تقلید از حرکات هشت پا برای ساخت ربات

به گزارش مجله سرگرمی، پژوهشگران ایتالیایی با الهام از حرکات هشت پا، یک بازوی رباتیک ابداع نموده اند که می توان به راحتی از آن در فضاهای محدود استفاده کرد.

تقلید از حرکات هشت پا برای ساخت ربات

به گزارش خبرنگاران و به نقل از مجله ادونسد ساینس نیوز، هشت پاها، گونه ای باهوش از سرپایان هستند که توانایی های شگفت آوری دارند. این موجودات می توانند با شاخک ها و مکنده های خود، اشیا را به دقت آنالیز نمایند و با فشرده کردن بدن خود در فضاهای کوچک جا بگیرند.

عجیب نیست که دانشمندان، از این توانایی هشت پاها الهام بگیرند تا از حرکات این موجودات تقلید نمایند. دو حرکت متفاوت که هشت پا از خود نشان می دهد، دستیابی و انتقال هستند و مورد توجه خاص دانشمندان حوزه رباتیک قرار گرفته اند. منظور از دستیابی، نحوه دریافت طعمه و یا اشیای دیگر توشط هشت پا است و انتقال، انتقال اشیا از نقطه ای به نقطه دیگر را شامل می گردد و به غذا خوردن هشت پا یاری می نماید.

ربات های نرمی که می توانند با این توانایی ها، در محیط های محدود و ساختاربندی نشده حرکت نمایند و اشیای غیرمعمول و ناشناخته را بردارند، کاربردهایی بیش از ربات های محکمی دارند که به اشیا فشار وارد می نمایند.

دکتر باربارا مازولای(Barbara Mazzolai)، پژوهشگر موسسه فناوری ایتالیا(IIT) و همکارانش با در نظر دریافت این مفاهیم، یک بازوی رباتیک نرم طراحی نموده اند که به ابزار فنجان شکلی برای مکش مجهز است و می تواند در محیط های محدود و تحت فشار، کار کند. این بازو که از سیلیکون ساخته شده، می تواند با یاری لوله ای به قطر 70 میلی متر، به اشیا دست یابد. این ویژگی بازوی رباتیک، به آن یاری می نماید تا در محیط های صنعتی که با فشار زیادی همراه هستند و گاهی ابزار در آنها گم می شوند، به درستی عمل کند.

این بازوی رباتیک، با سه کابل متفاوت که آن را به تکیه گاه های سفت و سخت متصل می نمایند، فعال می گردد. یکی از کابل ها، امکان حرکت چرخشی را برای ربات فراهم می نماید و دو کابل دیگر، در خم شدن آن موثر هستند. بازوی رباتیک، به یک رایانه شخصی متصل است و داده ها را به یاری یک دسته کنترل نماینده جمع آوری می نماید. این بازو می تواند با یاری حرکات چرخشی و عمودی، راستا خود را در یک فضای سه بعدی پیدا کند.

کانال های مایع داخل بازو، فعال سازی مکنده ها را بر عهده دارند که امکان برداشتن اجسام را در محیط های متفاوت فراهم می نماید. این راهبرد خاص، بر اساس شکل و ماهیت جسم صورت می گیرد.

عینک گوچی: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 42104

به "تقلید از حرکات هشت پا برای ساخت ربات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقلید از حرکات هشت پا برای ساخت ربات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید