رنگ پرچم کشورها چه معنایی دارد؟

به گزارش مجله سرگرمی، پرچم های کشورها نمادهای مهمی از هویت ملی و فرهنگی آن کشورها هستند. هر پرچم، رنگ ها و نشانه های خاصی دارد که ریشه در تاریخ، فرهنگ و ویژگی های جغرافیایی آن کشور دارد. در این متن، به معرفی پرچم و نمادهای آنها در کشورهای مختلف جهان پرداخته شده است.

رنگ پرچم کشورها چه معنایی دارد؟

استرالیا: آبی، قرمز و سفید

پرچم استرالیا نماد خوبی از رفاه عمومی است. این پرچم شامل پرچم بریتانیا در گوشه سمت چپ و یک ستاره هفت گوش سفید بزرگ است که ستاره رفاه عمومی نامیده می گردد. باقی ستاره ها نماد صورت فلکی چلیپا (صلیب جنوبی) است که از استرالیا به خوبی قابل رصد هستند.

آفریقای جنوبی: سبز، مشکی، سفید، طلایی، قرمز و آبی

پس از آزاد شدن نلسون ماندلا از زندان در سال 1990، پرچم جدیدی برای آفریقای جنوبی انتخاب شد. مشکی، سبز و طلایی از تابلوهای کنگره ملی آفریقایی ماندلا گرفته شد، و قرمز، آبی و سفید از پرچم قدیمی ترانسوال گرفته شده است. گفته می گردد که شکل Y مانند مربوط به همگرایی فرهنگ های کشور است.

نپال: آبی، قرمز و سفید

شکل غیرمتداول پرچم نماد قلل هیمالیا و ماه و خورشید نشان دهنده آرامش و ثبات است. رنگ قرمز لاکی این پرچم، رنگ گل صد تومانی، گل ملی کشور است و مرز آبی آن نشان دهنده صلح است.

بریتانیا: قرمز، سفید و آبی

پرچم انگلستان متشکل از صلیب قرمز سنت جورج (قدیس حامی انگلستان)، صلیب سنت پاتریک (قدیس حامی ایرلند) و صلیب ضربدری سنت اندرو (قدیس حامی اسکاتلند) است. با اینکه ویلز نیز جزئی از انگلستان است، اما در پرچم به آن اشاره ای نشده است، چراکه ویلز زمان طراحی پرچم، بخشی از خاک انگلیس بود.

کانادا: قرمز و سفید

مدت زیادی نیست که علامت برگ چنار، روی پرچم رسمی کانادا قرار گرفته است. این پرچم در سال 1965 و پس از بحث های طولانی لِستر بی پیرسون (نخست وزیر وقت) طراحی شد. برگ چنار 11 گوشه پرچم چنان با کانادا عجین است که هر ساله روز ملی کانادا، پرچمی با همین شکل و شمایل ساخته می شود.

فرانسه: قرمز، سفید و آبی

رنگ سفید پرچم فرانسه نشان دهنده پادشاه بوده و بعلاوه رنگ خانه بِربِن (Bourbon) است که تا پیش از انقلاب فرانسه بر این کشور حکمرانی می کرد. قرمز و آبی نشان دهنده شهر پاریس هستند؛ این دو رنگ به وسیله انقلابیونی مورد استفاده قرار گرفته بود که در سال 1789 به سمت باستیل روانه شدند.

آلمان: مشکی، قرمز و طلایی

وابستگی آلمانی ها به این سه رنگ به سال 1840 بازمی شود که مجلس فرانکفورت مشکی، قرمز و طلایی را به عنوان رنگ های رسمی آلمان خاطرنشان کرد. گفته می شود که این رنگ ها نشان دهنده دموکراسی هستند و شکل فعلی پرچم پس از اتحاد دو آلمان معرفی گردید.

آمریکا: آبی، قرمز و سفید

از سال 1775 میلادی، 28 شکل مختلف از این پرچم ارائه شده است که هرکدام در تعداد ستاره و خطوط موازی متفاوت هستند. نسخه امروزی این پرچم از روز استقلال در سال 1960 معرفی گردیده و دارای 13 خط افقی نشان دهنده 13 مستعمره ای است که ادعای استقلال کردند و تبدیل به اولین استان های عضو اتحادیه شدند و 50 ستاره نشان دهنده 50 استان فعلی ایلات متحد ه آمریکا است.

ایران: سبز، سفید و قرمز

در فرهنگ ایرانی سبز نشان دهنده رشد و شادی، سفید به معنای صلح و قرمز متناظر با شجاعت، آتش و عشق است. عبارت الله اکبر 22 بار روی این پرچم تکرار شده (11 بار روی قرمز و 11 بار روی سبز) که نماد روز 22 بهمن است. نماد وسط پرچم نیز طراحی زیبایی از کلمه الله به شمایل گل لاله است.

چین: قرمز و طلایی

قرمز نشان دهنده انقلاب کمونیستی در چین و پنج ستاره طلایی و ارتباط آن ها نماد اتحاد مردم چین تحت رهبری حزب کمونیست این کشور (CPC) است. جهت ستاره ها (چهار ستاره کوچک تر در اطراف یک ستاره بزرگ) نشان دهنده اتحاد در کنار خوبیِ برتر است.

غنا: قرمز، زرد، سیاه و سبز

قرمز نماد خون ریخته شده افراد در مسیر استقلال غنا، زرد نشان دهنده ثروت معادن این کشور، سبز سمبل جنگل های انبوه و ثروت طبیعی و ستاره سیاه نشان دهنده رستگاری آفریقا است.

مالزی: آبی، زرد، قرمز و سفید

پرچم مالزی حاوی 13 خط قرمز و سفید به نمایندگی 13 استان رسمی این کشور و دولت فدرال آن است. هلال زرد روی آن نیز نماد اسلام، دین رسمی مالزی است.

دانمارک: قرمز و سفید

پرچم دانمارک نشان دهنده مسیحیت است و گفته می گردد دیگر کشورهای نوردیک (سوئد، نروژ، فنلاند و ایسلند) نیز با الهام گیری از این پرچم، سبک پرچم خود را انتخاب نموده اند. این پرچم که از سال 1219 میلادی تا کنون مورد استفاده قرار گرفته شده است، قدیمی ترین پرچم دنیا است.

بنگلادش: قرمز و سبز

این پرچم که به علت جای گیری نامتعارف دایره قرمز آن نشان دهنده سرسبزی بنگلادش و خون کشته شدگان استقلال این کشور است. دایره قرمز که از عمد کمی به سمت چپ مایل است تا هنگام به اهتزاز در آمدن، وسط پرچم دیده گردد، نشان دهنده طلوع خورشید بنگال است.

موزامبیک: سبز، سیاه، سفید، طلایی و قرمز

پرچم موزامبیک به داشتن طرح اسلحه Ak-47 مشهور است که جنگ های خونین کشور برای استقلال را یادآور می گردد. کتاب باز نماد اهمیت تحصیل، بیل کج نشان دهنده کشاورزی قوی و ستاره نماد مارکسیسم و انترناسیونالیسم است.

بوتسوانا: آبی، سفید و سیاه

یکی از معدود پرچم های آفریقا است که نه از رنگ های پان آفریقایی استفاده می نماید و نه از نمادهای احزاب سیاسی. رنگ های پرچم با رنگ های نماد این کشور یکسان است. آبی نماد آب و رنگ های سفید و سیاه نماد یکپارچگی نژادی و هم چنین الهام گرفته از گورخر، حیوان ملی بوتسوانا است.

باهاما: آبی اقیانوسی، طلایی و سیاه

نوار طلایی نماد شن های طلایی سواحل جزیره، آبی اقیانوسی نشان دهنده دریای کارائیب اطراف این جزیره است. سیاه تداعی کننده قدرت و توان مردم باهاما و مثلث نماد میل و اشتیاق مردم برای استفاده بهینه از منابع طبیعی باهاما است.

اتریش: قرمز و سفید

اعتبار طراحی این پرچم مربوط به لئوپولد پنجم، دوک اتریش در سال 1230 است. بر اساس افسانه، طراحی این پرچم از روی لباس سفید رزم لئوپولد بود که پس از بازگشت از جنگ به خون آغشته شده بود. هنگامی که وی کمربندش را باز کرد، قسمتی از لباس که زیر کمربند بود، همچنان سفید بود.

یونان: آبی و سفید

مفهوم 9 خط نشان دهنده 9 سیلاب عبارت آزادی یا مرگ (به زبان یونانی) و صلیب سفید در گوشه سمت چپ نشان دهنده مسیحیت اُرتدکس شرقی، مذهب رسمی یونان است.

برزیل: سبز، زرد، آبی و سفید

پرچم فعلی برزیل به طور رسمی روز 15 نوامبر 1889 انتخاب شد. رنگ سبز آن نماد جنگل ها و دشت های شاداب و انبوه این کشور است. لوزی زردرنگ میان آن نماد ثروت برزیل در منابع طلا و دایره میان آن و ستاره هایش نماد آسمان پرستاره این کشور است. شعار روی پرچم برزیل Orderm e Progresso که به نظم و پیشرفت ترجمه می گردد.

نیجریه: سبز و سفید

خط های سبز نماد ثروت، طراوت پوشش گیاهی و صنعت کشاورزی و خط سفید میان نماد میل این ملت به صلح و یکرنگی است. این پرچم در ابتدا توسط مایکل تایوو آکینمومی، دانشجوی 23 ساله ای طراحی شد و رسما از یکم اکتبر 1960 مورد استفاده نهاده شد.

ویتنام: قرمز و زرد

قرمز براق نشانه کمونیسم و همچنین نماد خون های ریخته شده در جنگ برای استقلال کشور است. ستاره پنج پر زرد نیز نشانه اتحاد کارگران، سربازان، مردم عادی، جوانان و خردمندان است.

هند: زعفرانی، سفید، سبز و آبی

هنگامی که این پرچم در سال 1931 معرفی گشت، خط سبز نشانه مسلمانان و خط زعفرانی نشانه هندوها و خط سفید نماد میل به صلح میان آنان بود. چرخ آبی رنگ میان دارای 24 شاخه، نماد 24 ساعت روز است.

نکات تکمیلی:

  • پرچم استرالیا نماد خوبی از رفاه عمومی است و ستاره های آن نشانه صورت فلکی چلیپا هستند.
  • پرچم آفریقای جنوبی پس از آزادی نلسون ماندلا طراحی شده و نماد همگرایی فرهنگ های این کشور است.
  • پرچم نپال به شکل غیرمتداول خود نشانه قلل هیمالیا و ماه و خورشید است که آرامش و ثبات را نمایش می دهد.
  • پرچم بریتانیا از صلیب های قرمز، آبی و سفید تشکیل شده که نمادهای قدیسان ملی این کشور هستند.
  • پرچم کانادا با برگ چنار نماد ملی این کشور است که به طور ویژه در روز ملی کانادا به نمایش گذاشته می شود.
  • پرچم فرانسه از رنگ های قرمز، سفید و آبی تشکیل شده که نمادهای شهر پاریس و حکومت پادشاهی این کشور است.
  • پرچم آلمان با رنگ های مشکی، قرمز و طلایی نشان دهنده دموکراسی در این کشور است.
  • پرچم آمریکا با 50 ستاره و 13 خط افقی نمادهای استقلال و اتحاد ایالات این کشور را نشان می دهد.

سخن پایانی

پرچم های کشورها نه تنها نمادهای ملی هستند، بلکه بازتاب فرهنگ، تاریخ و ویژگی های جغرافیایی آن کشورها نیز می باشند. مطالعه و شناخت پرچم ها و نمادهای آنها می تواند ما را به درک بهتر تنوع فرهنگی و تاریخی جهان هدایت کند.

sloblag.com: سلوبلاگ: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند سلوبلاگ

virapars.ir: ویراپارس: سئو، طراحی سایت، بهینه سازی وب سایت، طراحی پرتال، طراحی قالب وردپرس

dorezamin.com: دور زمین: بانک سفر و گردشگری

انتشار: 20 فروردین 1403 بروزرسانی: 20 فروردین 1403 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 58815

به "رنگ پرچم کشورها چه معنایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنگ پرچم کشورها چه معنایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید