آموزش نیروی متخصص و تحریک بازار، دو احتیاج اصلی استارتاپ ها

به گزارش مجله سرگرمی، با توجه به اهمیت نوآوری در کشور و لزوم توجه به استارتاپ های کشور، نخستین رویداد نوروز نوآوری با موضوع متنوع سازی اکوسیستم استارتاپی و نوآوری ایران، همزمان با اختتامیه ششمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری برگزار گردید.

آموزش نیروی متخصص و تحریک بازار، دو احتیاج اصلی استارتاپ ها

افزایش بهره وری با نوآوری بیشتر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این مراسم حضور پیدا کرد و البته پیش از سخنرانی در مراسم جایزه ملی مدیریت فناوری در جمع جوانان فعال در حوزه استارتاپی حاضر شد تا نخستین رویداد نوروز نوآوری را رقم بزند. محمد جواد آذری جهرمی در این رویداد نوروزی، از نزدیک با مسائل و موانع پیش روی استارتاپ ها و شرکت های نوپا آشنا شد و دستوراتی را نیز به منظور تسهیل شرایط کاری آنها صادر کرد تا به این ترتیب در جهت نوآوری خود با مسائل کمتری دست و پنجه نرم نمایند و به همین دلیل بتوان از توانمندی های آنها برای رفاه جامعه بهره بیشتری گرفت.

جوان ترین عضو کابینه دولت در مراسم اختتامیه ششمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ضمن تشکر از برگزارنمایندگان این رویداد گفت: برای بهبود شرایط اکوسیستم استارتاپی احتیاجمند توجه ویژه به تربیت نیروی انسانی متخصص و تحریک بازار هستیم.

آذری جهرمی همچنین یادآور شد: کشور ما با یک مشکل جدی روبرو شده و آن هم بهره وری پایین در حوزه های مختلف است. البته راه چاره خیلی مشخصی وجود دارد که باید به آن توجه کرد و آن هم افزایش بهره وری نوآوری های جدید درعرصه های مختلف است که البته فناوری اطلاعات یکی از بسترهای بسیار خوب برای پیاده سازی خلاقیت ها محسوب می گردد به همین دلیل هم به استارتاپ ها نگاه ویژه ای داریم و می خواهیم از ظرفیت آنها بیشترین استفاده بگردد.

وی اضافه کرد: ظرفیت جوانان کشور هم ظرفیت خوبی است هرچند با نشست هایی که این روزها با استارتاپ ها داریم گلایه هایی مطرح می گردد و انتظار دارند دولت در این زمینه با آموزش نیروی انسانی کاردان و متخصص به آنها یاری کند.

توانمندسازی فارغ التحصیلان دانشگاه ها در اولویت

وزیر جوانان دولت تدبیر و امید با بیان اینکه این، نشانه خوبی از بلوغ اکوسیستم استارتاپی است، گفت: عمده گلایه ها بر این است که کیفیت نیروی انسانی فارغ التحصیل از دانشگاه متناسب با ظرفیت های مورداحتیاج بازار کار نیست و این گروه توانمند نیستند. هرچند معتقدم ظرفیت نیروی جوان بسیار خوبی در کشور وجود دارد که می تواند مثمر ثمر باشد با این حال باید کوشش کرد تا کیفیت نیروی انسانی فارغ التحصیل هم افزایش یابد.

وی اضافه کرد: آنچه ضرورت دارد همه به نوبه خود به آن بپردازیم ایجاد تغییرات در زیرساخت های موجود بخصوص در اکوسیستم استارتاپی به منظور ایجاد تسهیلاتی است که این جوانان بتوانند در بازار پیش رو حضور پررنگ تری داشته باشند و احتیاجمندی های کشور را برطرف نمایند تا هم مشکل بهره وری در کشور را حل نمایند و هم ثروت آفرینی داشته باشند و ایجاد اشتغال را سرلوحه کار خود قرار بدهند.

آذری جهرمی یادآور شد: برگزاری این نشست ها و همایش ها خیلی خوب است و می تواند تأثیرگذار باشد به شرط آنکه فراموش نکنیم وظیفه اصلی ما صرفاً برگزاری رویداد و همایش نیست. جوان ترین عضو کابینه دولت در ادامه گفت: وظیفه اصلی ما این است که بازارها را فعال کنیم و به همین دلیل در سال آینده باید هم سازمان فناوری اطلاعات و هم معاونت علمی ریاست جمهوری برای این موضوع با همگرایی، یک برنامه ریزی مدون داشته باشند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باز هم بر موضوع آموزش تأکید کرد و گفت: در گام نخست بر بحث توسعه آموزش و برطرف مسئله ای تمرکز خواهیم کرد که از سمت اکوسیستم استارتاپی اعلام شده است چرا که ما موظفیم به عنوان حاکمیت برای تربیت نیروی انسانی در این حوزه سرمایه گذاری کنیم.

آذری جهرمی بابیان اینکه یک زمانی در کشور سازمان فنی و حرفه ای داشتیم، گفت: این سازمان نیروهای متخصص را پرورش می داد و اکنون یا باید از ظرفیت این سازمان در جهت احتیاج فعلی استفاده گردد، یا در صورت لزوم نهادسازی گردد.این ضرورت فوری بازار است که بتوانیم نیرو هایی که فارغ التحصیل می شوند را بارور و غنی سازی کنیم تا به اکوسیستم تزریق شوند. مطمئناً با این شیوه شاهد اشتغالزایی بیشتری می شویم و نرخ بیکاری در میان جوانان کاهش می یابد.

وی در ادامه تأکید کرد: نکته دوم در این زمینه، تحریک بازار است. ما معتقدیم که شهر هوشمند در کشور باید حرکت کند تا این استارتاپ ها بتوانند دستاوردهای خود را پیاده سازی نمایند. همچنین باید بحث هوشمندسازی انرژی در دستور کار قرار بگیرد به عنوان مثال حوزه کشاورزی هوشمند را که چالش بزرگ ما در کشور است باید به این سمت سوق دهیم و بازار را فعال کنیم. در حوزه کشاورزی آب زیادی هدر می رود و ما با یاری استارتاپ ها می توانیم به این حوزه سر و سامان بدهیم.

آذری جهرمی ادامه داد: حال من از کشاورزی و انرژی نام بردم اما می گردد از بهداشت و سلامت هم نام برد. اساساً یکی از بزرگ ترین اقتصادهای تحول دیجیتال، حوزه سلامت است که با سرعت زیادی هم می گردد به آن دسترسی پیدا کرد. این دو موضوع (آموزش و تحریک بازار)مهم ترین اقدامات برای یاری به اکوسیستم استارتاپی است.

وزیر جوان دولت تدبیر و امید توضیح داد: دستگاه های مختلف کشور هم طبیعتاً باید مقررات خود را متناسب با این فضا تغییر دهند تا این حرکت و جنبشی که در میان جوانان ایجاد شده است متوقف نماند و به ثمر بنشیند تا دستاوردش برای نظام و کشور، توسعه مالی و ایجاد اشتغال و افزایش بهره وری باشد و درنهایت هم باعث رفاه برای مردم گردد.

آمار خاموشی گوشی های اپل اعلام می گردد

آذری جهرمی با تأکید بر اینکه در هر حوزه ای که فناوری و نوآوری ایجاد شد زندگی مردم راحت شده و رفاه برای آنها به وجود آمده است، گفت: خیلی ها پیش ازاین اپل را دوست داشتند، ولی محدودیت هایی که اخیراً برای شرکت های ایرانی ایجاد نموده اند باعث شد گوشی های اپل را خاموش نموده و کنار بگذارند. وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد که سازمان رگولاتوری بزودی آمار این خاموشی ها و عدم استفاده مردم از اپل را در گزارشی مفصل ارائه خواهد داد.

وی اضافه کرد: فعالیت و توسعه خدمات در حوزه فناوری اطلاعات و حوزه کسب وکارهای نوپا و توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور باعث ایجاد رفاه برای مردم شده است و مردم دیگر از گوشی های هوشمند خود صرفاً برای پیغام رسان ها یا یک شبکه اجتماعی و بازی و سرگرمی استفاده نمی نمایند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه گوشی های هوشمند بخشی از زندگی روزمره مردم شده است، گفت: گوشی که روی آن سیستم حمل ونقل و شبکه بانکی کار نکند محکوم به خارج شدن از بازار است؛ این خود به معنای آن است که فعالیت ها در حوزه فناوری توانسته است برای مردم رفاه به ارمغان بیاورد.

فرصتی بزرگ برای اکوسیستم استارتاپی

آذری جهرمی با تأکید بر اینکه در سال پیش رو طبیعتاً به لحاظ مالی بر اساس سیگنال هایی که وجود دارد به لحاظ تأمین منابع در حوزه های مختلف با محدودیت هایی روبرو خواهیم بود گفت: این خبر خوبی نیست و می تواند یک تهدید باشد اما همین موضوع می تواند برای اکوسیستم نوآوری و اکوسیستم استارتاپی کشور یک فرصت محسوب گردد؛ فرصتی که سازمان های مختلف احتیاجمند به افزایش بهره وری و بالطبع احتیاجمند اکوسیستم استارتاپی می شوند و به این ترتیب خود به خود از این پتانسیل بهره بیشتری گرفته خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان ابراز امیدواری کرد که کوشش ها و حمایت های مؤثر و هم افزایی های مجموعه های مختلف در سال آینده ثمر بدهد، به اهداف مشخص شده برای یاری به اکوسیستم استارتاپی منجر گردد و چارچوب خوبی برای فعالان این حوزه ایجاد گردد؛ موضوعی که چندان دور از ذهن نیست.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

blogpo.ir: بلاگ پو: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 14954

به "آموزش نیروی متخصص و تحریک بازار، دو احتیاج اصلی استارتاپ ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش نیروی متخصص و تحریک بازار، دو احتیاج اصلی استارتاپ ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید