خبرنگاران رتبه بندی دانشگاه ها به پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام واگذار شد

به گزارش مجله سرگرمی، تهران- خبرنگاران- سرپرست پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام، از واگذاری رتبه بندی دانشگاه ها به این پایگاه توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاع داد.

خبرنگاران رتبه بندی دانشگاه ها به پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام واگذار شد

محمد جواد دهقانی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار دانشگاه و آموزش خبرنگاران درباره واگذاری رتبه بندی دانشگاه ها به پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام، گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال 94 بر اساس ایده معاونت آموزشی خود، طرحی را تحت عنوان سطح بندی دانشگاه ها عنوان نمود که در واقع، نوعی طبقه بندی کلی از رتبه بندی بود.

وی اضافه نمود: بر همان اساس، شاخص هایی تهیه و چهار سطح مختلف برای دانشگاه ها در نظر گرفته شد. این سطح بندی حدود 2 سال متوالی ادامه داشت اما از اوایل سال 98، با توجه به آسیب های شناسایی شده در سطح بندی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور بخشنامه ای آن را ملغی اعلام نمود.

دلایل لغو سطح بندی

سرپرست پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام درباره دلایل لغو سطح بندی دانشگاه ها، گفت: تفکیک کردن و به شکلی تفاوت قائل شدن در مجموعه دانشگاه های وزارت علوم به طوری که صفتی مانند سطح یک تا چهار آن هم توسط وزارتخانه به دانشگاهی اطلاق گردد، چندان شکل علمی نداشت.

دهقانی ادامه داد: دانشگاه های کشور در بعضی از حوزه ها خیلی قوی عمل می نمایند و اگر همین دانشگاه ها در سطحی قرار گیرند که امکان ابراز حضور در صندلی علمی نداشته باشند، اقدام صحیحی به نظر نمی رسد؛ یکی دیگر از دلایل تصمیم وزیر علوم این بود که فقط دانش آموختگان دانشگاه های سطح یک در استخدام ها، مراکز، صنایع و حتی در هیأت های اجرایی جذب دانشگاه های مورد اعتبار و قبول قرار می دریافتد.

وی با اشاره به یکی از معایب این سطح بندی، گفت: در این سطح بندی ملغی شده، دانشگاه های سطح یک فقط به 13 دانشگاه محدود می شد در حالی که الان 82 دانشگاه جامع و 20 دانشگاه صنعتی داریم؛ این تفکیک کردن به نوعی حس تبعیض را به دانشگاه ها القا می کرد.

به گفته سرپرست پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام، از همان زمان لغو سطح بندی، تاکید وزیر علوم مبنی بر این بود که با توجه به تجربه پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ها با موضوع این پایگاه صورت گیرد و این رتبه بندی به شکل همه جانبه ای ارزیابی جامع و مانعی از دانشگاه ها در مجموعه خود ارائه دهد.

شاخص های رتبه بندی

وی درباره شاخص های در نظر گرفته برای طرح جدید رتبه بندی دانشگاه ها، گفت: شاخص ها در جلسات منظم با معاونت آموزشی وزارت علوم تدوین و بر اساس تجربیات، طرح جامعی تهیه شد؛ این طرح شامل شاخص هایی در ارتباط با ماموریت دانشگاه ها، بحث پژوهش و نوآوری، ارتباط با صنعت، اثرگذاری اجتماعی و فرهنگی بود.

سرپرست پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام ادامه داد: شاخص های در نظر گرفته شده باید در نقشه جامع علمی کشور و شورای اسلامی شدن دانشگاه ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی گردد و از امسال بر اساس شاخص های جدید این رتبه بندی انجام می گیرد.

دهقانی با اشاره به بومی بودن شاخص های رتبه بندی دانشگاه ها، گفت: بومی سازی شاخص ها یعنی اثرگذاری دانشگاه ها در جامعه، صنایع و شاگردپروری در حوزه های مختلف در این رتبه بندی اولویت دارد؛ همه این شاخص ها مستخرج از اسناد بالادستی، سیاست های علم و فناوری و نقشه جامع علمی کشور است.

وی با اشاره به تعداد دانشگاه هایی که در رتبه بندی جدید شرکت می نمایند، گفت: در رتبه بندی های معمول پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام و بر اساس آخرین نتایج، حدود 192 دانشگاه و موسسه پژوهشی شرکت کردند و برای این رتبه بندی جدید پیش بینی شرکت حدود 230 دانشگاه و موسسه پژوهشی را داریم.

دهقانی درباره شاخص های رتبه بندی دانشگاه ها اعلام کرد: آخرین نسخه ای که برای رتبه بندی به وزارت علوم ارائه شد، 6 معیار آموزش (با وزن 25 درصد)، پژوهش های بنیادی و کاربردی (با وزن 25 درصد)، فناوری و نوآوری (با وزن 25 درصد)، بین المللی سازی (با وزن 10 درصد)، اثرگذاری مالی و خدمات اجتماعی (با وزن 10 درصد) همچنین زیرساخت و تسهیلات (با وزن 5 درصد) در نظر گرفته شد که احتمال تغییر این شاخص ها وجود دارد.

کارنامه رتبه بندی های پیشین

سرپرست پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام با یادآوری رتبه بندی هایی که پیش از این انجام داده است، گفت: ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور از سال 89 شروع و عملکرد دانشگاه ها در حوزه های پژوهش، آموزش حتی در زیرشاخص های دیگر مانند طرح های تحقیقاتی، اثربخشی اجتماعی توسط وزارت علوم به پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام واگذار شده بود؛ بنابراین از سال 89 تا به امروز نتایج رتبه بندی از سوی این پایگاه اعلام و هر سال در قالب کتاب ها و گزارش هایی به اطلاع دانشگاه ها می رسد.

وی با اشاره به تغییر شاخص ها در رتبه بندی دانشگاه ها، اعلام کرد: در چند سال اخیر تغییراتی در شاخص های رتبه بندی به منظور پوشش همه جانبه مراکز آموزش عالی عملیاتی صورت می گیرد؛ به عنوان مثال، رتبه بندی پژوهشگاه ها از دانشگاه ها جدا شد یا توجه به جنبه های کیفی به جای حجم و کمیت بیشتر در دستور کار نهاده شد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم دنیا درباره آخرین رتبه بندی صورت گرفته، اعلام کرد: آخرین رتبه بندی دانشگاه ها مربوط به سال 97 بود که در آن حدود 192 دانشگاه ها و مراکز پژوهشی 2 وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری همچنین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حضور داشتند.

به گزارش خبرنگاران، پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام (ISC) در چهارمین نشست وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی در اکتبر 2008 میلادی در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان به عنوان اولین نظام استنادی دنیا اسلام به اتفاق آرا به تصویب رسید. به این ترتیب، بر اساس مصوبات این نشست و همچنین نشست های آینده وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی، تمام کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی موظف به همکاری با ISC شدند. این پایگاه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1387 تاسیس شد.

ISC با در نظر دریافت استانداردهای علمی، به انتخاب و نمایه سازی نشریات علمی کشورهای اسلامی می پردازد و زمینه لازم جهت ارتقای کیفیت تحقیق و ایجاد یک شبکه پیوسته علمی در سرتاسر کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی فراهم آورده است. این نظام رتبه بندی، با نمایه سازی مقالاتِ تمام متن و تحلیل استنادیِ اطلاعات کتاب شناختی آن مدارک، هر ساله به معرفی دانشگاه ها، نشریات، نویسندگان و آثار برتر علمی دنیا اسلام می پردازد.

این پایگاه هم اکنون یکی از ابزارهای کارآمد تصمیم گیری برای طیف وسیعی از کاربران از جمله دانشگاه ها و موسسات پژوهشی، ناشران، اعضای هیات علمی، محققان، تحلیلگران حوزه علم سنجی در کشور و نیز سراسر کشورهای اسلامی محسوب می گردد.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

منبع: ایرنا
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 86947

به "خبرنگاران رتبه بندی دانشگاه ها به پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام واگذار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رتبه بندی دانشگاه ها به پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام واگذار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید