کرد با چه نقاط ضعف عمده و غیرقابل تغییر سریعی روبرو هستیم و کوشش کنیم کهاین عیوب را رفعکنیم.

استان اصفهان دارای بیش از 600 خانه تاریخی است که بیش از نیمی از آنها در شهر اصفهان قرار گرفته است.

این استان به عنوان قطب توریستی کشور بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی دارد که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر به نام های میدان نقش دنیا، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات وزوان، مزدآباد و مون به ثبت دنیای رسیده و کانون توجه توریستان داخلی و خارجی است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه خاطرنشان کرد: تا به امروز 82 هزار و 211 نفر در کشور بطور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و شمار جان باختگان کرونا به پنج هزار و 118 نفر رسیده است.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 87809

به "زمین گیری و آینده پرتردید گردشگری اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمین گیری و آینده پرتردید گردشگری اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید