تأسیساتی که به آب های زیرزمینی کمی جان می دهد

به گزارش مجله سرگرمی، استان البرز علی رغم برخورداری از دو سد امیرکبیر(کرج) و طالقان، برای تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی وابستگی شدیدی به منابع زیرزمینی دارد به طوری که 70 درصد از آب مورد احتیاج این استان به وسیله برداشت از سفره های ارزشمند زیرزمینی تأمین می گردد.

تأسیساتی که به آب های زیرزمینی کمی جان می دهد

به گزارش خبرنگاران، این مسأله بار عظیمی بر منابع آبی که سال ها برای ذخیره آن طول کشیده، تحمیل نموده است و هر ساله سطح آب های زیرزمینی را پایین تر می برد، به عنوان نمونه فقط 11 هزار چاه غیرمجاز در استان البرز وجود دارد که سالانه 300 میلیون مترمکعب آب به سطح زمین پمپاژ می نمایند، چیزی شبیه یک فاجعه خاموش...

به دلیل همین فاجعه خاموش، طرح احیا و تعادل بخشی به سفره های آب زیرزمینی در دستور کار وزارت نیرو و به تبع آب منطقه ای البرز هم قرار گرفته تا در کنار فرهنگ سازی برای مصرف بهینه آب، برخورد با برداشت های بیش از حد و غیرقانونی، طرح تغذیه مصنوعی سفره های زیرزمینی هم اجرا گردد.

این تأسیسات در راستا رودخانه کردان در شهرستان ساوجبلاغ احداث شده و آن طور که مدیرعامل آب منطقه ای البرز اعلام نموده فقط در همین بارندگی ابتدای سال 25 تا 30 میلیون مترمکعب آب به سفره های آب زیرزمینی اضافه شده که بخشی از آن توسط همین تأسیسات به دشت کرج-هشتگرد تزریق شده است.

علی مظفریان، معاون طرح و توسعه آب منطقه ای البرز در حاشیه بازدید اصحاب رسانه استان از تأسیسات تغذیه مصنوعی ساوجبلاغ با اشاره به خشک شدن آب رودخانه کردان در این محل و امکان اجرای عملیات عمرانی، می گوید: عملیات تغذیه مصنوعی برای استفاده از سیلاب های فصلی منطقه انجام می گردد، سیلاب هایی که ممکن است طی 10، 20، 30 و یا حداکثر 60 روز عبور کند و به همین دلیل به خوبی جذب آبخوان نگردد.

مظفریان می افزاید: این سازه ها مثل استخرهایی است که کف آن نفوذ بالایی دارد و آب به داخل زمین به سرعت نفوذ می نماید، ما سعی داریم تا انتها سال جاری سه حوضچه به دو حوضچه موجود در این تأسیسات اضافه کنیم تا 12 میلیون مترمکعب نفود در داخل زمین داشته باشیم.

وی برای روشن شدن تأثیر این تغذیه مصنوعی خاطرنشان می نماید: از یک چاه آب شرب بسیار خوب با ظرفیت 30 لیتر در ثانیه در کل سال می توان 500 هزار مترمکعب برداشت کرد، پس با این نفوذ تا حد زیادی از مسائل منطقه حل می گردد.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 29770

به "تأسیساتی که به آب های زیرزمینی کمی جان می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأسیساتی که به آب های زیرزمینی کمی جان می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید