دلال بازی قیمت خرما را نامعقول می نماید

به گزارش مجله سرگرمی، نائب رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: بعضی با سواستفاده و دلال بازی قیمت های نامعقول را در ماه مبارک ارایه می نمایند که مقابله با این موضوع بر عهده نهاد های نظارتی ذیربط است.

دلال بازی قیمت خرما را نامعقول می نماید

به گزارش خبرنگار ، خرما یکی از محصولات استراتژیک و مالی استان کرمان محسوب می گردد که در کنار سایر محصولات اعتباری خاص را در بازار های داخل و خارج را برای این استان به ارمغان آورده است به طوری که می تواند برابری کند با منابع نفتی و ارز قابل توجهی را وارد کشور کند.

روز های به اصطلاح خرما پزان دراستان کرمان را همه به ویژه نخلداران و خانواده هایشان به خوبی می شناسند، فصلی سخت که انتظار شیرینی برداشت محصولی شیرین تر و این سختی را قابل تحمل می نماید.

کشاورزان کرمانی روز های سخت گرما را با باروری نخلستان ها سپری می نمایند تا هرساله در ماه مبارک رمضان شیرینی بخش سفره افطار مسلمانان در سراسر ایران و حتی خارج از مرز ها باشند.

محصولی که هنوز بسیاری از مراحل فراوری و برداشت آن به صورت سنتی، دستی و مکانیزه انجام می گردد.

سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال کرمان در این باره گفت: استان کرمان دارای عظیم ترین نخلستان های کشور است به طوری که سطح زیر کشت این محصول در بخش شمالی استان در شهداد و شرق 27 هزار هکتار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال کرمان گفت: شرق استان کرمان در تقسیمات سازمان جهاد کشاورزی شمالی استان بیش از سایر مناطق استان داری سطح زیر کشت خرماست و بیشترین فراوری نماینده در زمینه محصول خرما است.

سعیدی اضافه کرد: بالغ بر 90 درصد خرمای فراوریی مضافتی است و ده درصد آن شامل انواع پیارم و سایر ارقام است.

او بیان داشت: اکنون متوسط فراوری شهرستان های شرقی بم، ریگان، فهرج و نرماشیر 160 هزارتن است و هر کیلوگرم آن به قیمت متوسط 10 تا 25 هزار تومان به فروش می رسد.

در شهر بم هرجایی که قدم بزنی مقابل هرخانه ده ها نخل وجود دارد و به همین دلیل این شهر را به عنوان عظیم ترین باغ شهر ایران می دانندچون این شهر بیشتر شبیه نخلستان است.

شرق استان کرمان منبع غنی از داشته های طبیعی به ویژه محصول خرماست که هر ساله تامین نماینده خرمای مورد احتیاج برای سفره های افطاری ایرانیان است.

اما استان پهناور کرمان علاوه بر شرق در جنوب نیز از مواهب طبیعی زیادی برخوردار است.

جنوب استان کرمان دارای هفت شهرستان، جیرفت، عنبرآباد، منوجان، فاریاب، کهنوج، رودبار جنوب و قلعه گنج است.

مناطق جنوبی استان کرمان به واسطه اقیلم متنوع و خاک حاصل خیزش دارای انواع محصولات جالیزی، باغی، گلخانه ای و خرمااست.

سعید برخوری رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان هم اضافه کرد: درجنوب کرمان بیش از 30 هزار هکتار نخلستان وجود دارد.

برخوری بیان داشت: در مناطق جنوبی به ویژه در شهرستان های جنوبی جیرفت و عنبر آباد عمده فراوری خرمای مضافتی، مرداسنگ، کلوته، خنیزی و زاهدی از مهمترین انواع خرمای با کیفیت فراوریی درمنطقه جنوبی کرمان محسوب می شوند.

او قیمت هر کیلوگرم خرما فراوریی درشهر های جیرفت و عنبرآباد را در حال حاضر 30 تومان بیان نمود و اضافه کرد: خرمای فراوریی جنوب کرمان در اکثریت نمایشگاه های داخلی معرفی و مشتری های خاص خود را دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال کرمان گفت: امسال در سردخانه های مناطق جنوبی 21500 تن انواع خرمای فراوریی جنوب وجود دارد که برای ماه مبارک رمضان به سراسر مناطق کشور ارسال شده و در صورت احتیاج بیشتر بازار تا انتها ماه مبارک توانمندی تامین را خواهیم داشت.

سعیدی همچنین به نبود صنایع تبدیلی و فرآوری لازم در این زمینه نیز اشاره نمود وگفت: ازسرمایه گذاران می خواهیم در زمینه صنایع بالادستی خرما دراین شهرستان سرمایه گذاری نمایند و حمایت های لازم نیز دراین زمینه سازمان جهاد کشاورزی انجام خواهد داد.

علی محمد صمیمی نائب رئیس انجمن ملی خرمای ایران نیز گفت: برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان، در مجموع 75 هزار تن خرمای کبکاب دشتستان و مضافتی بم در تمام نقاط کشور عرضه می گردد.

او اضافه کرد: در امسال به علت شیوع ویروس کرونا و صادرات کم، با انباشت خرما در واحد های صنعتی و سنتی روبرو ایم، پس با این وجود هیچ نگرانی در مورد تامین بازار وجود ندارد.

صمیمی بیان داشت: توافق انجمن ملی خرما با نهاد های ذی ربط در امر تنظیم بازار منجر به تعهد به عرضه 50 هزار تن خرمای مضافتی بم و 25 هزار تن خرمای کبکاب استان بوشهر به خریداران متقاضی در مبادی فراوری شد.

نائب رئیس انجمن ملی خرمای ایران بیان نمود: هر کیلو خرمای مضافتی بم به قیمت 16 هزار تومان و خرمای کبکاب دشتستان به قیمت 12 هزار تومان در واحد های مبدا قابل تحویل است.

اوگفت: به عنوان مثال هر کیلوگرم مضافتی بم در تهران با احتساب هزار تومان هزینه حمل و نقل، وسود معقول شرعی، حدودا باید به قیمت 19 هزار تا 20 هزار تومان به مصرف نماینده ارایه گردد.

او توضیح داد: ممکن است انواع خرما با قیمت های بیشتری در سطح کلان شهر ها فروخته شوند که این موضوع بستگی به انصاف فروشنده و نوع بسته بندی محصول دارد.

نائب رئیس انجمن ملی خرمای ایران توضیح داد: در این میان ممکن است بعضی با سواستفاده و دلال بازی قیمت های نامعقول را در ماه مبارک ارایه نمایند، که مقابله با این موضوع بر عهده نهاد های نظارتی ذیربط است و مسولیت آن به دوش واحد های فراوریی نیست.

امسال در ماه مبارک رمضان در مجموع 75 هزار تن خرمای کبکاب دشتستان و کرمان در تمام نقاط کشور عرضه خواهد شد.

خرمای کرمان علاوه بر مصرف داخل به کشور های اسلامی، چین، هند، روسیه، اروپا و کشور های حاشیه خلیج فارس صادر می گردد و از هم اکنون برای برداشت امسال، حجم قابل توجهی از این محصول به تاجران بین المللی پیش فروش شده است.

ی

گزارش از کلثوم نجفی

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 89010

به "دلال بازی قیمت خرما را نامعقول می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلال بازی قیمت خرما را نامعقول می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید