حرکت قطار دامپزشکی ایران در ریل استاندارد های جهانی

به گزارش مجله سرگرمی، عضو هیأت علمی دانشگاه دامپزشکی با بیان اینکه پیشرفت های زیادی کشور در حوزه دامپزشکی داشته است، گفت: در این زمینه به استاندارد جهانی نزدیک شده ایم.

حرکت قطار دامپزشکی ایران در ریل استاندارد های جهانی

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، امروز چهاردهم مهرماه در کشورمان به عنوان روز دامپزشکی نامگذاری شده است.

دامپزشکان به عنوان حافظان سلامت حیوانات، نقش محوری در صیانت از سلامت حیوانات مختلف و پیشگیری از بروز بیماری های مربوط به آن ها و نیز بیماری های مشترک انسان و دام دارند و می توانند با دانش به روز خود، همچون دیده بانی مانع انتقال و سرایت بیماری های دامی به وسیله حیوانات مورد استفاده انسان شوند.

آذین توکلی، جراح دامپزشکی و عضو هیأت علمی دانشگاه دامپزشکی در تبادل نظر با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس با اشاره به 14 مهرماه روز دامپزشکی، گفت: دامپزشکان در جامعه نقش مؤثری دارند؛ به خاطر اینکه وظیفه مراقبت از حیوانات و در نهایت سلامت افراد را برعهده داشته و نقش مهمی در سلامت زنجیره غذایی دارند.

وی ادامه داد: حیوانات مانند نشخوارنمایندگان، دام های کوچک، پرندگان و طیور و حیوانات خاص از جمله گروه هایی است که دامپزشکان در تأمین سلامت آن ها مشارکت دارند و نقش آن ها در حمایت از محیط زیست و انجام تحقیقات در این حوزه نیز قابل توجه است.

توکلی یادآور شد: دامپزشکان به وسیله حفاظت از جان حیوانات نقش مهمی در حفاظت از سلامت و جان انسان ها دارند. در ایران چندین دانشکده دامپزشکی وجود دارد و این دانشکده ها وظیفه تربیت دانشجویان دامپزشکی را دارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه دامپزشکی بیان داشت: افرادی که به مرحله پزشکی عمومی می رسند بعد از این مرحله، تخصص های جداگانه ای ایجاد می گردد که از جمله آن ها طب داخلی دام های کوچک، دام های بزرگ و جراحی است که این حوزه های علوم بالینی است؛ ضمن اینکه علوم پایه نیز مانند پاتولوژی، داروشناسی و ویروس شناسی نیز از جمله گروه های مربوط به دامپزشکی است.

افزود: وقتی دانشجوی دامپزشکی فارغ التحصیل می گردد، به علوم یاد شده آگاهی لازم را دارد. امروزه پیشرفت های زیادی در تکنولوژی به وجود آمده و این پیشرفت ها وارد تخصص های مختلف شده است؛ مثلا در تشخیص هایمان در بیماری های دام از امکانات و تجهیزات پزشکی که برای تشخیص بیماری های انسان ها استفاده می گردد، استفاده می کنیم.

وی بیان داشت: علاوه بر برگزاری دوره های آموزشی برای دامپزشکان، برای مردم نیز آموزش هایی ارائه می گردد که باعث افزایش دانش عمومی آن ها می گردد.

*نقش دامپزشکان در کنترل تب مالاریا یا کشف راز سم بوتولیسم

توکلی با اشاره به نقش مؤثر دامپزشکان در سلامت جامعه، اعلام نمود: دامپزشکان نقش مهمی در کنترل تب مالاریا یا کشف راز سم بوتولیسم که سمی کشنده است داشته؛ ضمن اینکه در فراوری دارو های ضدانعقاد نیز نقش داشته اند.

عضو هیأت علمی دانشگاه دامپزشکی گفت: تحقیقات زیادی در ترکیبات دارویی در علوم بیوزیستی شده و فراوری دارو های مختلف برای ورود به بازار احتیاجمند تست هایی است که این تست ها روی حیوانات آزمایشگاهی انجام می گردد و کمیته ای اخلاقی نیز وجود دارد که به این مسائل نظارت می نماید تا اخلاق در تحقیقات بالینی رعایت گردد و همواره برای انجام این تست ها به یک دامپزشک احتیاج داریم.

وی با بیان اینکه دامپزشکان در انجام تست واکسن های جدید نقش مؤثری دارند، گفت: دامپزشکان در مدیریت های فنی و خدمات رسانی مشترک با علوم کشاورزی و کشت خوراک دام مشارکت دارند.

توکلی متذکر شد: جلوگیری از انتقال و توسعه بیماری ها در مرز ها و دام هایی که قصد ورود به کشور را دارند، توسط دامپزشکان انجام می گردد و تست بیماری های خطرناک برعهده آنهاست.

عضو هیأت علمی دانشگاه دامپزشکی افزود: اگر شیوع آنفلوانزا در طیور صورت گیرد، دامپزشکان در این خصوص نقش مهمی دارند تا آمار درستی به جامعه ارائه دهند که همه این ها منجر به نقش مهم دامپزشکان در سلامت عمومی می گردد.

*نقش دامپزشکان در زنجیره غذایی و سلامت جامعه

توکلی گفت: وقتی از دامپزشکی گفته می گردد، برداشت افراد این است که دامپزشکان افرادی هستند که دام ها را درمان می نمایند، اما باید بدانیم دامپزشکان در قسمت های مختلف مانند زنجیره غذایی و سلامت جامعه نقش مهمی دارند.

وی یادآور شد: افرادی که می خواهند در رشته دامپزشکی تحصیل نمایند، باید اطلاعات زیادی از شرایط محیط کاری دامپزشکی داشته و قدرت برقراری ارتباط با صاحبان حیوانات را داشته باشند؛ ضمن اینکه بتوانند کار گروهی انجام دهند.

عضو هیأت علمی دانشگاه دامپزشکی افزود:اکنون پیشرفت های زیادی در ایران در حوزه دامپزشکی داشته ایم و به استاندارد جهانی دامپزشکی نزدیک شده ایم.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 50253

به "حرکت قطار دامپزشکی ایران در ریل استاندارد های جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حرکت قطار دامپزشکی ایران در ریل استاندارد های جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید