آمریکا از برجام خارج گردد به روابطمان با ایران ادامه می دهیم

به گزارش مجله سرگرمی، سفیر مالزی در پاسخ به این پرسش اگر آمریکا دوباره دست به تحریم ایران بزند شما چه کار می کنید؟ گفت: ما چشم پوشی می کنیم و روابطمان را با ایران ادامه می دهیم.

آمریکا از برجام خارج گردد به روابطمان با ایران ادامه می دهیم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرنگاران؛ رستم یحیی، سفیر مالزی در ایران در تبادل نظر با برنامه سفیران که شب گذشته از شبکه پنج سیما پخش شد، در خصوص پیشرفت های ایران در زمینه حوزه دانش و فناوری و مخصوصاً کالا های دانش بنیانی که جوان های ایرانی فراوری می نمایند گفت: کشور ایران از جمله کشور هایی است که در آن سطح تحصیلات مردم ایران بالاست و تعداد افرادی که در مقطع دکترا تحصیل نموده اند خیلی زیاد هست.

وی با بیان این که بحث دانش بنیان و کالا های دانش بنیان صرفاً به مبحث خلاقیت، نوآوری و ایده های نو برمی گردد اضافه نمود: این ایده ها می توانند از هر جا و هر شخصی نشئت بگیرند، اما نکته مهم در این میان این است که مقامات دولتی باید از این موضوعات حمایت نمایند و در این میان کشور مالزی هم آمادگی کامل دارد که در این رابطه همکاری لازم را داشته باشد که این حوزه ارتقای بیشتری پیدا کند.

سفیر مالزی در ایران در خصوص درباره واژه ساخت ایران که به روی محصولات ایرانی چاپ می گردد نیز گفت: بشخصه توصیه دارم مردم این کشور کالا های ایرانی را در خرید خود مدنظر قرار بدهند و فعالیت تبلیغی و خدمات پس از فروش مواد و کالای ایرانی بیشتر گردد؛ چرا که در نهایت این مصرف نماینده است که تصمیم نهایی را در انتخاب کالا می گیرد.

وی اضافه نمود: کشور ایران فرصت های سرمایه گذاری بسیار زیادی دارد و بعد از برداشته شدن تحریم ها، تعدادی از شرکت های مالزیایی، مذاکرات و همکاری هایشان را با کشور ایران آغاز نموده اند، برای مثال شرکت پتروناس و دیاوی که در زمینه نفت و گاز فعال هستند پیشنهاد ها و طرح هایی برای توسعه و ارتقای همکاری ها به کشور ایران ارایه دادند که همچنان وارد مذاکرات هستند و ما کماکان در حال مطالعه و آنالیز فرصت های سرمایه گذاری موجود در ایران هستیم. همچنین پیشنهاد می کنیم که تجار و سرمایه گذاران ایرانی هم سفری به مالزی داشته باشند و از فرصت های موجود در مالزی آشنایی بیشتری پیدا نمایند تا روابط دوجانبه نه تنها یک جانبه ارتقا پیدا کند.

رستم یحیی ادامه داد: بعد از برداشته شدن تحریم ها شرکت پتروناس برنامه هایی برای گسترش همکاری ها با همتای ایرانی خودش ارایه کرد که این طرح ها بیشتر در زمینه امور بالادستی و صنایع بالادستی نفت هستند که ارزش میلیارد ها دلاری دارد.

وی اضافه نمود: این موضوع برای آغاز قدم خیلی مثبتی است و امید داریم که به نتیجه مثبتی در این خصوص برسانیم.

سفیر مالزی در ایران گفت: علاوه بر این بعد از برداشته شدن تحریم ها مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و مالزی تا 40 درصد افزایش پیدا نموده است، حتی کلیه تعاملات گردشگری و صنعت توریسم بین دو کشور هم تا 30 درصد ارتقا پیدا نموده و همچنان امید داریم این فرایند رو به افزایش باشد.

وی گفت: بانک های بزرگی که در کشور مالزی هستند تعدادی از آنها تحت نظارت و مقررات کشور آمریکا هستند و متأسفانه کشور آمریکا هم تحریم هایی را علیه ایران اجرا نموده و ما توصیه نمی کنیم که تجار ایرانی برای گشایش ال سی و یا حساب های بانکی به سمت این بانک ها بفرایند، اما گزینه های دیگری در مالزی وجود دارند مثل بانک های اسلامی و یا بانک های چینی که برای گسترش همکاری آمادگی کامل گفتند.

یحیی گفت: توافق هسته ای یک موافقت نامه بین المللی است که توسط سازمان ملل متحد هم تأیید شده است و قطعاً طرف مقابل این توافق صرفاً ایالات متحده آمریکا نیست و کشور های دیگری هم درگیر این قضیه هستند، بنابراین بهتر است راهکار جدیدی برای حل مسائل پیدا گردد تا تمرکز بر مسائل.

وی در خصوص اتصال بورس تهران و کوالامپور گفت: کشور مالزی و من بشخصه از هرگونه گسترش تعاملات در زمینه اقتصاد حتی در زمینه بازار بورس بین دو کشور تهران و مالزی استقبال می کنیم و بر این اساس از هر کمکی دریغ نخواهیم کرد.

وی گفت: در این خصوص باید به این نکته تمرکز داشته باشم که سیستم بانکداری و اقتصادی در مالزی از بحث بانکداری خارج شده و تأمین اقتصادی بین المللی و خارجی درگیر این قضیه هست، ضمن این که ما از سیستم تأمین اقتصادی صکوک استفاده می کنیم و کشور مالزی آمادگی این را دارد و اعلام نموده که تجربیات و اطلاعات کافی در این زمینه را در اختیار کشور ایران قرار می دهد تا هم ایرانی ها آشنایی کافی با این موضوع پیدا نمایند و هم سیستم اقتصادی دو کشور ارتقا یابد.

سفیر مالزی در ایران در خصوص میزان آشنایی خود با بازار سرمایه ایران گفت: بازار سرمایه ایران در مقایسه با توانمندی هایی که وجود دارد به نظرم بازار کوچکی است، من اطلاعات دقیقی در خصوص بازار سرمایه ایران در حال حاضر در دستم ندارم، اما صرفاً می توانم بگویم که توانمندی های ایران بسیار بیشتر از شرایط کنونی بازار سرمایه اش است، بر این اساس خیلی دوست دارم تأکید بیشتری به روی بحث تأمین اقتصادی به وسیله سیستم صکوک داشته باشم که سیستمی در کشور مالزی است که فرای بانک هست و یک سیستم بین المللی است که به وسیله انتشار اوراق گسترش پیدا نموده و این سیستم به غیر از حضور بانک ها، اشخاص، گروه ها و حتی مؤسسات اقتصادی را هم درگیر می نماید.

وی اضافه نمود: این مکانیزم سیستم خیلی موفقی است که در مالزی بیش از 30 سال است که فعالیت دارد و ما آمادگی کامل داریم که تجربیات خودمان را در اختیار کشور ایران قرار بدهیم چرا که این سیستم نتیجه مثبتی در کشور ما داشته است.

یحیی ادامه داد: قبل از آغاز مأموریتم در ایران از شخص نخست وزیر مأموریت پیدا نموده بودم که در حوزه سرمایه گذاری و تجارت در ایران فعالیت زیادی داشته باشم و رقمی را که الآن وجود دارد به چند برابر برسانم، بر این اساس قبل از اتمام مأموریتم با شرکت های مختلف کوچک یا بزرگ جلسات زیادی داشته ام و در سمینار ها و کنفرانس های زیادی شرکت نموده ام و برنامه شخصی من برای این است تا قبل از اتمام مأموریتم این رقم مبادلات را به 4 برابر برسانم.

وی گفت: بر این اساس شخصاً اعتقاد بر این دارم که مبادلات و روابطی که بین اشخاص وجود دارد خیلی اهمیت دارد و اعتماد و مدیریت باید به نحو مطلوب وجود داشته باشد؛ زیرا زمانی که این تعاملات به نحو مطلوب و به سطح استانداردی برسد قطعاً آینده بهتری هم پیشِ رو است.

سفیر مالزی در ایران در خصوص روغن پالمی که از مالزی به ایران صادر می گردد نیز گفت: روغن پالم قسمتی از اقتصاد مالزی است و سالیان سال است که اقتصاد مالزی بر پایه روغن پالم شکل گرفته که از ارزانترین روغن های مصرفی می باشد که در بازار موجود است.

وی اضافه نمود: کنار کشور مالزی که بزرگترین فراورینماینده و صادرنماینده روغن پالم است کشور های اروپایی هستند که به عنوان رقیب در این حوزه فعالیت دارند، بنابراین لازم می دانم تأکید کنم روغن پالم از لحاظ بخش سلامت مسئله ای ندارد، تا جایی که هم من و هم خانواده ام سالیان سال از این روغن استفاده می کنیم.

یحیی اذعان داشت: بر این اساس صرفاً بحث رقابت بین شرکت هاست که نگاه منفی را به مردم ایران القا نموده اند؛ حتی این پیشنهاد را ما طی جلساتمان با مقامات ایرانی مطرح نموده ایم که مؤسسات تحقیقاتی را در داخل کشور با حضور محققین ایرانی و مالزیایی داشته باشند و تحقیقاتی را در خصوص بحث سلامت این روغن انجام دهند.

سفیر مالزی در ایران در ادامه توضیح داد: متأسفانه فعالیت های منفی از جانب رسانه های غربی در فضای مجازی گسترش پیدا نموده است و گزارش های منفی از کشور ایران در وب سایت های مختلفی می توانیم ببینیم که بیشتر در زمینه هسته ای، مباحث امنیتی، بحث تروریسم و ... که خیلی ذهنیت منفی را به مردم نه تنها ایران بلکه سایر مردم کشور های جهان القا نموده است.

یحیی اضافه نمود: سخنرانی ای که رئیس جمهور آمریکا در خصوص ایران داشت، خود رئیس جمهور آماده ننموده بود بلکه برایش آماده شده بود. بر این اساس قطعاً موضوعاتی که در این سخنرانی بود سخن افرادی هست که پشت این قضیه هستند، بنابراین به جای تمرکز به روی مسائلی این چنینی، پیشنهاد می دهم که همکاری های کشور های اسلامی ارتقا پیدا کند.

سفیر مالزی در ایران در ادامه در پاسخ به این پرسش که اگر آمریکا دوباره دست به تحریم های جدید بزند بعد از برجام شما برای حفظ روابط خودتان با ایران چه کار می کنید؟ گفت: سیاست کشور مالزی براساس مقررات و سیاست های سازمان ملل متحد است، بنابراین اگر سازمان ملل متحد تحریم های جدیدی را علیه ایران تصویب کند روابط قطعاً به مشکل برمی خورد، اما اگر که ایالات متحده آمریکا تحریم های جدیدی را علیه ایران تصویب کند ما مسئله ای با این قضیه نداریم و چشم پوشی می کنیم و روابطمان را با ایران ادامه می دهیم.

یحیی با اشاره به این که در خصوص فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران هیچ تردیدی در کشور مالزی وجود ندارد اضافه نمود: قطعاً دفاع از کشور یک حقی است که برای همه کشور ها وجود دارد، اما نه به منظور صدمه زدن به سایر کشور ها؛ بر این اساس همچنان مالزی مخالف هر گونه فعالیت های غیرصلح آمیز هسته ای به خصوص فراوری سلاح های هسته ای است.

سفیر مالزی در ایران تأکید کرد: ما مطمئن هستیم که ایران سلاح هسته ای ندارد که بخواهیم ایران را تهدیدی برای جامعه جهانی بدانیم. صرفاً ما این تکنولوژی هسته ای را که در ایران وجود دارد و رو به رشد است از نکات مثبت کشور ایران می دانیم و همواره این کشور را رو به رشد تلقی می کنیم.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

منبع: تسنیم
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 60959

به "آمریکا از برجام خارج گردد به روابطمان با ایران ادامه می دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا از برجام خارج گردد به روابطمان با ایران ادامه می دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید