اعلام برنامه های همایش شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم

به گزارش مجله سرگرمی، نشست خبری همایش بین المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم با اعلام برنامه های این همایش برگزار گردید.

اعلام برنامه های همایش شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم

به گزارش خبرنگاران، محمدجعفر یاحقی، رئیس همایش بین المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم در سخنانی در این نشست اظهار کرد: شاهنامه تکیه گاه زبان فارسی است و فردوسی با شاهنامه، این پرچم را در برابر بی هویتی ها بالا نگه می دارد.. شاهنامه متعلق به جغرافیای کنونی نیست، بلکه متعلق به قلمرو فرهنگی ایران است. دلیل این که می خواهیم شاهنامه را از مرز ملیت ایرانی به مرزهای جهانی، چنان که هست بکشانیم این نام را برایش انتخاب کردیم.

او اضافه نمود: بحث جاده ابریشم در بعضی کشورها مطرح شده است و کوشش شده که موضوع آن به جای دیگر هم کشیده گردد، اما واقعیت این است که فلات ایران مرکزیت جاده ابریشم بوده و این موضوع را در شاهنامه می توانیم ببینیم.

یاحقی توضیح داد: سرزمین هایی که شاهنامه از آن ها سخن می گوید، راستا جاده ابریشم است که آن ها را در خود گنجانده است. راستای که در شاهنامه آمده، همان جاده ابریشم است.

این عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با بیان این که ارتباطات فرهنگی و بین المللی از مصادیقی است که در شاهنامه آمده، اظهار کرد: مسائل بین المللی شاهنامه کمتر مورد توجه قرار گرفته و امیدواریم این همایش بستری برای بین المللی شدن اندیشه های فردوسی و شاهنامه گردد.

او با بیان این که اقدامات خوبی در حوزه عمران و آبادانی توس شروع شده است، گفت: امیدواریم اقدامات صورت گرفته نقطه شروعی برای اقدامات بزرگ تر باشد.

یاحقی یادآور شد: بارگاه حضرت رضا(ع)، بعد مذهبی مشهد است و آرامگاه فردوسی و شهر توس نیز بعد ملی این کلان شهر است، ما با دو بال دیانت و فرهنگ حرکت می کنیم و این توفیق و این دو ظرفیت را کمتر شهری در جهان با یکدیگر دارد.

این استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این که شهر توس در آینده باید به شهر فرهنگی تبدیل گردد، اظهار کرد: احتیاج به معنویت، فرهنگ و پژوهش و کتابخانه نیز وجود دارد و در توس باید کتابخانه عظیمی وجود داشته باشد و پایگاه پژوهشی باشد که افرادی که قصد پژوهش درباره توس و فردوسی و شاهنامه را دارند، به آن جا مراجعه نمایند. همچنین باید سالن های نمایش و تئاتر متعدد در توس داشته باشیم .

همچنین دبیر علمی همایش، علیرضا قیامتی گفت: اقدامات اولیه این همایش از اردیبهشت ماه سال گذشته شروع و فراخوان به 52 کشور ارسال شد. در ادامه 320 مقاله به دبیرخانه رسید که 152 مقاله پذیرفته شد؛ 46 مقاله خارجی و بقیه داخلی هستند.

او با بیان این که صندلی شاهنامه فراتر از اقلیم فرهنگی ایران است، اضافه نمود: شاهنامه حماسه بشری و اخلاقی است و هیچ حماسه ای مانند شاهنامه پیونددهنده انسان ها نبوده است.

قیامتی توضیح داد: فردوسی تاریخ و تمدن نه تنها ایرانیان بلکه دیگر کشورها را سروده است و پیغام صلحی که شاهنامه دارد در هیچ کتاب دیگری نیامده است.

او با بیان این که یکتاپرستی ای که شاهنامه دارد، در هیچ جا نیامده است، گفت: شاهنامه به پیوستگی فرهنگی و اجتماعی جامعه یاری می نماید.

همچنین معاون گردشگری شهرداری مشهد، نرگس شالچیان و دبیر اجرایی همایش در این نشست خبری گفت: این همایش 23 اردیبهشت در تالار شهر شروع می گردد و عصر همان روز نیز برنامه هایی مانند رونمایی از آثار مجسمه ساز برتر جهان در نگارخانه شهر، رونمایی از قاب های سنگی صلح که توسط پژوهشگران آنالیز شده و مصرع هایی را که با خط برجسته استاد صالحی نوشته شده و به تحریر درآمده، خواهیم داشت، همچنین فرشی که با مفهوم هفت خان بافته شده به نمایش گذاشته خواهد شد.

او برگزاری پنل علمی در دانشگاه فردوسی مشهد، اعطای نشان فردوسی و رونمایی از تندیش فردوسی را از دیگر برنامه های این همایش مطرح نمود.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 23235

به "اعلام برنامه های همایش شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام برنامه های همایش شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید