باید شکاف بین علم و فناوری پر گردد

به گزارش مجله سرگرمی، استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به عدم توازن میان فراوریات علمی و پیشرفت های فناورانه در دانشگاه ها، گفت: با وجود این که کشوردر فراوری علم رتبه نخست را در منطقه و دنیا اسلام دارد، اما در تبدیل علم به محصول و فناوری وضعیت خوبی نداریم و باید کوشش کنیم تا این شکاف پر گردد.

باید شکاف بین علم و فناوری پر گردد

به گزارش خبرنگاران، محمدرضا پورمحمدی در هفدهمین جشنواره پژوهش، فناوری و کارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی تبریزبا بیان این که فلسفه نامگذاری ایام و روزها برای مناسبت های خاص، برای اهمیت دادن به موضوع و قدردانی از تلاشگران این حوزه است، اظهار کرد: به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی، اتفاقات مهمی در عرصه های مختلفی اتفاق افتاده که یکی از آن ها بحث توسعه علمی و فناوری است.

وی اعلام نمود: افتخار می کنیم که 1.6 درصد دانش دنیا را فراوری نموده و رتبه نخست فراوریات علمی را در منطقه و دنیا ازآن خود نموده ایم.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که اصالت دانشگاه فراوری علم بوده و علم می تواند به تکنولوژی تبدیل گردد، افزود: کشورهای فراورینماینده نفت برای داشتن این سرمایه بسیار افتخار می نمایند این درحالیست که خرید علم ممکن نیست.

پورمحمدی با بیان این که رمز بقای کشور در توسعه علمی است، گفت: خوشبختانه اتفاقات مهمی در حوزه علم و فناوری اتفاق افتاده که البته نباید تنها به این صندلی بسنده کرد.

وی با اشاره به سابقه بیش از 700 ساله علمی و دانشگاهی تبریز، توضیح داد: امروز دانشگاه های ما در همه رشته ها می توانند متخصصان زبده ای تربیت نمایند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به عدم توازن بین فراوریات علمی و پیشرفت های فناورانه در دانشگاه ها، افزود: این شکاف را خود دانشگاه ها باید به وسیله تقویت شرکت های دانش بنیان، مراکز فناوری و مراکز رشد پر نمایند.

پورمحمدی با بیان این که میان فراوریات علمی و نیازهای جامعه تناسب کامل وجود ندارد، اظهار کرد: امروز بیش از 20 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در استان داریم که اگر با اولویت های تحقیقاتی موسسات و سازمان ها هماهنگ شوند بخش عمده ای از مسائل قابل رفع کردن است.

وی با بیان این که علم به سرعت در حال تغییر است، گفت: یکی از پیامدهای این امر، درهم آمیختگی علوم مختلف است و ضروری است که دانشمندان علوم مختلف برای پاسخگویی به نیازها در کنار هم باشند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ضرورت ارتقای کیفی سطح مقالات و پژوهش ها، بر مقابله با سوءاستفاده های علمی در فراوری مقالات و سرانجام نامه ها تأکید کرد و گفت: در این راستا بر اساس ابلاغیه وزارت کشور، کمیته ای برای حمایت از مالکیت فکری در استان تشکیل خواهد شد.

پورمحمدی همچنین با تبریک هفته پژوهش و قدردانی از محققان و پژوهشگران استان، از رسانه ها و مطبوعات خواست تا در فرهنگ سازی پژوهش و معرفی پژوهشگران برجسته اهتمام ورزند.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 8495

به "باید شکاف بین علم و فناوری پر گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید شکاف بین علم و فناوری پر گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید