برگزاری جشن ملی و جهانی شدن صنعت زیلو در 27 بهمن

به گزارش مجله سرگرمی، ثبت ملی و جهانی زیلو در روز 27 بهمن ماه

شهر میبد یکی از شهرهای تاریخی و زیبایی است که در استان یزد قرار گرفته است و بناها و بافت های تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. مطابق با آنچه که در اسناد تاریخی وجود دارد بنیاد اولیه شهر میبد به دوران کهن تاریخ ایران بر می گردد. این نمونه ای بی نظیر از شهرهای باستانی ایران است که بسیاری از پدیده های شهری قدیم و بازمانده های کهن ایران زمین را در خود جای داده است. با توجه به این که در این شهر جاذبه های تاریخی بسیاری وجود دارد این روزها در خبرگزاری های رسمی خبرهایی مبنی بر ثبت ملی و حهانی زیلو یکی از ارزشمندترین صنایع دستی این شهر تاریخی و دیدنی در استان یزد اعلام شده است. به طوری که در مورد آن مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: جشن ملی و جهانی شدن زیلو در روز 27 بهمن با حضور مردم و مسئولان استانی و کشوری در میبد برگزار می گردد. در ادامه با مجله گردشگری خبرنگاران باشید درباره خبر ثبت ملی و جهانی زیلو خدمتتان اطلاعات لازم را بدهیم.

برگزاری جشن ملی و جهانی شدن صنعت زیلو در 27 بهمن

با توجه به آنچه که در بالا مطرح شد قرار است که در روز 27 بهمن ماه سال 1397 با حضور مردم و مسئولان استانی و کشوری در میبد برگزار می شود. سید مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی استان از برگزاری جشن ملی و جهانی شدن زیلو در روز 27 بهمن در میبد اطلاع داد و گفت: این هنر صنعت قدیمی پس از یک دهه رکود خوشبختانه با ایجاد مجتمع های زیلوبافی و تنوع در بافت و نقش، در میبد رونقی دوباره یافته است.

به منظور جهانی کردن صنعت زیلو می بایست که این صنعت را رونق دهیم و با برگزاری جشن زیلو و بیشتر کردن فعالیت ها و همکاری های لازم در جهت رسمی کردن این برند در جهت توسعه و رونق آن گام های مهم و اساسی را برداریم.

مدیرکل میراث فرهنگی این استان، فاطمی با اشاره به اینکه بافت زیلو در استان یزد و خاصه در شهری، چون میبد از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است نیز گفت: این هنری دستی و ارزشمند یکی از قدیمی ترین محصولات صنایع دستی استان یزد به شمار می رود، به طوری که در میبد قدمت آن حتی به پیش از اسلام می رسد و گاهی عقیده مردم این منطقه بر این است که زیلو از ابداعات آن خطه بوده و گسترش بافت آن از طریق استادکاران میبدی اجرا شده است.

در ادامه سید مصطفی فاطمی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد خاطر نشان کرد: شاخص هایی از قبیل زنده بودن این هنر، تعداد کارگاه ها، تعداد افراد شاغل، تنوع محصولات و میزان استفاده مردم از این هنر موجب شده تا این شهر به عنوان شهر ملی و اکنون نیز به عنوان شهرجهانی زیلو معرفی شود.

این مقام مسئول با توجه به اشاره ای که به زنده بودن هنر صنعت زیلو در شهرستان میبد داشت نیز گفت: در شهرستان میبد 300 دار زیلو برپا است و زمینه اشتغال بیش از 550 نفر را نیز فراهم آورده است. در حال حاضر زیلو در قالب فرش، مبل، تابلو، سجاده، روکش جایگاه و غیره در طرح ها ورنگ های مختلف در شهرستان میبد فراوری می شود.

استقبال زیاد مردم و حتی گردشگران خارجی از این هنر صنعت، رونق زیادی به بازار های میبد داده است.

مختصری از تاریخچه زیلو در میبد

حیوانات به عنوان مدل بکار می رفته، ولی تهیهٔ آن از راه شکار همواره امکان نداشت و هم چنین پوست حیوانات چون برای این کار نبود، زود پوسیده می شد و از بین می رفت؛ از همین رو بشر احتیاج فوری به اختراع چیزی داشت که جایگزین آن نماید اولین اقدامی که در این زمینه صورت گرفت بافت زیلو بود. زیلو شباهت بسیاری به حصیر دارد و کاربرید آن همانند زیرانداز است. زیلو احتمالاً شکل تکامل یافته از حصیر بوده و بافندگان آن از حصیر الهام بسیاری گرفته اند. به جرات می توان که بافت زیلو به دوره های قبل از اسلام باز می شود چرا که شواهدی از آن موجود است که در قرون اولیه اسلامی زیلو جزئی از فرش های شناخته شده بوده و بافت آن در بیشتر مناطق پهناور ایران رواج داشته است. میبد یکی ازمراکز عمدهٔ زیلو بافی بوده است تا چند سال قبل صدها خانوار ازمحل درآمد آن امرارمعاش می کردند.

در سال 86 سعید اشتری توانست اولین کارگاه آموزش و فراوری زیلو را راه اندازی نمود. هدف از تاسیس این کارگاه حفظ و احیای هنر صنعت زیلو بوده است.

دسته بندی زیلوها از نظر کاربرد و رنگ

  • زیلوهایی که رنگ آن ها آبی و سفید است مخصوص مساجد و اماکن متبرکه نیز بوده است.
  • زیلوهایی که جوهری رنگ که با رنگ های آبی و گلی بافته شده برای مصارف خانگی کابرد داشتند و ارزان قیمت هم نیز بودند.
  • سه زیلوهای نفتال که با رنگ سبز و گلی بافته می شود و مرغوبترین نوع زیلوست.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

منبع: الی گشت
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 11750

به "برگزاری جشن ملی و جهانی شدن صنعت زیلو در 27 بهمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری جشن ملی و جهانی شدن صنعت زیلو در 27 بهمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید