حرف های بدون تعارف یک مسئول برای حفظ منافع ملی، جهان چاره ای جز پذیرفتن توانایی ایران در حوزه نانو ندارد

به گزارش مجله سرگرمی، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با ابراز گلایه از بعضی مسائل در حوزه نانوفناوری گفت: ما درخواست حل مسائل را داریم اما به دلیل وجود مسائل از حرکت نمی ایستیم؛ جهان باید توانایی ایران در حوزه نانو را بپذیرد.

حرف های بدون تعارف یک مسئول برای حفظ منافع ملی، جهان چاره ای جز پذیرفتن توانایی ایران در حوزه نانو ندارد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، نانوفناوری را شاید بتوان مصداق ضرب المثل فلفل نبین چه ریزه دانست چرا که این ذرات به ابعاد یک میلیاردم امروز در تمام عرصه های زندگی روزمره مردم نقش دارند؛ در غذایی که می خوریم و لباسی که می پوشیم تا دارو و ماشین و کرم های پوست، نانوذرات، نانوکامپوزیت و نانوموادی را می بینیم که از آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی خارج شده است.

دانشمندان ایرانی نیز در این حوزه بیکار ننشستند؛ نانوفناوری یا همان دانش توانایی کار کردن در تراز اتمی، مولکولی و فراتر از آن در ابعاد بین 1 تا 100 نانومتر در ایران نیز به لطف دانشمندان ایرانی و مسوولان این حوزه به جایی رسیده است که حالا ایران مقام چهارم جهان در فراوری علم نانو را دارد، در حالیکه در ابتدای ورود ایران به این حوزه کمتر از 10 نفر از اساتید دانشگاه در این باره اطلاعات داشتند.

در زمینه چگونگی پیشرفت کشور در حوزه نانوفناوری با سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو به گفت وگو نشستیم.

شخصیت جدی همراه با پشتکار و همت بسیار زیاد، خصلتی است که بیشتر آشنایان سرکار وی را با این صفات می شناسند، از او درباره چگونگی کارکرد ستاد توسعه نانوفناوری و پیشرفت ایران در فناوری نانو پرسیدیم، صحبت هایش نشان از همان همت و پشتکار فراوان داشت که بی شک از خودش به همکارانش در ستاد نانو و به شرکت های دانش بنیان این حوزه انتقال یافته بود؛ همتی که نانو را از صفر به رتبه برتر جهانی رسانده است.

از او درباره آینده نانوفناوری پرسیدیم؛ سرکار خواست تعارف و ملاحظات را در مصاحبه کنار بگذاریم چرا که به عقیده او در منافع ملی نباید با کسی تعارف داشت.

از این پیشنهادش استقبال کردیم و خواستیم که مثل همواره بی پرده صحبت کند.

آنچه در گفت وگوی ما با سرکار می خوانید:

حرف های بدون تعارف برای منافع کشور

کاهش بودجه نانوفناوری و امکان توقف در پیشرفت علمی نانو

بی توجهی به توقف فراوری ما را آزار می دهد

نهادهای متولی مطالبات را پاسخ دهند

ضررهای دولتی بودن بخش اقتصاد

اقتصاد دولتی و خصولتی ما را خفه می نماید

بسیاری از فناوری هایی را داریم که می توانند صنایع بزرگ را متحول نمایند، ولی به آن ها اعتنا نمی گردد

محققان نانوفناوری کار در شرایط سخت را به خوبی بلد هستند

ضرورت حمایت از شرکت های دانش بنیان برای جلوگیری از بیکاری متخصصان

ضرورت صادرات محصول برای شرکت های حوزه نانوفناوری

جهان باید توانایی ایران در حوزه نانو را ببیند

در سند 10 ساله دوم به دنبال صادرات محصولات محققان ایرانی هستیم

تحقیقات کاربردی حتما در بازار حرف هایی برای گفتن دارد

در حال حاضر حدود 600 محصول مبتنی بر فناوری نانو در بازار داریم

رسوخ فناوری نانو در بیش از 15 حوزه صنعتی

صادرات محصولات نانوی ایرانی به بیش از 45 کشور

فارس: اجازه دهید گفت وگو را از همان مساله مهمی که باید گفته گردد و خواستید آن را بدون تعارف بیان کنید، آغاز کنیم؛ این مساله چیست؟

سرکار: تعارف و ملاحظات بی جا ما را بیچاره نموده است، من درباره پیشرفت شرکت های دانش بنیان با هیچ کس هیچ تعارفی ندارم و برای این موضوع فریاد می زنم و حرص می خورم چرا که پیشرفت شرکت های دانش بنیان به منافع کشور مربوط می گردد و برای منافع کشور نباید تعارف داشت.

مساله این است که چندین ماه برای شرکت های دانش بنیان دویدیم و خسته شدیم اما هیچ جوابی نشنیدیم.

ضرورت حمایت از فناوری های نوین که قابلیت ایجاد تحول در علم دارند

فارس: در چه مورد؟

سرکار: بودجه نانوفناوری بسیار کاهش یافته است، با این بودجه نمی توان مثل قبل از شرکت ها حمایت کرد؛ اگر وضع و حال به این صورت باشد، فناوری های جدید و نوین مثل نانو که می تواند تحول ایجاد کند و اعتماد مشتری را به کالای ایرانی افزایش دهد فراوری نمی گردد که بی توجهی به این مسائل ما را آزار می دهد.

بودجه ستاد نانو به نصف رسیده و این مساله برای ما مشکل ساز است؛ ما مسائل و دشمنی های دشمنان را پذیرفته ایم و در شرایط مشکل و سخت به کوشش خود ادامه می دهیم اما این مساله زمانی دردناک می گردد که مسائل از داخل برای ما فراهم گردد.

نهادهای متولی پاسخ دهند

فارس: انتظارتان چیست؟

سرکار: ما به سرمایه گذاری بیشتری احتیاج داریم، نهادهای متولی باید مطالبات را پاسخ دهند.

یکی دیگر از مسائل ما نیز دولتی بودن بخش اعظمی از اقتصاد است.

بخش خصولتی و اقتصاد دولتی ما را خفه می نماید

فارس: این موضوع چه ایرادی دارد؟

سرکار: این موضوع بسیار اهمیت دارد چرا کهاگربخش خصوصی بداند یک محصول می تواند برایش درآمدزایی داشته باشد حتما به دنبال ارتقای آن فناوری است و کیفیت محصولش را ارتقا داده یا رقابت پذیری اش را در بازار افزایش می دهد ولی بخش خصولتی و اقتصاد دولتی به دنبال فناوری و ارتقای کیفیت محصول از طرق فناوری های جدید نیست و این مساله ما را خفه می نماید.

حذف رقابت در کیفیت محصولات در صورت دولتی بودن اقتصاد

فارس: چطور؟

سرکار: دولتی بودن اقتصاد کشور سبب می گردد که رقابت حذف گردد، از این رو ما بسیاری از فناوری هایی را داریم که می توانند صنایع بزرگ را متحول نمایند، ولی به آن ها اعتنا نمی گردد.

صد در صد به پیشرفت بیشتر نانوفناوری امیدوار باشید

فارس: با این شرایطی که عنوان کردید، به پیشرفت نانوفناوری امید داشته باشیم یا خیر؟

سرکار: صد در صد؛ ما پیشرفت نانوفناوری را از صفر آغاز کردیم و خوب می دانیم که چطور با دست خالی کار را پیش ببریم؛ ما همت و کوشش با دست خالی را بلدیم.

اما من وظیفه دارم اعلام خطر کنم چرا که نابودی شرکت های دانش بنیان بیکاری متخصصان را در بر دارد و باید از این شرکت ها حمایت کرد.

با وجود مسائل همچنان برای پیشرفت اراده داریم

ما با وجود مسائل سست نمی شویم، کوشش خود را دو چندان می کنیم و همچنان اراده داریم. امیدواریم پیشرفت های خوبی در سال آینده طی برنامه ریزی هایمان داشته باشیم.

اتفاقا اهداف خوبی را در نظر گرفتیم که در رابطه با رشد اقتصاد نانو است؛ در زمینه افزایش محصولات حوزه نانو فناوری و توسعه صادرات محصولات محققان ایرانی پیروز تر از سال 97 عمل می کنیم، این اقدامات و ضربه ها از اراده ما کم نمی نماید.

رسوخ نانوفناوری در بیش از 15 حوزه صنعتی

ما توانستیم اقتصاد نانو را توسعه دهیم، در سال گذشته صندلی علمی کشورمان در حوزه نانو در جهان به رتبه چهارم رسید و افزون بر محصولات دیگر 180 محصول مبتنی بر فناوری نانو در سال گذشته وارد بازار شد.

در حال حاضر حدود 600 محصول مبتنی بر فناوری نانو در بازار داریم، در حال حاضر فناوری نانو در بیش از 15 حوزه صنعتی نانو رسوخ پیدا نموده است و این حاصل کوشش ستاد توسعه فناوری نانو بوده است؛ همچنین محصولات نانو تا کنون به بیش از 45 کشور جهان صادر شده اند.

فارس: این کار انجام شده است؟

سرکار: بله، سال گذشته برنامه های خوبی حتی در کشورهای خارجی انجام گرفت اما سال جاری هیچ بودجه ای نداریم تا شرکت ها را به کشورهای خارجی ببریم.

ضرورت حضور شرکت های دانش بنیان حوزه نانوفناوری در بخش صادرات محصولات

فارس: با این وجود، برای سال جدید چه برنامه ای دارید؟

سرکار: ما براساس سند ده ساله دوم ستاد توسعه فناوری نانو برای تجاری سازی محصولات شرکت های دانش بنیان در این حوزه برنامه ریزی داریم، همچنین در این سند به صادرات محصولات حوزه نانوفناوری توجه ویژه داریم، چرا که بازار 80 میلیونی داخل کشور برای ظرفیتی که محققان ما در شرکت های دانش بنیان کشورمان دارند، کوچک است و محصولات این محققان توانمند باید به بازار خارجی وارد گردد؛ جهان باید بپذیرد ایران در حوزه نانو توانایی بسیار بالایی دارد.

براساس سند 10 ساله اول حوزه نانوفناوری از چشم انداز پیشی گرفتیم

ما در حال اجرای سند 10 ساله دوم هستیم؛ سند 10 ساله اول با عنوان سند راهبرد آینده قرار دریافت در میان 15 کشور برتر جهان در حوزه فناورى نانو، فراوری علم و فراوری ثروت و کوشش براى ارتقاء مداوم این صندلی به منظور فراوری ثروت و بهبود کیفیت زندگی مردم را هدف گیرى نموده بود که به نتیجه رسید و حتی کوشش های دانشمندان کشورمان از هدف هم پیشی گرفت چرا که دانشمندان ما چند سال زودتر از اتمام زمان 10 ساله سند به رتبه هفتم جهان در فراوری علم یعنی بهتر از آنچه هدف گذاری شده بود رسیدند و ایران تا ماه آوریل سال 2018 میلادی رتبه چهارم را در میان کشورهای فراوری نماینده علم و فناوری نانو در اختیار داشته است.

سند 10 ساله دوم نانوفناوری کشورمان نیز با پیوست مالی و کوشش برای تجاری سازی و توسعه صادرات محصولات در دست اجراست.

صادرات محصول نانوی ایرانی به 45 کشور خارجی

فارس: برای تحقق این امر با کشورهای دیگر مذاکره هم داشته اید؟

سرکار: در حال حاضرمحصولات ایران به بیش از 45 کشور صادر می گردد، به طور مثال در کشور چین 4 دفتر ایجاد شده است و فناوری نانوی ایران را به این کشور هم انتقال داده ایم و به یاری کشور چین پروژه هایی در حوزه نانوفناوری انجام گرفته است.

دانشگاه ها باید به سمت کاربردی شدن پیش بروند

فارس: دانشگاه ها به چه شکل می توانند در تحقق اهداف شما یاری نمایند؟

سرکار: دانشگاه ها اگر به سمت کاربردی شدن پیش بروند و محصولات کاربردی ارائه دهند آن محصولات حتماً در بازار حرفی برای گفتن دارند، آموزش های تئوری به تنهایی نمی تواند در فراوری محصولات کاربردی مؤثر باشند.

البته دانشگاه ها در حال حاضر بیشتر به این سمت حرکت کردند و تحقیقات علمی خوبی انجام می دهند، اما باید مقداری تغییرات هم در روش تحقیقات انجام گردد.

انتهای پیغام/

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 21030

به "حرف های بدون تعارف یک مسئول برای حفظ منافع ملی، جهان چاره ای جز پذیرفتن توانایی ایران در حوزه نانو ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حرف های بدون تعارف یک مسئول برای حفظ منافع ملی، جهان چاره ای جز پذیرفتن توانایی ایران در حوزه نانو ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید