تصاویری زیبا از کویر مرنجاب

به گزارش مجله سرگرمی، کویر مرنجاب کجاست؟

کویر مرنجاب از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل، از غرب به کویر مسیله و دریاچه های نمک حوض سلطان و حوض مره، از شرق به کویر بند ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به شهرستان آران و بیدگل می رسد. از آنجایی که امکان گم شدن در کویر و گیرکردن ماشین در باتلاق های نمک آن بسیار بالاست به هیچ عنوان تنها سفر کردن به این منطقه را پیشنهاد نمی کنیم؛ همراه شدن با تورهای آژانس های گردشگری معتبر بهترین گزینه برای رسیدن به مرنجاب است.

تصاویری زیبا از کویر مرنجاب

جاذبه های کویر مرنجاب چیست؟

پوشش گیاهی کویر

کویر مرنجاب از نظر پوشش گیاهی بسیار غنی است. عمده پوشش گیاهی منطقه شامل گیاهان شور پسند از جمله درخت های گز و تاق و بوته های قیچ است.

رمل های کویر مرنجاب

قسمت عمده این کویر پوشیده از تپه های شنی و ریگزار است. در میان اصطلاحات طبیعتگردی به تپه های شنی، رمل می گویند. قدم زدن بر روی این رمل ها در روزهای پاییز و زمستان تجربه بی نظیری خواهد بود؛ درحالی که روی شن ها به دلیل تابش آفتاب گرم است، زیر آنها خنکی دلچسبی دارد. اگر حوالی طلوع یا غروب آفتاب روی این رمل ها باشید، می توانید انعکاس جادویی نور طلایی آفتاب را روی شن ها تماشا کنید و آن را در کادر عکس های تان جای دهید.

جزیره های سرگردان دریاچه نمک

دریاچه نمک در واقع یکی از مهمترین پایگاه های استخراج نمک خوراکی و صنعتی کشور است. دریاچه نمک در مرنجاب مانند عروس سپید پوشی در کنار رمل ها و ریگ ها دلبری می نماید. زیر این لایه های نمک، خاک رس به همراه املاح دیگری وجود دارد که با هر بار بارندگی لایه های مختلف نمک از هم جدا شده و تشکیل چند ضلعی های نمک را می دهند. در میان این دریاچه ، جزیره هایی وجود دارد. بزرگترین آنها به جزیره سرگردان معروف است. علت گذاشتن نام سرگردان برای آن خطای دیدی است که گاهی در اثر بارش باران ایجاد میشود و مردم محلی فکر مینمایند جزیره جا به جا شده است.

آسمان شب کویر مرنجاب

یکی از دلربایی های کویر، شب های آن است. کویر مرنجاب نیز از این قاعده مستثنی نیست. به دلیل دور بودن این منطقه از آلودگی های نوری شهرها می توانید شب ها روی رمل های آن دراز بکشید و به گستره بی کران هستی چشم بدوزید.

کاروانسرای کویر مرنجاب

می گویند شاه عباس صفوی در زمان حکومت خود در هر شهر و مسیری کاروانسرا می ساخت اما اصلا به ذهنش نرسیده بود برای کویر بی سر و ته مرنجاب هم قلعه بسازد. تا اینکه تاجیک ها و افغان ها به اصفهان و نقاط مرکزی رسیدند و شاه صفوی جای خالی یک قلعه نظامی که 500 سرباز از آن نگاهبانی نمایند را حس کرد؛ آن هم در مسیری به نام جاده ابریشم که بین اروپاو چین در تردد بود. روایت های می گویند که علت شهرت نام کویر مرنجاب نیز از همین کاروانسرا و قناتی که آب شیرین تراوش می نماید گرفته شده است.

تصاویری دیدنی از کویر مرنجاب:

نقشه کویر مرنجاب:

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

منبع: دالاهو
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 33338

به "تصاویری زیبا از کویر مرنجاب" امتیاز دهید

2 کاربر به "تصاویری زیبا از کویر مرنجاب" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویری زیبا از کویر مرنجاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید